trompet.nl
https://trompet.nl/forum/

Demp stukken
https://trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=8575
Pagina 4 van 6

Auteur:  Geer [ 10 jul 2010 13:13 ]
Berichttitel: 

voornamelijk @ erik, je moet je er wel bewust van zijn dat een big band totaal anders is dan een harmonie
in een harmonie zit iedereen meestal op gelijke hoogte, en staat er niemand anders dan de slagwerkers... ik heb het iig nog nergens gezien

@ Rulezztu
ik blijf het vreemd vinden dat je per se wat wilt aanschaffen om je geluid zachter te maken...
ik weet natuurlijk niet hoe hard je speelt, mocht dat heel hard zijn dan zou ik gewoon wat zachter gaan spelen...
voor de rest zou ik het er eens met je dirigent over hebben, hij beslist namelijk hoe het orkest moet klinken, en ik neem aan dat hij gewoon een trompet geluid wil en niet constant een vervormd geluid door een of andere demper

en dan nog maar een keer, trek je niets aan van als dat gezeur van die klarinetten, een trompet heeft nou eenmaal een vrij hard geluid, daar zijn die dingen voor gebouwd en dat hoort in een orkest

als laatste advies, ga eens een keer kijken bij andere harmonieen hoe zij dat doen, zul je zien dat je daar gewoon een puur trompet geluid hoort en dat ze niet op een verhoging oid zitten

gr,
Geerhard

Auteur:  Hans [ 10 jul 2010 14:01 ]
Berichttitel: 

het zou me niet verbazen als deze berichten achter een proxy vandaan komen :lol:

Auteur:  erikveldkamp [ 10 jul 2010 14:05 ]
Berichttitel: 

Geer schreef:
voornamelijk @ erik, je moet je er wel bewust van zijn dat een big band totaal anders is dan een harmonie


Ik ben me er wel van bewust, wees gerust... :wink:

Maar als een (prof.) symfonie orkest of big band beter klinkt in verschillende hoogtes, dan zie ik niet in waarom dat bij (amateur) blaasorkesten niet beter zou zijn. Zoals ik zei, het is niet voor niets dat de podia van concertzalen zo zijn gebouwd dat je verschillende hoogtes hebt.

Ik heb regelmatig ook in mooie theaters/concertzalen gespeeld waar ze een hydraulisch podium hadden. Die kon dus zowel vlak zijn als in verschillende hoogtes. Sommigen hadden zelfs een hydraulisch systeem voor de zaal waar het publiek zit!

Auteur:  trompetgek [ 10 jul 2010 15:21 ]
Berichttitel: 

Ik denk dat Camel nog de meest praktische en goedkoopste oplossing bied voor jou als trompettist, de dames en de orkestklank: De doorzichtige plexiglas schotten.

Ik heb ze bij de FKNR ook wel eens gezien.
werkt prima en ik denk niet dat die 390 eurie gaan kosten.

Auteur:  Geer [ 10 jul 2010 15:35 ]
Berichttitel: 

@ erik,
waarom denk je dat die verschillende hoogtes alleen gebruikt worden door big bands en symfonie orkesten??

een verhoging zorgt er m.i. voor dat je er veel makkelijker doorheen en bovenuit komt

in een big band hoef je niet zoveel te mengen maar moet je er echt als sectie apart staan,
hetzelfde geld voor een symfonie orkest, de noten díe je daar moet spelen moeten er meestal echt bovenuit komen
in een harmonieorkest is dat echter heel anders, daar moet je in de meeste passages vooral goed mengen met de rest van het koper en het hout en hoef je er maar op bepaalde momenten echt bovenuit te komen...

Auteur:  Peter Amersfoort [ 10 jul 2010 16:04 ]
Berichttitel: 

trompetgek schreef:
Ik denk dat Camel nog de meest praktische en goedkoopste oplossing bied voor jou als trompettist, de dames en de orkestklank: De doorzichtige plexiglas schotten.

Ik heb ze bij de FKNR ook wel eens gezien.
werkt prima en ik denk niet dat die 390 eurie gaan kosten.



... en niet te vergeten mijn quote about the oordopjes á € 20,00. Als je het over goedkoop hebt.

Auteur:  erikveldkamp [ 10 jul 2010 16:07 ]
Berichttitel: 

Je haalt wat dingen door elkaar volgens mij. Mengen heeft niets te maken met op welke hoogte je zit. Je doet net alsof je beter mengt als je in de rug van bugels/klarinetten speelt...

Bij mij heeft mengen te maken met dezelfde klankkleur, dezelfde frasering, goede intonatie, e.d.

Daarbij moet ik in een big band mengen met de trombonesectie en de ritmesectie, een soms ook met de saxofoonsectie als we hetzelfde spelen in een tutti. Ik zie daar het verschil niet zo.

Heel soms spelen we zonder verhogingen als het theater dat niet heeft. Dan zit ik alleen maar in de rug van de trombones te spelen, met als gevolg dat ik harder ga spelen omdat ik mezelf niet goed hoor. Dus gaan de trombones ook weer harder spelen, etc. etc. Daar wordt niemand blij van.

Auteur:  trompetgek [ 10 jul 2010 16:25 ]
Berichttitel: 

Idd Peter jou dopjes zijn ook een goedkope oplossing.
Alleen heb je dan het nadeel dat je sommige dingen anders hoort...

Pagina 4 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/