trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Parduba
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 13:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Parduba
BerichtGeplaatst: 25 jun 2002 22:15 

Harry James had er een.
Louis Armstrong had er een.
Dus waarom ik niet... :wink:

Euh wattan? Een trompet?

Een mondstruk met dubbele cup!!

www.parduba.com

WIe heeft dat weleens geprobeert?
Moet je opnieuw leren spelen met zo'n ding?
En klonkt het leuk?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 12:27 

proberen zou ik zeggen. Gooi je geld op tafel en ga ervoor. Ik zie de bevindingen wel terug op het forum. Niet veel mensen spelen op een Parduba, misschien zegt dat genoeg. Het kan daarentegen best zijn dat het voor jou een uitermate geschikt mondstuk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 21:49 

JeroenJongeling schreef:
proberen zou ik zeggen. Gooi je geld op tafel en ga ervoor.

Ach ja, je hebt een hobby of nie he?

Nou nog kiezen of het een 7 of 7 1/2 wordt.... mijn huidige mondstuk valt er precies tussenin qua maat

JeroenJongeling schreef:
Niet veel mensen spelen op een Parduba, misschien zegt dat genoeg.

Ze waren ook heel lang niet meer verkrijgbaar. Dat geluid paste ook niet meer in de popmuziek van na de jaren 40/50. En een klassieke trompettert wil met zo'n ding niet gezien worden natuurlijk :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2002 15:31 

Met het geluid heeft het niets te maken. Twee trompettisten halen uit het zelfde mondstuk een totaal ander geluid.

Ik speel al 15 jaar op een dubbelcup tot volle tevredenheid. Ik heb deze laten maken bij Stork, een aangepaste HJ7 van Callet. Die HJ7 is op zijn beurt weer een kopie van de Harry James Parduba.
Ik heb de Stork opgestuurd naar Warburton en die heeft nu een losse cup ervan gemaakt zodat ik alle backbores eronder kan zetten. Bovendien kan ik ze altijd nabestellen als er iets mee is of als ik een aanpassing wil laten doen.

Het voordeel van een dubbelcup is dat het speelcomfprt van een zeer ondeip mondstuk (lang uithoudingsvermogen) wordt gecombineerd met het geluid van een medium diep mondstuk.
Ik zou niet anders meer willen.

www.brassimport.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2002 20:27 

Ik heb hem eindelijk! Vers geimporteert uit Amerika. De Parduba nr 7 (17mm) voor trompet. Ik heb er nog niet veel op gespeelt maar mijn eerste indrukken zijn nogal teleurstellend.
De afwerking is diep treurig. De zilverlaag is zo dun dat je het koper erdoor heen ziet vooral bij de aanzetrand, die glimt gewoon goudkleurig. Van polijsten hebben ze daar nog nooit gehoort, ik zie alle krassen van de draaibank nog in de cup en backbore.
En dan het spelen: Van het makkelijk in de hoogte merk ik niets, wat ik wel merk is dat de toon nogal dof is maar niet vol. De nadelen van de diepe en ondiepe cups in 1 mondstuk. De speelweerstand is ook nogal fors. Het lijkt wel of ik een borstel in mijn leadpipe heb.

En daar speelden de groten der aarde op? Die lui moeten echt goed geweest zijn!
Of doe ik het nou verkeerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2002 22:14 

Om echt goed een oordeel over het mondstuk te vellen moet je eigenlijk het mondstuk wat meer de kans geven. Speel er nog eens twee weken op en oordeel dan nog een keer. Ik moet je wel zeggen, dat een eerste indruk van een mondstuk erg veel kan zeggen. Wat betreft de afwerking, da's echt diep en diep triest, dat ze het zo afleveren zeg! Moeten we daarvoor ons geld neertellen, foei Parduba!
Ik hoop dat je een beetje goed uit je mondstukken zoektocht komt. Ik speel ondertussen, na veel omzwervingen, op bijna het goedkoopste mondstuk dat er is (A&S) en het bevalt me nog steeds elke dag een stukje beter. Als je eenmaal je favoriete diameter en randcontour hebt gevonden kun je wat meer zoeken naar kleine verbeteringen. Ik ga nog wel een custom order plaatsen bij GR, maar dat is dan voorlopig het laatste (tot er weer wat geweldig nieuws komt)

Profiel  

Berichttitel: mmmmmmmmmmmm lekkerrrrrrrrrr!
BerichtGeplaatst: 16 sep 2007 16:40 

Even een oude topic opwarmen. Ik ging laatst even naar Rosmalen om een gratis mondstukadvies van Hans te ontvangen. A la Rensink toog ik huiswaards met een nogal ongebruikelijk mondstuk: Nee geen Denis Wick of Bruno Tilz maar een Parduba nr. 6½.
De bevindingen? Onwijs lekkere rand, een sound als Herb Alpert in z'n vroege periode (omstreeks 1963-65). Daar moet je van houden, en dat doe ik dan ook. Dus dat komt weer prima uit.
Het mondstuk maakt voor mij alle verkooppraatjes van Parduba.com zelf waar: Prima sound en meer uithoudingsvermogen. Toppertje.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 11:42 

Evenals theo toog ik op een goede dag, ongeveer twee jaar geleden naar Rosmalen om eens te kijken of er een mondstuk was dat beter bij me paste dan de JK 1 1/2 C die met mijn trompet meegekomen was.

Na een uurtje proberen onder deskundige leiding ging ik huiswaarts met een Parduba 6.
Ik probeer wel eens andere mondstukken, maar zet daarna toch weer met veel genoegen dit mondstuk tegen mijn gezicht. Vooral de brede rand bevalt me buitengewoon.

Met dank aan Hans!

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur