trompet.nl
https://trompet.nl/forum/

Interview Arturo Sandoval
https://trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=10791
Pagina 12 van 12

Auteur:  J@zzn [ 17 mei 2013 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

Tromped schreef:
Toch denk ik dat hij daar in het begin wel over heeft nagedacht.


Of juist niet....(weet ik niet natuurlijk)....het kan ook gewoon ontstaan zonder er over na te denken.

Auteur:  HJ [ 17 mei 2013 16:10 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

Ook dat is weer iets wat de een vanzelf goed doet, en waar je bij een ander toch echt een beetje vanaf de buitenkant moet bijsturen. Als je hele dikke lippen hebt, of wat misschien nog wel lastiger is: geen cupidoboog(je moet maar eens opletten, er zijn mensen die geen dip in de bovenlip hebben. Ik heb dat wel, net als veel mensen, en dat scheelt, want da's een mooi plekje voor het mondstuk. Je zit niet gauw te laag. Als je dat ontbeert, ben je gedwongen je lip in te rollen, danwel je mondstuk in ieder geval boven de 'rode rand' te zetten, en soms is daar de onderlip dan weer te dik voor, dus toch maar inrollen) dan kun je vrijwel niet anders dan een beetje inrollen, of een heel grote diameter spelen, anders past het gewoon niet. Mensen met dikke lippen die niet vanzelf inrollen spelen heel vaak op het rood van de bovenlip, en dat is nou net één van de hele weinige dingen die vrijwel nooit goed gaan werken. Ik probeer dat dan ook altijd vanaf het begin te corrigeren als ik het bij leerlingen zie gebeuren. Meestal helpt het erg goed om dan de Roll In oefeningen van BE te doen. De mate van ingerold spelen zet zich vanzelf wel weer, het hele extreme inrollen zoals de Roll Ins vragen dat doet vrijwel niemand als hij/zij muziek maakt op zijn trompet.

Auteur:  J@zzn [ 17 mei 2013 16:48 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

HJ schreef:
Meestal helpt het erg goed om dan de Roll In oefeningen van BE te doen. De mate van ingerold spelen zet zich vanzelf wel weer, het hele extreme inrollen zoals de Roll Ins vragen dat doet vrijwel niemand als hij/zij muziek maakt op zijn trompet.


Ik weet niet zo veel van BE af (al heb ik het boek natuurlijk wel gelezen), dus HJ grijp vooral in als ik iets niet helemaal goed zeg.
Bij BE wordt toch geen specifieke fysiek instructie gegeven in de zin van wel of niet ingerolde lippen of de mate waarin ze ingerold zijn?

Ik heb de oefeningen destijds opgevat als een opdracht om te experimenteren met de setting, maar dan juist zonder me druk te maken over die setting. Ben juist daardoor wel losgekomen van oude gewoontes.

De oefeningen zijn wel fysiek (maar dat zijn ze bijna allemaal), maar het geluid bepaalt uiteindelijk de setting waar je op uit komt.

Auteur:  HJ [ 17 mei 2013 17:11 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

Citaat:
Ik weet niet zo veel van BE af (al heb ik het boek natuurlijk wel gelezen), dus HJ grijp vooral in als ik iets niet helemaal goed zeg.


HJ=Bert :)


Zonder nou teveel in te willen gaan op BE-mocht je meer willen weten, dan kun je me altijd een mailtje sturen-ga ik wel even in op wat je erover zegt. gewoon voor het goeie begrip. Het oordeel hierover laat ik graag aan anderen over. Ik beschrijf het hier enkel even.

Citaat:
Bij BE wordt toch geen specifieke fysiek instructie gegeven in de zin van wel of niet ingerolde lippen of de mate waarin ze ingerold zijn?


Toch wel. Je hebt in BE drie belangrijke aanwijzingen, Rolled In, Rolled Out en Tongue On Lips. Die staan precies beschreven, en dien je ook zo nauwkeurig mogelijk op te volgen. Hiermee raak je aan de extremen van je lipbeweging, zodat je lippen de ruimte krijgen om min of meer in de goeie richting te leren opereren.
De drie aanwijzingen RI, RO en TOL zijn vervat in een tiental oefeningen die je op de voorgeschreven manier doet. Daarna speel je vooral zoals het op dat moment het beste klinkt. Hoe je dat doet, verschilt van persoon tot persoon en heeft veel meer raakvlakken met Adam dan met BE of het 'klaarzetten' van je embouchure.

Citaat:
Ik heb de oefeningen destijds opgevat als een opdracht om te experimenteren met de setting, maar dan juist zonder me druk te maken over die setting. Ben juist daardoor wel losgekomen van oude gewoontes.


Dan heb je in ieder geval iets goeds gedaan, tenzij die oude gewoontes goed waren :roll:
De oefeningen nodigen zeker uit tot experimenteren, maar eigenlijk is het idee simpeler. Je doet de voorgeschreven oefeningen, en voor de rest maak je zo mooi mogelijk muziek.

Citaat:
De oefeningen zijn wel fysiek (maar dat zijn ze bijna allemaal), maar het geluid bepaalt uiteindelijk de setting waar je op uit komt.


Ja, zo kun je dat zeggen. Geholpen door de richting die BE je heeft geleerd. Ik blies bijvoorbeeld mijn lippen constant uit elkaar en heb geleerd een beetje meer weerstand te maken. Ik doe dat niet erg bewust, maar kan het pas sinds ik BE gestudeerd heb.

Je kunt zeggen dat, in ieder geval in mijn geval en optiek, dat BE de richting wijst, en dat je dan enkel nog hoeft te lopen om verder te komen. Dat is hoe ik het zie en voel. Ik denk dat Maggio en Adam ook op die manier ongeveer met elkaar te maken kunnen hebben in Arturo's geval (om even on topic te blijven).

Auteur:  Muusz [ 20 mei 2013 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

Ik heb dikke lippen, speel met m'n mondstuk in het rood van m'n bovenlip. Heb echter geen problemen met het hoge register. Ik zou me ook niet kunnen voorstellen hoe ik tijdens het spelen m'n lippen zou kunnen inrollen of uitrollen. Met ingerolde lippen heb ik een uitmate iel geluid, en een zeer beperkt bereik (en een enorm rood hoofd als ik toch hoger wil spelen), en druk ik de aperture helemaal dicht. Misschien ben ik de uitzondering op de regel, maar mondstuk in het rood van m'n bovenlip werkt voor mij prima.

Auteur:  HJ [ 20 mei 2013 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Interview Arturo Sandoval

Zo zie je maar weer :-). En natuurlijk, als het goed klinkt en als je geen problemen hebt, dan moet je het vooral zo doen.

Cheerio.

Pagina 12 van 12 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/