trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk voor Es-bugeltje
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk voor Es-bugeltje
BerichtGeplaatst: 24 dec 2005 09:22 

Sinds kort heb ik een leuk es-bugeltje in mijn bezit, maar ik heb geen idee welk mondstukje daarbij past. Heeft er hier iemand ervaring mee ?

Op mijn es-cornetje speel ik met een standaard DW 's' mondstuk.
Op mijn bes-trompet speel ik met een standaard VB '1C' mondstuk.
Het enige bugelmondstuk wat ik thuis heb liggen is een Yamaha '12F3d', maar ik heb geen idee of dit gepast is voor die es-bugel, het is wel het enige wat past van stift.

Graag jullie hulp dus ...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2005 14:01 

Gewoon veel mondstukken proberen. Soms is de vreemdste combinatie dé werkende oplossing. Zo heb ik een tijdje een es-bugel (Mahillon!!, speelde overigens fantastisch) geleend en kon ik eigenlijk alleen uit de voeten met m'n VB 1,5CFL mondstuk, waar ik op (bes) bugel dus hélémaal niets mee kan.

Op es-cornet speel ik overigens meestal op VB7C; bugel DW 3BFL; trompet GR67,6.

Veel succes! (wat voor monster heb je eigenlijk? en hoe ben je eraan gekomen? ben altijd nog op zoek naar een mooie es-bugel)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2005 09:42 

Maar bestaat er niet zoiets als een standaard-mondstuk voor es-bugel ?

Tis ook een Mahillon ! :D Schitterend instrumentje, handgemaakt, serienummer 4, dus wel al een dame op leeftijd :D
Lag al jaren op een stoffige zolder van de fanfare, was een beetje 'zoek' geraakt, maar ik ga het nu proberen te gebruiken voor de langzame passages van 'tintagel castle'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2005 12:53 

captain schreef:
ik ga het nu proberen te gebruiken voor de langzame passages van 'tintagel castle'.

Precies waar ik 't voor wilde gebruiken :D Uiteindelijk er toch voor gekozen om alles op bes te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2005 16:42 

Maar dan denk ik toch dat je het over de solo-bugel partij hebt :) want de es-bugel partij op bes spelen lijkt me helemaal afzien ...

Een mooi stuk, maar volgens mij had mr Leon Vlieckx het best wel een terts lager mogen schrijven ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2005 16:49 

Klopt idd. Ik zou de es partij spelen, met daarin opgenomen de bugelsolo (naar C3). Uiteindelijk koos onze dirigent ervoor om de es partij toch op es-trompet te laten spelen (door één van de trompettisten) en de bugelsolo gewoon in bes uit te laten voeren. Met twee bugelisten ingestudeerd en om-en-om uitgevoerd.

Afgezien van één of twee hoge stukjes vond ik 't overigens allemaal best meevallen..... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2005 23:56 

Wij hebben afgesproken dat de es-cornet (ik dus) twee maten voor die befaamde C3 overneemt ... is ook een goeie optie denk ik.

Ik vind het toch een pokkehoog stuk ... C3 en D3 voor es-cornet ... ik betwijfel of de Leon zelf ooit zo hoog op zijn trombone of hoorn heeft kunnen spelen :) (grapje hé)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2005 13:53 

captain schreef:
Wij hebben afgesproken dat de es-cornet (ik dus) twee maten voor die befaamde C3 overneemt ... is ook een goeie optie denk ik.

Ik vind het toch een pokkehoog stuk ... C3 en D3 voor es-cornet ... ik betwijfel of de Leon zelf ooit zo hoog op zijn trombone of hoorn heeft kunnen spelen :) (grapje hé)

Het is inderdaad hoog, maar voor een es-cornet is een C3 (F) of D3 (G) toch niet heel uitzonderlijk? Vooral als je naar het brassband repertoire kijkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur