trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verplicht werk nbk 2012 en concoursen in het algemeen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 jun 2024 23:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 18:10 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Interessant wat je daar aansijdt,Pieter.
Muziek met punten beoordelen, door juryleden , die ongetwijfeld hun eigen ideeen hebben hoe het werk gespeeld moet worden. Hoe zwaar laat je een foutje van een solist meewegen? Misschien klinkt de ene band wel mooier , terwijl de andere band technisch wellicht vaardiger is enz.enz. Zeg het maar.
( misschien zijn er wel juryleden die niet van teveel vibrato houden ( he Marnix :wink: ) en een ander die weer vindt dat je zoveel mogelijk als een Engelse band moet klinken. Subjectief allemaal).

Ik las vandaag in Brassinfo dat er in totaal 37 bands hebben meegedaan, terwijl er in Nederland 150 orkesten in Brassbandbezetting zijn.
Een kwart doet dus mee, maar driekwart weer niet. Wat kun je daar eventueel uit concluderen? Vindt die driekwart het niks, of hebben ze niet (op alle stoelen) de juiste bezetting, zal wel een combinatie van beiden zijn.
Zelf, spelend o.a. in een harmonie, ben ik eigenlijk geen liefhebber van concoursen. Liever speel ik op een festival waar je meer je eigen programma kunt spelen,c.q. kunt afstemmen op de samenstelling van je orkest.
Weer anderen vinden dat je je het niveau van je orkest door naar concours te gaan omhoog krikt; maar is dat ook zo als je met een stuk of 8 invallers naar een concours gaat, en na het concours weer met je eigen cluppie mensen zit?

De brassbandkampioenschappen vind ik daarentegen wel leuk/spannend om te volgen, en zelf de orkesten kunnen vergelijken.
De publieke belangstelling was weer groot , dus dat is ook niet verkeerd.
En dan is toch ook jouw, Pieter, slotconclusie ""Voor de rest heb ik zowel de vrijdag als de zaterdag op het NBK 2012 genoten van de passie en gedrevenheid waarmee de orkesten op het podium zaten. Dus chapeau aan alle deelnemers."" een conclusie waar ik me helemaal in kan vinden, ook al kon ik er dit jaar helaas alweer niet bij zijn.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 21:19 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Ten eerste, Werd de solo bij de Bazuin niet door de Es-cornetist gespeeld? (dat dachten wij in iedergeval, het tweede deel werdt wel door de pricepal gespeeld.)

Ik ben nu voor de tweede keer in Greuningen geweest en ik moet zeggen dat ik de eerste keer echt geschrokken was van de gigantische rivaliteit tussen bijvoorbeeld Schoonhoven en Rijnmond. Iets waar ik me zelf gigantisch aan stoor tijdens de prijsuitreiking. Maar goed, schijnbaar is de BB wereld dus zo competatief dat ze altijd willen meten met andere bands. Kijken wie er beter is, daar moet je van houden. Doe je dat niet (zoals ik) dan is het snel storend denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 10:39 
Offline

Geregistreerd: 20 okt 2008 21:33
Berichten: 86
di nucci schreef:
Ten eerste, Werd de solo bij de Bazuin niet door de Es-cornetist gespeeld? (dat dachten wij in iedergeval, het tweede deel werdt wel door de pricepal gespeeld.)


De solo werd absoluut niet door de Es cornettist gespeeld. Maar door de 2e cornettiste op de backrow! De principal van De Bazuin heeft echt geen enkel solistische passage gespeeld in het middendeel (2e deel).
Maar dit doet er allemaal niet toe aangezien het alleen maar kleine feiten zijn die je constateert als je in de zaal zit. Des te meer is het dan jammer dat de solistische passage totaal niet lukt en loopt. Terwijl hoogst waarschijnlijk het op de vele repetities en try-outs het wel lukte. De spanning van het feit dat je op het hoogte podium zit en een nagenoeg volle zaal naar je zit te kijken en te luisteren wellicht bijdragen aan dit soort ontsporingen. Ik geef het je te doen, dus heb ik veel waardering en respect voor dit soort muzikanten. Ga er maar aanstaan.
Rivaliteit tussen diverse bands is in mijn optiek bij dergelijke kampioenschappen helaas vaak enigzins onvermijdelijk. Je wilt als band toch immers kampioen worden! dus zijn er altijd concurenten die je graag achter je wilt laten in de uiteindelijke uitslag. Maar troost je ik loop al heel wat jaartjes mee in de brassband scene, deze rivaliteit moet je enigzins relativeren. Want dit jaar speelde de paukeninist van Brassband Schoonhoven -A- ook mee met Amsterdam Brass! Maar zag ik tijdens een try-out ook een euphonium speler van Amsterdam Brass mee spelen met Brassband Rijnmond. Ik denk dat we in dit geval beter kunnen spreken van gezonde rivaliteit om de spanning een beetje op te voeren. Want na hun uitvoering van het verplichte werk staat mening lid gewoon gezellig met een lid van de 'concurent' een biertje te drinken aan de bar en te ouwehoeren.
Daar komt bij dat menig lid van aardig wat deelnemende bands zaterdagavond na afloop van de prijsuitreiking nog even gezellig met ze alle de stad Groningen in gaan om een glaasje limonade :wink: met ze alle te drinken. Ik kan je zeggen dat dit heel gezellig is en tot in de vroege uurtjes duurt.

@Diederik, ik denk dat je aardig in de richting zit met de constatering dat driekwart van alle Ned. brassbands het niets vindt en de bezetting niet rond hebben. Ja, en dan is het vaak een probleem om invallers te vinden, om de opengevallen gaten even in te vullen. Vaak betekend voor veel bands deelname aan het NBK vele extra repetities, studieweekends en een aantal try-outs. Je moet dan maar hopen dat eventueel potentiële invallers daar zin en tijd voor hebben. Maar voor de lager divisie band (4e) speelt wellicht ook mee dat de 4e divisie nagenoeg altijd op vrijdagmiddag begint! Je moet als spelend lid maar vrij kunnen krijgen van de baas. En dan heb ik het nog geen eens over de jeugdleden die dan maar moeten spijbelen van school, om zo deel te kunnen nemen aan het NBK. Het is voor menig niet noordelijke brassband een aardig eindje rijden naar de MartiniPlaza in Groningen. Dus ben je feitelijk de hele vrijdag al kwijt om eventjes deel te nemen aan het NBK.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 11:10 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik denk ook dat het met de rivaliteit, zeker buiten de concoursdagen, wel meevalt.
Ik kan me nog herinneren dat toen Dik van Doorn, principal van Rijnmond, vlak voor een concours uitviel met een lipblessure, Erik van der Horst, van Schoonhoven, meteen insprong om Rijnmond uit de brand te helpen.
En zo zijn er wel meer voorbeeldjes.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 12:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Ik hoorde mijn naam...

Gelukkig hebben de "verliezers" geen juryleden doodgemept. Schijnt hip te zijn tegenwoordig. :?

Maar even dit:
De competitie is heel mens-eigen. Iedereen wil toch ergens de beste in zijn? Als je gaat auditeren, dan ben je gewoon een wedstrijd aan het spelen. Tegen de ander, die die baan ook wil, maar ook tegen jezelf. Stijg boven jezelf uit.
Als je gaat solliciteren ook.
Als je gaat voetballen. Etc etc.

Die competitie is ook thuis merkbaar. De buurman heeft een mooie kar, dus wil jij er eigenlijk ook wel een. En ga zo maar door.

Voor de rest zal ik over vibrato in het bijzonder, en brassbands in het algemeen maar mijn mond houden. Mijn mening daarover is inmiddels bekend, en zal in dit topic niet op prijs gesteld worden.
:wink:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 13:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Interessante discussie. Een dergelijk onderwerp duikt de laatste tijd steeds vaker op Facebook op, waar onder andere componist Eric Swiggers regelmatig een balletje opgooit waarop dan gretig gereageerd wordt.

Het zwaartepunt in die discussies ligt dan niet zo zeer bij de brassbandconcoursen maar bij de hafabra in het algemeen. De al jaren teruglopende animo voor concoursdeelname bij veel verenigingen, iets waar mijn vriendin vier jaar geleden in opdracht van de Limburgse bond voor muziekgezelschappen, de LBM, onderzoek naar heeft gedaan, is een van de aanleidingen. De vele kritiek op de wijze van jureren op de meest recente bondsconcoursen is een andere.

Als kind was ik actief en enthousiast lid van een fanfare, en ben als zodanig ook behoorlijk meegezogen in de sfeer die een goede dan wel slechte uitslag op een concours met zich meebrengt. Nu, een aantal jaren verstandiger, vind ik het steeds fascinerender dat intelligente en normaal gezien weldenkende mensen zich druk maken om wat 3 al dan niet competente juryleden met vaak ook nog een politieke agenda van iets vinden waar ze vaak al een jaar naartoe werken. Al helemaal onvoorstelbaar vind ik de mate waarin conservatoriumstudenten en zelfs professionele musici die, al dan niet betaald, in een dergelijke band meespelen, zich druk maken om een juryuitslag.

Mijn mening moge duidelijk zijn: ik vind het te zot voor woorden dat je muziekbeoefening op deze manier beoordeelt en orkesten met hun charmes en minder goeie kanten in een per definitie subjectieve volgorde van kwaliteit zet. Ik moet nog steeds lachen dat een jury onder leiding van Pierre Kuypers op het WMC van 1993 een rits toporkesten onder leiding van Jan Cober, Heinz Friezen, Henrie Adams en -als ik mij het goed herinner- Alex Schillings moest beoordelen. Ik vind het ook hoogst vreemd, en dat is vooral het onderwerp van discussie op Facebook, dat een bond deelname aan deze toestanden soort van verplicht stelt voor haar leden.

Wellicht is het interessant om deze discussie hier ook eens te voeren.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 14:49 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Ik denk dat die concoursen op zich best leerzaam zijn. Je kunt dan als vereniging je eens meten aan anderen, en van onafhankelijke mensen eens horen waar je staat, en wat je zou kunnen verbeteren.
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een verder prima dirigent toch wat blinde vlekken opdoet. Terwijl hij verder toch goed kan functioneren. Een eye-opener kan dan heus geen kwaad.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 04 dec 2012 15:22 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
marnix schreef:
Ik denk dat die concoursen op zich best leerzaam zijn. Je kunt dan als vereniging je eens meten aan anderen, en van onafhankelijke mensen eens horen waar je staat, en wat je zou kunnen verbeteren.
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een verder prima dirigent toch wat blinde vlekken opdoet. Terwijl hij verder toch goed kan functioneren. Een eye-opener kan dan heus geen kwaad.


Ben ik best met je eens, dat ik persoonlijk geen liefhebber ben van concoursen ( meer precies: om met ons orkest aan mee te werken) wil uiteraaaard niet zeggen dat het voor andere orkesten niet goed kan werken.
Wij hebben meer een orkest (bezetting) om aan een leuk festival mee te doen, en dan lezen we toch ook maar al te graag de juryrapporten die daar weer bijhoren en proberen er wat mee te doen. Meestal is bij zo'n festival ook weer een dagprijs en daar probeer je dan ook voor te gaan.
Maar ook met anderen hier eens, jureren blijft subjectief, net als sport, zelfs met boksen, als je iemand k.o. slaat weet je dat je hebt gewonnen, maar sta je na 8, 12 of 15 ronden nog beiden overeind ben je al weer afhankelijk van de jury, die zeker in die sport ook een agenda hebben, om met Roel te spreken.
Maar, zoals ik al eerder aangaf, vind ik het toch leuk om zo'n concoursdag, en dan zeker het NBK, in zal z'n facetten mee te maken.

@Roel: Heb jij wellicht een linkje naar dat rapport? Ben best benieuwd naar de bevindingen.

Toch heb ik jou ook wel eens (zeeeer verdienstelijk) sopano horen spelen, Marnix. 8) :wink:

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.