trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mathias Eick
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 23:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Citaat:
In zijn beroemde kwintetten en sextetten met Coltrane en Cannonball was in ieder geval Paul Chambers de baas over het ritme en niet de drummer, zelfs niet Philly Joe Jones.

Dat ben ik niet met je eens... maar goed... Paul Chambers heeft altijd als steady factor de boel bij mekaar gehouden en onwijs goed maar het waren toch echt de drummers die de energie in het geheel pompten... En wat is de baas... als een bas/drum tandem goed werkt is het een harmonisch gevecht om de overhand, een "gevecht" dat nooit gewonnen wordt maar altijd blijft dartelen om de groove... zogezegd:)

By the way... Ik vind niet dat die drummers er voor het plaatje zitten.,,
Je kunt met 2 drummers veel meer "uitpakken" en power geven, maar in dit bandje worden ze gebruikt als drummer en percussionist... en dat kan ook heel spannend en complex zijn. wellicht niet meteen opde voorgrond maar toch wel aanvullend in mijn ogen.
Ook maar een mening...
De grap is: wat is de overeenkomst tussen een drummer en een condoom?
Het is veiliger met maar lekkerder zonder...

En Miles kikte wel degelijk op z'n drummers en dat was niet zomaar iets van geklets, dat is 1 van de wijze lessen die ik van hem heb aangenomen.
Goeie drummers (en trouwens de gehele ritmesectie) kunnen je spel zo aanvullen en ondersteunen en je zo uitdagen dat je middels hun uitdaging boven jezelf uit kan stijgen. Je krijgt van een lekkere drummer (lees geen houthakker maar energiek, creatief en speels) zoveel! man!!
En die link is ook logisch omdat een trompet net als een drumstel een nogal explosief instrument is met grote verschillen tussen hard en zacht en indien nodig zeer bepalend... Ze voeden elkaar, jutten elkaar op en BAM vuurwerk!
Het 2de dat ik van Miles geleerd heb is dat je moet trompet spelen zoals je bokst. Af en toe een Knock out uitdelen op de juiste momenten...
enfin... ook maar een mening...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Laatst bijgewerkt door joostv op 19 maart 2013 23:40, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 23:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
En speaking of the master:
http://www.youtube.com/watch?v=zqNTltOGh5c
heerlijk!!

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 09:09 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Joost, je dwaalt wel erg ver af van mijn commentaar op het Noorse kwintetje.
Bovendien weet ik heel goed dat een drummer heel stimulerend enz. kan zijn, dat hoef je me niet uit te leggen. Laat ik het dan anders zeggen: misschien had mr. Eick zijn 2 drummers thuis moeten laten en idd Jhonny Engels in moeten huren voor deze gig. De boel zou er naar mijn mening flink op vooruit zijn gegaan.
Verder ben ik lang genoeg bassist geweest, ook in bop, om twee dingen te realiseren. één: solisten zijn vaak super egoistische egotrippers, twee: pianisten en drummers zijn vaak het meest irritant als er creatief gespeeld gaat worden.
ad 1: als ik als bassist een compliment ve solist (in mijn geval vaak gitaristen en saxofonisten) kreeg, dan ging ik mijn vingers natellen,
ad 2: Miles wilde in zijn vroege kwintetten dat de pianist speelde als Ahmad Jamal (dus eigenlijk niet!), in zijn latere groepen alleen als solist en dus niets in de begeleiding. Verder: relatief onbekend is dat alle tracks van Kind of Blue ook opgenomen zijn met Philly, op de definitieve versie is alleen Jimmy Cobb te horen. Waarom? Blijft gissen maar Philly was veel dominanter dan Jimmy Cobb, geeft te denken.
Tot slot: in interviews en ook in de biografieen liegt Davis er fors op los. Hij had politicus kunnen zijn. Hij is de grootste geschiedvervalser, in woorden althans, uit de jazz. In feite was hij in zijn menselijke verhoudingen een jaloerse valse bitch. Never trust a junkie! De enige collega's waar hij straight over was waren Bird, Dizzy en in iets mindere mate Coltrane, Cannonball, Gil Evans en Max Roach. Hij was slim genoeg om te beseffen dat hij daar niet mee weg zou komen. Met name Dizzy had gehakt van hem gemaakt.
Vaak lulde hij in interviews maar wat, meestal vervuld van rancune en een raar soort racisme. Zijn stelling dat hij altijd en feilloos kon horen of een jazzmuzikant blank of zwart was is publiekelijk belachelijk gemaakt toen hij in een radio-interview Sun Ra als een typisch blank orkestje inschatte.
Als muzikant en muzikaal talent was hij de grootste.
P.S. Jammer blijft ook dat er geen duidelijkheid is over wat de grootste invloeden op de ontwikkeling van Miles zijn geweest, ook daar klets hij maar wat en voert hij alleen totaal ongevaarlijke gasten op als Ahmad Jamal. Zelfs Clark Terry, vermoedelijk zijn technische voorbeeld, kon een trap na krijgen. Het zou me niet verbazen als de grootste invloeden op hem blank zouden blijken te zijn. Ooit heeft hij in een onbewaakt moment Sinatra wat credits gegeven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 10:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
delano schreef:
Joost, je dwaalt wel erg ver af van mijn commentaar op het Noorse kwintetje.
Bovendien weet ik heel goed dat een drummer heel stimulerend enz. kan zijn, dat hoef je me niet uit te leggen. Laat ik het dan anders zeggen: misschien had mr. Eick zijn 2 drummers thuis moeten laten en idd Jhonny Engels in moeten huren voor deze gig. De boel zou er naar mijn mening flink op vooruit zijn gegaan.
Verder ben ik lang genoeg bassist geweest, ook in bop, om twee dingen te realiseren. één: solisten zijn vaak super egoistische egotrippers, twee: pianisten en drummers zijn vaak het meest irritant als er creatief gespeeld gaat worden.
ad 1: als ik als bassist een compliment ve solist (in mijn geval vaak gitaristen en saxofonisten) kreeg, dan ging ik mijn vingers natellen,
ad 2: Miles wilde in zijn vroege kwintetten dat de pianist speelde als Ahmad Jamal (dus eigenlijk niet!), in zijn latere groepen alleen als solist en dus niets in de begeleiding. Verder: relatief onbekend is dat alle tracks van Kind of Blue ook opgenomen zijn met Philly, op de definitieve versie is alleen Jimmy Cobb te horen. Waarom? Blijft gissen maar Philly was veel dominanter dan Jimmy Cobb, geeft te denken.
Tot slot: in interviews en ook in de biografieen liegt Davis er fors op los. Hij had politicus kunnen zijn. Hij is de grootste geschiedvervalser, in woorden althans, uit de jazz. In feite was hij in zijn menselijke verhoudingen een jaloerse valse bitch. Never trust a junkie! De enige collega's waar hij straight over was waren Bird, Dizzy en in iets mindere mate Coltrane, Cannonball, Gil Evans en Max Roach. Hij was slim genoeg om te beseffen dat hij daar niet mee weg zou komen. Met name Dizzy had gehakt van hem gemaakt.
Vaak lulde hij in interviews maar wat, meestal vervuld van rancune en een raar soort racisme. Zijn stelling dat hij altijd en feilloos kon horen of een jazzmuzikant blank of zwart was is publiekelijk belachelijk gemaakt toen hij in een radio-interview Sun Ra als een typisch blank orkestje inschatte.
Als muzikant en muzikaal talent was hij de grootste.
P.S. Jammer blijft ook dat er geen duidelijkheid is over wat de grootste invloeden op de ontwikkeling van Miles zijn geweest, ook daar klets hij maar wat en voert hij alleen totaal ongevaarlijke gasten op als Ahmad Jamal. Zelfs Clark Terry, vermoedelijk zijn technische voorbeeld, kon een trap na krijgen. Het zou me niet verbazen als de grootste invloeden op hem blank zouden blijken te zijn. Ooit heeft hij in een onbewaakt moment Sinatra wat credits gegeven.


hahaha:) ja wellicht wel ja... afgedwaald...
Dat Miles een rare kwibus was en idd een nogal valse zeikerd wist ik idd:)
Mmmh... dat van die kind of blue wist ik niet eerlijk gezegd...
Of het dan maar zomaal gelul was of ... Ik heb in ieder geval wel veel aan het idee om als bokser soms een punch uit te delen en daarmee te spelen.
Ik heb het geluk met 2 onwijs lekkere drummers te mogen werken momenteel: Frans van de Burght en Sander Berkvens en dat is echt onwijs lekker energiek en spannend

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 10:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
ik vind het gewoon leuke luister muziek. Niet voor lang, want dan word ik onrustig, maar best aangenaam om te horen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 11:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Misschien is dit dan ook iets voor jou:

http://www.youtube.com/watch?v=W7tM4-r7hHI


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 17:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
ja mooi!
beetje bugge wesseltoft achtig:) Scandinavisch of course:)
of dit:
http://www.youtube.com/watch?v=QeLpwCT7 ... e=youtu.be

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mathias Eick
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 21:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Yes, helemaal my cup of tea! Ik ken deze trompettist al een aantal jaren, en ik ben dol op zijn geluid. Je herkent hem gelijk aan dat fluitachtige vibrato en die beetje geknepen toon, ik vind het prachtig. Jaga Jazzist rockt ook nog eens een keer heel stevig. Leuke muziek voor de mensen!

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.