trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Interview Arturo Sandoval
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 jun 2024 21:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 12 mei 2013 14:52 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2013 08:24
Berichten: 17
@Roel:

Ik speel even advocaat van de duivel.

De fysieke benadering heeft voor jou natuurlijk goed gewerkt. Misschien komt dat wel omdat jij een goed ontwikkeld voorstellingsvermogen hebt....?!?

Uiteindelijk is er in mijn beleving geen goede of foute methode. Eerder effectief en minder effectief. En dat laatste is dan weer helemaal afhankelijk van je eigen leerstijl, geschiedenis en specifieke problemen of die van de leerling die je les geeft.

Als ik jou was zou ik vooral blijven doen wat je doet, want het werkt prima voor jou! Het kan echter wel best interessant zijn om de andere kant van het verhaal wat nader te onderzoeken. Dat psycho-cybernetics boek bijvoorbeeld is echt interessant (ik moet het weer eens opnieuw lezen). Het was een tip van Bobby Shew. Toen kon ik er niet zo veel mee, maar ben nu toch blij dat ik naar Bobby geluisterd heb...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 12 mei 2013 20:05 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Roel schreef:
erikveldkamp schreef:
Ik ook, gaaaaaaaaaaaaap.... :roll:

8O

..... (geen woorden meer)

Moderator?


Ok, hier wordt om commentaar van een moderator gevraagd.
Ik vind eigenlijk wel dat we hier tegen het grensje aan zitten. Ik zou Erik dan ook willen vragen in het vervolg toch inhoudelijk te blijven reageren, zoals we van hem gewend zijn.
Ik respekteer ieders mening. Ik respecteer de zienswijze van Roel evenzeer als ik de zienswijze van Erik respecteer. Als amateur -trompettist probeer ook ik, bij voorbeeld bij een onderwerp als het onderhavige, eventueel de conclusies te trekken waarvan ik denk dat ze voor mij het meest van nut zouden kunnen zijn en er eventueel, zo mogelijk, mijn voordeel mee te doen.
Vandaar dat ook veel anderen, die reacties bereiken mij meermaals, graag de discussies tussen Roel en Erik (willen blijven) lezen.
Die discussies mogen wat mij betreft best pittig zijn, zolang de pijlen worden afgeschoten op (de mening over) het onderwerp en niet op de persoon.

Mede namens Marnix, met vriendelijke groet, Dick Vermeulen

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 12 mei 2013 23:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Citaat:
Ik zou Erik dan ook willen vragen in het vervolg toch inhoudelijk te blijven reageren, zoals we van hem gewend zijn.


SORRY?? Zoals we dat van hem gewend zijn?!
Dan zal ik nog 1 keer helder uitleggen waarom ik het hier aftrap!
Juist door dit soort reacties! Het dogmatisch afzeiken van iedereen die lager staat in de denkbeeldige rangorde. Waarom?? geen idee... ik verzin het niet.

Er zijn mensen op dit forum (en daar schaar ik ZEKER dhr Veldkamp bij) die zichzelf verheven voelen boven anderen omdat ze, ja waarom eigenlijk...
In zijn geval vraag ik me echt af waarom, want hoewel hij waanzinnige chops heeft zie ik geen aanwijzingen dat hij een betere muzikant (lees het goed dames en heren!) is dan bijvoorbeeld ondergetekende. Omdat hij in een Glenn Miller coverband speelt? (gechargeerd maar dat is het in feite wel toch?)
En dan kunnen alle gevestigde ordes en collega's het schijt krijgen, ik weet zelf wel wat ik waard ben. Muziek zit hem namelijk niet alleen in fysieke skills als een C4 of tempo 200...


Dan zijn er ook mensen als Marnix die zichzelf ineens zien tot redder van Trompet.nl en onderwerpen dusdanig gaan censureren dat mijn maag zich omdraait. WTF!! En dan gaan piepen dat ze het allemaal zo goed bedoelen... Dat vind ik zo mogelijk nog irritanter dan het gedrag van dhr Veldkamp.

Ik heb toevallig naar aanleiding van een privé bericht van Marnix en Daniel nog even gedacht och... wellicht heb ik wat overdreven gereageerd...
Maar na dit topic gelezen te hebben ben ik eruit! Definitief bye bye!!

Zo ga je dus NIET met elkaar om! Als een leuk filmpje als dit, goed geformuleerd door de topic starter, al niet eens op een normale manier ontvangen wordt?
WAT DOEN WE HIER DAN MET Z'N ALLEN!! Dat is toch te triest voor woorden?!

@Roel, ik waardeer je pogingen en begrijp je doelstelling maar je bent gek als je hier nog mee doorgaat. Ga je tijd beter besteden man! Scheelt je ook een hoop frustratie!

@Marnix, denk goed na waar je mee bezig bent!

@Erik, wat ontzettend jammer dat je zo onwijs star en koppig bent.
volgens mij ben je bezig om dit hele forum om zeep te helpen!
Terwijl je zulke waardevolle bijdragen zou KUNNEN leveren! (en ook bij grote regelmaat levert, eerlijk is eerlijk)

@de rest: Succes met trompet spelen!!

@iedereen die nog hoop heeft: succes, ik hoop dat het iets oplevert en succes!

ik weet het, ik lijk de come-back kid wel, maar het jeukte en kon het niet laten! Temeer om een aantal mensen die het goed bedoelen een hart onder de riem te steken.

gegroet Joost

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Laatst bijgewerkt door joostv op 13 mei 2013 07:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 03:06 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
diederik schreef:
Ik zou Erik dan ook willen vragen in het vervolg toch inhoudelijk te blijven reageren, zoals we van hem gewend zijn.


Dat is altijd mijn insteek.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 08:33 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
@Joost, stevige reactie van je.
Allereerst: Het is me eigenlijk niet duidelijk waarom je Marnix wederom de les wilt lezen en hem kwalificeert als nog irritanter dan Erik. Hij heeft zijn beginners fout nu toch wel genoeg toegegeven?
2.
Citaat van jou:
SORRY?? Zoals we dat van hem gewend zijn?
Tweede citaat van jou:

@Erik, wat ontzettend jammer dat je zo onwijs star en koppig bent.
volgens mij ben je bezig om dit hele forum om zeep te helpen!
Terwijl je zulke waardevolle bijdragen zou KUNNEN leveren! (en ook bij grote regelmaat levert, eerlijk is eerlijk)[/i]
In grote lijnen bedoelen we, m.b.t. waardevolle bijdragen, hier toch hetzelfde?.
3
Dat je dit forum de rug toekeert spijt me oprecht, maar zal ik moeten respecteren. Ik vond jouw bijdragen waardevol.
Ik hoop dat het tijdelijk is.
vr.gr.
Dick

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 10:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Na lang denken, post ik dit toch:

Een mening hebben, en mogen ventileren, is een recht dat we hebben. Een recht waar veel voor geknokt is.
Maar er zit een keerzijde aan. Aan dat recht zit namelijk ook een plicht vast. Namelijk de plicht om goed na te denken over die mening, en ook (en vooral) over het formuleren ervan.
Een wijs man zei ooit:"over wat je zegt, moet je 2 keer nadenken, over wat je schrijft, 20 keer". (Ik kan me vergissen in aantallen.)
Het is een recht om je mening en ervaringen te verkondigen, maar dat recht eindigt daar waar je anderen kwetst.

Erik: Niemand zal betwisten dat je veel vakkennis hebt. Maar denk eens wat vaker na over je formuleringen ervan. Een discussie is niet persoonlijk. En iemand die het oneens is met jouw zienswijze, is niet noodzakelijkerwijs iemand die jou als persoon aanvalt. Maar zo handel je wel. Iemand die het oneens is met je, moet te vuur en te zwaard gekleineerd worden.
Misschien bedoel je het niet zo. Maar zo komt het er wel vaak uit.

Joost: een overduidelijk geval van pot die de ketel verwijt. Je vertrok met veel tamtam en beschuldigde mensen ervan dat het alleen maar om het ego ging.
Ik heb je in diverse pb's uitgelegd op vriendelijke en duidelijke manier wat ik gedaan heb, en waarom. Elke vorm van reactie bleef uit.
Dat je nu dit soort posts doet, is puur een vorm van egocentrisme. Jouw gal is belangrijker dan welk topic dan ook, en moet elk topic dat (weer) rechtgetrokken lijkt te worden weer teniet doen. Hoezo ego? Bij wie precies?

Dat ik in alle bovenstaande heus uit de bocht vloog, en vast nog wel eens uit de bocht zal vliegen, is duidelijk. Hey!!!! Ik ben een mens. Maar als we allemaal ons best doen, om wat gematigder te zijn, dan komt het best goed.

Ik denk dat als we over 30 jaar allemaal in het bejaardenhuis zitten, en hieraan terugdenken, dat we onze jongere 'iks' besmuikt uitlachen...

Ik post dit overigens niet als moderator, maar gewoon als Marnix.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 13:17 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
J@zzn schreef:
On topic:
Ik moet beginnen met een klein voorbehoud. Ik ben niet met elke methode even vertrouwd en mijn samenvatting zal soms wat erg kort door de bocht zijn. Volgens mij gaat het om een verschil tussen twee pedagogische benaderingen. Het doel van beide benaderingen is hetzelfde, iets dat je zou kunnen omschrijven de ontwikkeling van trompettechnische vaardigheden.


Nee dat geloof ik niet. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan methodes zoals die van Malte Burba. Dat is zo gefocust op de motoriek dat je helemaal niet aan muziek maken toekomt. Ik heb een paar collega's die een tijdje bij hem gestudeerd hebben in het verleden en die hielden juist dat aspect niet vol. Je moet alles opzij zetten voor een lange tijd (jaren) en precies doen wat hij zegt.

Als je dan kijkt naar zijn trompet spel, dan heb ik meteen al geen zin om aan zo'n methode te beginnen mocht dat überhaupt nodig zijn.

Daarentegen als je kijkt naar Arnold Jacobs (= Bud Herseth) of Bill Adam, die beide fantastische muzikanten waren zonder enige onnodige poespas, dan denk ik meteen waarom doen anderen steeds zo moeilijk over iets wat in wezen qua principe heel makkelijk is. Het enige waar het dan uiteindelijk om draait is waar Arturo het ook over heeft: klankvoorstelling en heeeel veel studeren. Dat Arturo's opvattingen over klankvoorstelling niet altijd stroken met die van anderen over bepaalde muziekstijlen doet op zich niet zo terzake voor mij

Er is geen enkele succesvolle trompettist die zonder hard te studeren zover gekomen is zodat het voor de buitenwacht lijkt dat het als vanzelf gaat. Maar als je plezier in het studeren hebt is dat ook geen moeilijke opgave, aangezien je de grootste gedeelte van de tijd met muziek bezig bent en niet met spieroefeningen die super saai zijn.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 14:07 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2013 08:24
Berichten: 17
@ Erik
Ik denk dat we hetzelfde zeggen. Misschien was 'pedagogische benadering' niet de juiste term.

Voor de goede verstaander is ook wel duidelijk waar mijn voorkeur ligt.

@Roel
Jij maakte je zorgen over de beginner die zonder begeleiding van een docent informatie tot zich neemt. Is dan een boek van bv Malte Burba niet minstens zo 'gevaarlijk'?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.