erikveldkamp schreef:
De Monette mondstukken hebben iets minder grip door de rand. Ik houdt daar niet zo van. De mondstukken zijn niet beter dan een GR, Reeves of een ander goed merk. Alleen veel duurder. Je kunt ook de Kanstul kopie van Monette kopen, dan heb je bijna hetzelfde voor de helft van de prijs.
Ja! Ik heb een door Kanstul vervaardigde kopie van een Monette B5L PRANA, en die kost, als ik het goed heb, minder dan een derde van de Monette-nieuwprijs.
Het bevalt me erg goed. Vooral het geluid is substantieel beter dan op andere leadachtige mondstukken van Reeves, Warburton en MMP, let op, bij mij althans!
Het grote voordeel is de werkelijk gigantische throat en backbore, die zijn echt op bugelformaat! Ik denk dat hier het grotere geluid vandaan komt, aangezien het een vrij ondiep mondstuk is (ongeveer Bach 3E).
De enorme throat zou ten koste moeten gaan van de projectie, heb ik me laten vertellen, maar daar heb ik vooralsnog nog niks van gemerkt. Ik heb het mondstuk tot nu toe getest bij een New Orleans band, funk/soul coverband, bigband (lead) en klassiek blaasorkest. Door de microfoon hoor ik niet veel verschil met mijn vorige mondstuk (origineel Monette B5L - niet PRANA), door de lucht deste meer. Zelfs het geluid als 1e trompettist in een koraal (fanfare) was, naar mijn smaak, bevredigend. Ik heb zelfs mijn hoogte-record verbroken gisteren, maar dat is natuurlijk relatief onbelangrijk.
Ik speel op een Van Laar B7, en houd me voornamelijk bezig met sectiespel. Samenvattend: ik kan je de kanstul-kopieën van harte aanbevelen.
Roel
P.S. Ik ontvang hiervoor geen royalties...
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL