trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Interview Arturo Sandoval
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 02:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 14:15 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik besef dat ik heel voorzichtig moet zijn hier in mijn uitlatingen anders is de zaak weer zo gedeleted maar toch het volgende.
Het hele standpunt dat je uit moet gaan van een mooie trompetklank wordt als zodanig door niemand bestreden denk ik. Alleen koppelt Erik er methodologisch de conclusie aan dat het dan vanzelf met de motoriek e.d. wel goed zal komen. Soort invisible hand zeg maar. Nu heeft Erik als trompettist en als docent zeker vergeleken met mij een enorme vakkennis maar ik denk dat hij hier een beetje te optimistisch in is.
Met andere woorden: ik denk dat hij in de ultieme bedoeling vh trompetspelen gelijk heeft maar dat de weg daar naar toe wat minder gladjes is. Ik denk dat sommige leerlingen (waaronder ik zelf) tegen heftige problemen aan kunnen lopen die NIET op te lossen zijn door maar aan een goede sound te denken. En juist dan bedoel ik problemen in de motoriek. Dat kan zowel ademhaling, aanzet als embouchure betekenen. M.i. is er in dergelijke gevallen gericht ingrijpen en specifieke methodiek nodig van de zijde ve docent.
Blijkbaar had ik het filmpje van Jens en Arturo verkeerd begrepen want hoewel ik begin maart gestopt ben met roken was mijn eerste reactie om meteen een doos sigaren te gaan bestellen.


Laatst bijgewerkt door delano op 11 mei 2013 14:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 14:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Delano, wederom bedankt voor het beter en vooral rustiger formuleren van wat ook mijn mening is.

Erik, ik ben helemaal niet snel op de kast, maar een van de dingen waar ik hoogst allergisch voor ben is hautain gedrag, onterechte autoriteit en gewoon neerkijken op mensen.
erikveldkamp schreef:
Natuurlijk zijn er andere meningen. Maar het gaat hier om de mening van Arturo in dit filmpje en die deel ik van harte. Jens Lindemann ook zo te zien.

Daar gaat het helemaal niet om! Het gaat erom dat dit:
erikveldkamp schreef:
Zo zie je maar dat de het vaak toch weer op hetzelfde neerkomt: een goede klankvoorstelling is het belangrijkst en alle motoriek is daar een resultaat van.

jouw interpretatie is van wat het er in het filmpje gezegd wordt.

erikveldkamp schreef:
Wat een ander belangrijk vindt moet ie zelf weten, maar ik zou eens goed gaan nadenken als je de mening van Roel van Wijk interessanter vindt dan die van Arturo Sandoval... :roll:

Waarom?

Ik moet me weer gruwelijk inhouden, ik kook vanbinnen als ik zoiets lees. Realiseer je je eigenlijk hoe gruwelijk betweterig, uit de hoogte en neerkijkend op anderen dit laatste zinnetje van jou klinkt? En daarnaast natuurlijk ook nog vreselijk kinderachtig.

Arturo, Jens Lindemann en ook jij, Erik zijn niet bepaald voorbeelden van hoe ik als trompettist wil klinken. Jullie boeren er alle drie goed bij, maar mijn smaak is het absoluut niet. Dat geeft misschien aan dat die methode waarover jullie het, als ik jou met geloven, zo knus over eens zijn, ook mijn methode niet is. Stel je voor, kan ik nooit meer een echt mooi omfloerst donker jazzgeluid maken! Nou, daar pas ik voor!

Laat ieder in zijn waarde, en schrijf:
een goede klankvoorstelling is belangrijk en alle motoriek is daar naar mijn mening en ervaring een resultaat van. Het is heel wat minder link als een nietsvermoedende beginner dat leest in plaats van de wetboekachtige schrijfwijze:
een goede klankvoorstelling is het belangrijkst en alle motoriek is daar een resultaat van.
Ik hoor dan in gedachte erbij: Dit is een feit en iedereen die er anders over denkt is een sukkel. Misschien mijn probleem, maar ik heb sterk het vermoeden dat ik de enige niet ben die hier over struikelt.

Ik laat het verder aan delano om te reageren. Of iemand anders die me wil helpen aan Erik's verstand te peuteren waar het elke keer mis gaat.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 14:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Roel, en Erik, en zeker ook Delano, met zijn kinderachtige uitspraken: dit is dus waarvan ik als moderator denk:" ingrijpen! Het topic loopt uit de klauwen, en verliest daardoor zijn waarde"

Maar wellicht denken jullie er anders over.
Vinden jullie dit dan een voorbeeld van een prima lopend topic?
Als ik dit weghaal, haal ik dan serieuze en interessante info weg? Is dit soort discussies aantrekkelijk voor andere formumleden?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik laat het geneuzel van Roel maar weer voor wat het waard is.

@ Marnix, jij moet helemaal niet ingrijpen! Als je dat nog een keer doet ben ik hier ook weg.

@ Delano:

Een veel voorkomend probleem bij trompettisten is een slechte ademsteun. Hoe kun je dat verbeteren? Ik kijk daar zo tegen aan:

Stel je wilt een kaars uitblazen, je hebt dan een duidelijk doel voor ogen en je blaast de kaars zo uit. Daar hoef je geen seconde over na te denken en alles gaat vanzelf. Het stelt fysiek niets voor omdat je alle tools aanwezig hebt.

Nu ben je aan het trompet spelen. Wat is het doel? Juist, die wordt gedefinieerd door de klankvoorstelling. Zonder klankvoorstelling is er geen doel en ook geen goede ademsteun. Heb je een slecht geluid in gedachten, dan zal de klank futloos klinken, de ademsteun past zich daar automatisch op aan. Er is een ongecontroleerde luchtstroom zonder energie. ("Causes and results").

Heb je in gedachten dat je op het podium van het Concertgebouw staat en je het publiek het mooiste geluid van de wereld wilt laten horen, dan heb je een duidelijk doel voor ogen en zal het allemaal veel energieker klinken. Met veel oefenen en goede voorbeelden immiteren wordt dat dan eerder een prachtig geluid dan zonder duidelijk doel voor ogen. De ademsteun wordt dan ook zienderogen veel beter. Je hoeft namelijk geen nieuwe ademhaling aan te leren, je moet alleen die ademhaling beter weten te doseren. Voor getalenteerde mensen is dit een makkelijk proces, voor minder begenadigde trompettisten duurt dit proces natuurlijk wat langer.

Bill Adam noemt dit Goal Orientation, wat in mijn boek super belangrijk is.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:05 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Dat is geen antwoord op de vragen die ik stelde. Of jij hier wel of niet blijft is geheel en al jouw keuze, daar voel ik me totaal niet verantwoordelijk voor!

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
Ik laat het geneuzel van Roel maar weer voor wat het waard is.

Nee, zoek het vooral niet bij jezelf, je zou zomaar wat kunnen leren...
Moet ik het nog zeggen? Arrogant, uit de hoogte, voor mij niet werkbaar.

Ik vind de uitspraken van Erik bloedlink, en dan moet ik van mezelf ingrijpen, en relativeren. Minstens erbij zetten dat er andere meningen zijn. Als ik dat niet meer kan doen zie ik niet in wat ik nog op dit forum te zoeken heb.

Als actieve gebruiker geef je in feite stilzwijgend je goedkeuring aan alles waarop je niet reageert, en tot Erik leert zijn mening op een normale manier te formuleren zal ik blijven corrigeren. En met als enige reden: dat ik het bloedlink vind als bezoekers lezen wat hij hier schrijft. Zonder begeleiding van een live aanwezige docent kunnen die uitspraken uitlopen op jaren van doffe ellende.

Wanneer en waar delano kinderachtig is geweest heb ik geloof ik even gemist. Ik vind dat hij erg goed formuleert wat er bij Erik desondanks niet in wil.

Ook nu reageert Erik weer met bijzonder interessante stof, alleen begrijpt hij niet waar volgens mij de schoen wringt:

erikveldkamp schreef:
Je hoeft namelijk geen nieuwe ademhaling aan te leren, je moet alleen die ademhaling beter weten te doseren.

En wat is nu precies het verschil tussen deze twee dingen? Doseren is toch juist precies waar het om gaat bij het aanleren van een goed gebruik van je ademhaling? Puur semantisch!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:16 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
marnix schreef:
Dat is geen antwoord op de vragen die ik stelde. Of jij hier wel of niet blijft is geheel en al jouw keuze, daar voel ik me totaal niet verantwoordelijk voor!


Dat moet je zelf weten of je je er verantwoordelijk voor voelt. Het resultaat is hetzelfde.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:19 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Marnix, laat je niet zo opjutten door een heel klein steekje onder water van mij dat ook nog eens een reële basis heeft. Je moet als moderator alleen ingrijpen als een topic ontaardt in politiek geklets, religieuze indoctrinatie en dat soort spul. Of een topic interessant is voor andere forumbezoekers is totaal niet belangrijk. Als dat een criterium zou zijn had je zelf razendsnel het geneuzel over een boogstreepje bij het Taptoe ja, taptoe nee of zoiets moeten deleten. Misschien moet je ook ingrijpen als forumleden elkaar te lijf willen gaan althans als dat de hoofdmoot wordt. Dat leden het soms heftig oneens kunnen zijn moet kunnen.
Je moet je goed realiseren dat het vreselijk moeilijk is in te schatten of iets interessant is voor een ander of niet. Je kunt niet zomaar op je eigen gevoel afgaan. Misschien is nog de beste indicatie het aantal lezers en het aantal reacties. Daarom begrijp ik totaal niet waarom jij een topic delete waar iedereen op reageert en mee bezig is. Omdat de emoties wat hoog oplopen? Ook deze topic gaat juist over wat echt belangrijk is. Onderhuids komen er allerlei tegenstellingen en frustraties naar voren over gemiste kansen, verkeerde aanpak enz.
Er is ook een topic van 90 kantjes plus die pagina na pagina over de nieuwe Ranja gaat. Net zo interessant als het groeien van gras maar voor mij hoeft hij niet gedeleted te worden.
Verder heel hartelijke groeten, Franklin Delano Kiewiet, beroepsbejaarde.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.