trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat is een goed Bigband mondstuk??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is een goed Bigband mondstuk??
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2004 10:04
Berichten: 23
Ik speel sinds een jaar in een bigband (3e trompettist) en speel op een Denis wick 3c mondstuk. Ik heb de indruk dat dit niet helemaal het juiste mondstuk is voor deze muziekstijl. Daarom wil ik eens wat anders proberen en zat zelf te denken aan een VB 3D of iets vergelijkbaar van een ander merk. Is dit een goede keuze of niet? Wie kan mij hierover adviseren?

BVD,

Jasper


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:19 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als jij er lekker op speelt zou ik er vooral op blijven spelen. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken (ook leads) die op een VB 3c speelden.

Een Bob Reeves 43S of 43ES daarentegn speelt wel wat makkelijker omdat ie wat ondieper is en een betere respons heeft. Hij is ook iets scherper.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2004 10:04
Berichten: 23
Erik, bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb inderdaad geen hele grote problemen met mijn huidige mondstuk, maar een iets fellere toon met name in het hogere register zou best mogen. Ik denk dat het geen kwaad om eens wat anders te proberen. Als het niet bevalt kan ik altijd nog terug naar mijn Denis Wick 3c mondstuk, toch?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:40 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Natuurlijk, maar er zijn zoveel opties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan alleen maar zeggen dat de meeste profs in Ned. op een Bob Reeves spelen. Maar sommige spelen ook gewoon op een VB 5c (Ruud Breuls en Jan Hollander bijv.)

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:45 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Misschien moet een 3e/4e trompet juist niet té scherp zijn? Mijn ervaring (amateur, hoor) is dat een "lagere" trompetpartij op zo'n leadmondstuk vaak erg op zichzelf klinkt, ipv te mengen met de lead. daar heb je als lead ook weinig steun aan.
Erik, heb jij daar een mening over?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 10:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2004 10:04
Berichten: 23
Erik, je hebt gelijk over het feit dat je met een allround mondstuk all stijlen moet kunnen spelen. Het gaat mij meer om het feit dat ik alleen het voor mij juiste mondstuk kan vinden door te proberen. Ik neem aan dat de profs die Bob Reeves gebruiken hier ook terecht zijn gekomen door dit mondstuk een keer te proberen.

Trouwens, ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een DW 3c een tamelijk groot mondstuk is, niet te vergelijken met een VB 3c. Of sla ik hier de plank mis???


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 11:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik ken de DW niet, ik dacht dat ie te vergelijken was met een VB 3c.

Een BR is op zich helemaal niet scherp, alleen de ES is een goed leadmondstuk. De S of C of D van Bob Reeves zijn te vergelijken met een C of D van Bach. Alleen de Reeves spreken beter aan en hebben wat meer boventonen.

Wat betreft het geluid van de 3e en 4e trpt. Het maakt op zich niet zoveel uit waar hij op speelt als die maar probeert te mengen met de 1e. Dit heeft dus meer te maken met timing, intonatie, volume etc. Klank is wel belangrijk natuurlijk, maar een trompet of mondstuk is nog niet de helft van de bepalende factor. De speler zelf bepaalt voor het grootste gedeelte het geluid gelukkig !

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2004 11:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2004 10:04
Berichten: 23
Hier is een vergelijking van Denis Wick met andere merken te vinden wat betreft cup diameter:

http://www.normans.co.uk/pdfs/Comparison%20Charts.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.