trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk proberen: schadelijk of niet??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 05:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk proberen: schadelijk of niet??
BerichtGeplaatst: 20 feb 2007 20:34 

Stel je speelt jaren op een Bach 7C, maar je wil iets anders proberen (om welke reden dan ook...) Bv een Schilke 15B, na welke tijd kun je dan conclusies trekken? Eerst is er misschien euforie en gaat het super (das wel meestal een beetje zo) daarna is het werken en aan passen, maar na welke tijd kun je een besluit trekken en bv zeggen, nee het zal niet goed komen...?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: mondstuk proberen: schadelijk of niet??
BerichtGeplaatst: 20 feb 2007 23:23 

kdfl schreef:
Stel je speelt jaren op een Bach 7C, maar je wil iets anders proberen (om welke reden dan ook...) Bv een Schilke 15B, na welke tijd kun je dan conclusies trekken? Eerst is er misschien euforie en gaat het super (das wel meestal een beetje zo) daarna is het werken en aan passen, maar na welke tijd kun je een besluit trekken en bv zeggen, nee het zal niet goed komen...?

Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor.
Gewoon proberen, en als het bevalt koop je het.
Bevalt het na een poosje echter niet meer; dat is dan pecht hebben.

Maar ik neem aan dat je wat anders wilt proberen omdat het huidige mondstuk niet meer aan je wensen voldoet. Je zoekt mischien iets in het tembre of projectie.
Bij een symfonieorkest gebruik je over het algemeen een groter mondstuk met een grotere klank, en bij een bigband een kleiner mondstuk met meer projectie.
Dan is het handig hierop je eerste selectie maken.

Mischien kun je wat mondstukken lenen van andere trompettisten of je leraar. Dan heb je thuis wat om te proberen.

Succes!

Profiel  

Berichttitel: pfjoe!
BerichtGeplaatst: 22 feb 2007 11:57 

Citaat:
Stel je speelt jaren op een Bach 7C, maar je wil iets anders proberen (om welke reden dan ook...) Bv een Schilke 15B,

Jesus, jij durft! Van 7C naar 15B in één keer is een veel te grote overgang. Ik zou het toch maar met kleinere stapjes proberen. Waarom niet eerst naar een JK 5C (geen Bach 5C want die rand daar kan niemand op spelen) of een Schilke 12 of Yamaha 13B4 en dan eventueel steeds iets groters.
Maar waarom zou je? Een groot mondstuk leidt niet per definitie tot een grotere toon. Als je techniek slecht - of niet toereikend- is dan wordt het alleen maar erger met een groter mondstuk!
Het is belangrijk dat het rood van je lippen binnen de ring van het mondstuk vallen als je het mondstuk tegen je lippen zet en je lippen zachtjes op elkaar gesloten staan, bijv. na het "zeggen" van mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Als dat bij jouw het geval is bij een 7C mondstuk dan zou ik lekker op die 7C blijven toeteren.
Wat wél zo zou kunnen zijn is dat de rand van die 7C je tegenwerkt, kies dan een mondstuk van een ander merk en voel wat je lekker vindt. Bijvoorbeeld Schilke (Yamaha) 11C4 of Curry weet ik veel. De binnendiameter kan je aardig meten door er een een eurocent in te leggen en effe kijken hoe diep die er invalt in vergelijking met een ander mondstuk. Je kan overigens ook op de -onvolprezen- linkspagina van de site van Erik Veldkamp een mondstukvergelijkingstabel vinden.

Laat je niet gek maken, trompetspelen is al moeilijk genoeg.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: mondstuk proberen: schadelijk of niet??
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 23:33 

kdfl schreef:

Het is inderdaad zo dat een ander mondstuk in eerste instantie een groot verschil kan maken. Je speelt er 'anders' op omdat het anders aanvoelt. Echter, na een tijdje raak je ook hier aan gewend en verval je deels in je 'oude' speeltechniek. Na uiterlijk een week of 2 is dat wel duidelijk.

Je moet alleen aan een ander mondstuk beginnen als je structurele problemen hebt (en dat kan van alles zijn, klank, aanzet, moeite met bindingen of loopjes, kraken, ruisen, etc.)
Bij het kiezen van een ander mondstuk is vooral de eerste indruk van belang, voelt 'ie goed of niet? Maar, wel pas als je warm bent. Ik heb hier afgelopen jaar ong. 200 mensen gehad die een ander mondstuk wilden hebben. Het viel daarbij op dat mondstukken die ze in eerste instantie niks vonden, heerlijk vonden spelen nadat ze eenmaal op temperatuur waren. En als je een ander mondstuk probeert, doe dat dan vooral op die punten testen waarvan je denkt dat die met het oude mondstuk de problemen gaven. Dan ben je er gauw genoeg achter. Inmiddels ben ik zover dat ik het ook kan 'horen' of een mondstuk bij iemand past ja of nee.

In jouw geval is de overgang van een 7C naar een 15B nogal rigoureus. Niet alleen vwb de diameter, maar ook de cupvorm, diepte en de rand. Maar ja, de enige manier om erachter te komen of het werkt is uitproberen. Is 'ie na een week of twee weken nog steeds beter dan de 7C is het dus een goede overstap geweest.

Profiel  

Berichttitel: Geen Bach 5C??
BerichtGeplaatst: 10 maart 2007 13:48 

Hmm... Hoe kom je er bij dat op een bach 5C niemand kan spelen en op een JK 5C wel? JK is een merk dat de afgekeurde mondstukken van Bach gebruikt... M.a.w. de mondstukken van JK zijn vaak van mindere kwaliteit dan die van Bach.. Meestal zijn dit kleine foutjes, dus kan je wel stellen dat tussen de JK 5C en de Bach 5C, behalve de prijs, geen verschil zal zijn,
Trouwens, een overgang van Bach 7C, naar Bach of JK (helft van de prijs) 5C kan ik je zeker aanbevelen als eerste stap.

MvG

Profiel  

Berichttitel: Re: Geen Bach 5C??
BerichtGeplaatst: 10 maart 2007 14:03 

Trööt schreef:
Hmm... Hoe kom je er bij dat op een bach 5C niemand kan spelen en op een JK 5C wel? JK is een merk dat de afgekeurde mondstukken van Bach gebruikt... M.a.w. de mondstukken van JK zijn vaak van mindere kwaliteit dan die van Bach.. Meestal zijn dit kleine foutjes, dus kan je wel stellen dat tussen de JK 5C en de Bach 5C, behalve de prijs, geen verschil zal zijn,
Trouwens, een overgang van Bach 7C, naar Bach of JK (helft van de prijs) 5C kan ik je zeker aanbevelen als eerste stap.

MvG

ehm hoe kom je aan die informatie?
mag ik daar een onafhankelijke bronvermelding van?

zoniet, dan is dit natuurlijk gewoon lulkoek van de eerste orde

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2007 15:11 

Lijkt mij lulkoek.
mijn ervaring is dat zowel Bach als JK goede mondstukken maken. JK werkt ze wat netter af en heeft een hogere consistentie.

Wat ikzelf het belangrijkst aan een mondstuk vind is de rand. Hoewel ik vroeger op een Bach 1-1/4C heb gespeeld, merk ik dat de rand van Bach mij meer slecht dan goed doet (minder flexibiliteit en minder 'conditie'). Hetzelfde met de meeste Schilke mondstukken. Duizenden trompettisten spelen dagelijks op een Bach of Schilke mondstuk, dus slechte mondstukken zijn het waarschijnlijk niet.
Feit is wel dat de rand een erg belangrijke factor is in het wennen (of niet) aan een mondstuk. Bovendien blijft het een persoonlijke keus.

Wanneer kun je je conclusies trekken? Dat merk je vanzelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007 16:18 

Ik meen mij te herinneren dat de productie van JK bij Yamaha gebeurt.
(maar voor hetzelfde geld valt dit ook in de lulkoek categorie)
Echt geen Bach afkeur hoor. Dat weet ik wel zeker.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur