trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gewa 1,25c vervangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 10:11 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Uitgerekend nu ik enkele weken verplicht vakantie moet nemen i.v.m. de Corona problemen is mijn trompet mondstuk dusdanig beschadigd dat ik nu niet kan spelen.

Het was een goedkope Gewa-Cup 1-1/4 en ik ben nu op zoek naar een vervanger. Een ervaren trompetist adviseerde mij om eens een Bach 3C te proberen. (i.v.m. uithoudingsvermogen en moeite met het hoge register)

Idealiter zou ik wel enkele mondstukken willen proberen en vergelijken, maar dat is in deze tijd met Corona maatregelen iets lastiger. Liever zou ik ook iets langer de mondstukken thuis willen proberen om een goede vergelijking te kunnen maken.

Ik denk er aan om bij Thomann twee of drie mondstukken te kopen van een goedkoper merk om te proberen in mijn vakantie. Voor de prijs van 1 Bach mondstuk kan ik 3 of 4 mondstukken van Gewa-Cup of Arnods & Sons proberen.

Over Gewa-Cup heb ik niet veel informatie kunnen vinden. Wat ik kon vinden is dat deze mondstukken uit China komen en onder de naam van Gewa verkocht worden.

Arnolds & Sons heb ik goede verhalen gehoord. Ze worden in Duitsland gemaakt en zouden een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Van JK heb ik ook goede dingen gehoord. Duurder dan Gewa of A&S maar nog steeds aanzienlijk goedkoper dan een Bach en ook in Duitsland gefabriceerd.


Hoewel ik geen voorkeur heb voor en merk ben ik op zoek naar een mondstuk dat in de eerste plaats bij mij past. Als het merk consistent is qua maatvoering en ik in de toekomst hetzelfde exemplaar met minieme tolleranties kan kopen voor een zelfde speelervaring dan is dat een fijne bijkomstigheid.
Ik heb gehoord dat dit bij Bach bijvoorbeeld niet altijd gegarandeerd is en ik heb derhalve ook twijfels bij de Chinese Gewa-Cup die ik nu had.

Weet iemand of er vergelijkingstabellen zijn waarbij deze merken met de Bach maatvoering worden vergeleken?

Ik heb ook gelezen over de backbore die bij A&S groter is dan bij Bach. Dit zou dan misschien juist weer nadelig zijn voor mijn uithoudingsvermogen?
Hoe is de backbore bij JK mondstukken?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 13:24 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Ik kon terugvinden dat JK 3 backbores heeft :

A1 : small, narrow backbore

A2 : mean size backbore

A3 : big, wide backbore


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 13:34 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Hier vergelijkt men JK met Bach :

https://mouthpieceexpress.com/catalog/fox-charts.php


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 13:37 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Die Arnolds and Sons zijn voor hun geld echt prima mondstukjes.
Let wel: ze volgen de Bach maatvoering, maar zullen in speelgevoel wel anders zijn. Niet slechter.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 16:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Tijdens mijn mondstuksafari heb ik de duvel en z'n ouwe moer uitgeprobeerd, ook de A&S mondstukken. Die zijn goed maarrrrrrr hebben inderdaad een veel grotere backbore, ik denk dat dat is omdat ze in Duitsland gemaakt zijn en die streven een donkere orkestrale klank na die je met dat soort mondstukken prima kan bereiken op die typische Duitse concerttrompetten met draaiventielen (zijn anders gebouwd, meer als een bugel met z'n korte lead pipe) hebben een kleine boring in combinatie met een grote beker (meer a la Bach 72 i.p.v. Bach 37 beker).
Hier in Nederland spelen we voornamelijk op wat de Duitsers Jazztrompeten noemen en die worden doorgaans met mondstukken bespeeld die een kleinere backbore hebben dan de Duitse mondstukken van A&S, JK, Bruno Tilz en wellicht ook andere mondstukbouwers maar die ken ik niet dus kan ik daar niks over zeggen.

De maatvoering

Omdat ik uitstekend Duits spreek heb ik gewoon 's Bruno Tilz gebeld en 'm gevraagd hoe dat nou zit. Welnu, de Tilz mondstukken in de BaKo lijn zijn CNC kopiën van Bach Mount Vernon mondstukken (BaKo = Bach Kopie) dus NIET copiën van recente Bach mondstukken en da's een probleem want een Bach Mount Vernon 3C voelt ongeveer aan als een 1.5C Bach van recente datum m.a.w. een Bach Mount Vernon 3C is veel groter dan een Vincent Bach Corp. 3C. Tilz BaKo 3C is niet te vergelijken met een modern Vincent Bach 3C mondstuk, ook nog 's omdat de Tilz mondstukken een forse backbore hebben. Omdat JK precies 't zelfde gedaan heeft met hun USA lijn (http://josefklier.de/mouthpieces/usa-line/?lang=en) is dat het zelfde laken & pak.
Tel daarbij op dat ook JK mondstukken standaard een grote backbore hebben!

Of A&S copiën zijn van Bach Mount Vernon mondstukken of van Vincent Bach Corp. mondstukken weet ik niet, de 3C die ik ooit had is reeds lang verkocht, kan 't dus niet meer voor je nameten, wel weet ik nog van die grote backbore.

Hoe erg is dit al? Niet zo, zeker de A&S mondstukken zijn in vergelijking met andere mondstukbouwers heel goedkoop, je zal je er dus geen buil aan vallen

Je memoreerde tevens een probleem met uithoudingsvermogen en moeite met het hoge register. Het zou zomaar 's kunnen zijn dat je nu aan het ploeteren bent met een voor jou te groot mondstuk; toen ik op kleinere mondstukken ging spelen ging 't bij mij opeens een flink stuk vooruit.
Welnu, als je je hand op de knip wilt houden zou ik lekker een stel A&S mondstukken over laten komen: 3C en vooral 6C, mocht je daar een stuk beter mee uit de voeten kunnen kan je altijd nog 's overwegen om Warburton mondstukken te gaan proberen, die bestaan uit twee delen: Een losse bovenkant met daarin een losse backbore geschroeft, als je dan een voor jou fijne bovenkant gevonden hebt kan je naar hartelust experimenteren met verschillende backbores. Adams heeft die ook liggen, net als Tilz, JK en A&S

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 20:03 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Als je een Bach 3C (kopie) overweegt, zou je ook nog een Yamaha 14B4 kunnen overwegen. Dat mondstuk heeft een comfortabele rand en een niet te diepe cup, wat enigszins kan faciliteren in de hoogte. Kost ook niet de hoofdprijs.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020 10:25 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
luc schreef:

Ik dacht dat JK (Josef Klier) een Bach replica was en dus dezelfde maatvoering hanteerde maar dat is dus niet zo!
In de tabel blijkt er bij JK geen equivalent voor de Bach 3C te bestaan. Als ik een JK 3C had besteld dan zou die vergelijkbaar met de Bach 1C zijn. Dat is zelfs groter dan ik nu speel. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gewa 1,25c vervangen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020 10:56 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Theo van Kampen schreef:
Tijdens mijn mondstuksafari heb ik de duvel en z'n ouwe moer uitgeprobeerd, ook de A&S mondstukken. Die zijn goed maarrrrrrr hebben inderdaad een veel grotere backbore, ik denk dat dat is omdat ze in Duitsland gemaakt zijn en die streven een donkere orkestrale klank na die je met dat soort mondstukken prima kan bereiken op die typische Duitse concerttrompetten met draaiventielen (zijn anders gebouwd, meer als een bugel met z'n korte lead pipe) hebben een kleine boring in combinatie met een grote beker (meer a la Bach 72 i.p.v. Bach 37 beker).
Hier in Nederland spelen we voornamelijk op wat de Duitsers Jazztrompeten noemen en die worden doorgaans met mondstukken bespeeld die een kleinere backbore hebben dan de Duitse mondstukken van A&S, JK, Bruno Tilz en wellicht ook andere mondstukbouwers maar die ken ik niet dus kan ik daar niks over zeggen.

Mijn klank is nu ook wel meer klassiek dan jazzy. Aangezien ik in een bigband speel en qua geluid wel anders zou willen klinken kan ik dan misschien beter de Duitse mondstukken links laten liggen?

Citaat:
Of A&S copiën zijn van Bach Mount Vernon mondstukken of van Vincent Bach Corp. mondstukken weet ik niet, de 3C die ik ooit had is reeds lang verkocht, kan 't dus niet meer voor je nameten, wel weet ik nog van die grote backbore.

Hoe erg is dit al? Niet zo, zeker de A&S mondstukken zijn in vergelijking met andere mondstukbouwers heel goedkoop, je zal je er dus geen buil aan vallen

Wat tof dat je persoonlijk contact hebt gehad met Bruno Tilz!
De grotere backbore is wel een dingetje bij Duitse mondstukken dus.
Bij mijn huidige Gewa zal dat dan ook wel zo zijn neem ik aan?

Citaat:
Je memoreerde tevens een probleem met uithoudingsvermogen en moeite met het hoge register. Het zou zomaar 's kunnen zijn dat je nu aan het ploeteren bent met een voor jou te groot mondstuk; toen ik op kleinere mondstukken ging spelen ging 't bij mij opeens een flink stuk vooruit.

Daarom wil ik graag eens een kleiner mondstuk proberen. De Bach 3C lijkt een goed 'gemiddeld' all-round mondstuk om mee te experimenteren.
Aangezien ik nu gedwongen ben iets anders aan te schaffen en vrije tijd heb leek mij nu een goed moment om een ander mondstuk te proberen.

Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat mijn huidige Gewa mondstuk misschien te groot voor mij is. Het is makkelijk om een volg geluid te produceren maar zoals gezegd heb ik moeite in het hoge register en raak ik tijdens een repetitie of optreden ook vermoeid.
Uiteraard zijn beide te verbeteren met meer oefenen maar ook daar zit een limiet aan.

Citaat:
Welnu, als je je hand op de knip wilt houden zou ik lekker een stel A&S mondstukken over laten komen: 3C en vooral 6C, mocht je daar een stuk beter mee uit de voeten kunnen kan je altijd nog 's overwegen om Warburton mondstukken te gaan proberen, die bestaan uit twee delen: Een losse bovenkant met daarin een losse backbore geschroeft, als je dan een voor jou fijne bovenkant gevonden hebt kan je naar hartelust experimenteren met verschillende backbores. Adams heeft die ook liggen, net als Tilz, JK en A&S

Waarom vooral ook de A&S 6C? Omdat die juist aan de kleine kant zit en ik zo kan bepalen of ik misschien nog beter met een mondstuk uit de voeten kan dat kleiner is dan een 3C?

Die Warburtons zijn erg interessant met die variatie mogelijkheden. Ze zijn wel duurder en voor dat geld durf ik ze niet blind online te bestellen.
Maakt het kwa speelbaarheid / geluid nog uit dat het mondstuk modulair is opgebouwd en niet uit 1 stuk bestaat?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.