Sinds een jaar speel ik weer in een fanfare orkest. Daarom zoek ik een mondstuk wat het beste past bij het geluid van een fanfare, en waarbij het wisselen naar een 42s niet zo groot is. Die 42s gebruik ik voor de coverband.
De Bach 3c en een Bob Reeves 42c heb ik thuis al uitgebreid bespeeld. Volgens verschillende sites komen deze het dichtste in de buurt van een 42s.
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is: Hoe ervaren jullie het verschil tussen een 3c en 42c?
Voor mij had ik de 43c van reeves, eigenlijk in dezelfde situatie. Ik vind persoonlijk als je het "klassieke" fanfare repertoire speelt, een reeves niet echt een goeie. Ondanks dat het lekker is om dezelfde rand te hebben, werkte het bij mij voor geen meter.
Maar nogmaals: dat is heel erg persoonlijk. Ik zou dan toch de bach kiezen.
Ondanks het feit dat B.Reeves op zijn website de 42C aanbeveelt als equivalent voor een Bach 3C, klopt dit echt niet. Een 42C is veel kleiner in diameter, heeft een iets minder scherpe binnenrand en een ander geluid (veel compacter en minder open dan een Bach 3C. )
De Bach 3C en Bob Reeves 42C zijn twee totaal verschillende mondstukken. De Bob Reeves 42C is een middelmaat mondstuk dat qua cup diameter overeen komt met de Bach 5C. De Bach 3C is een vrij groot mondstuk en speelt daarom veel zwaarder dan de Bob Reeves 42C.
De Bach 3C produceert een zwaar rond geluid. De Bob Reeves 42C heeft een veel helderdere klank.
Op de Bach 3C kost het hoge tonen spelen veel meer moeite dan op de Bob Reeves 42C.
De Bach 3C heeft een smalle rand dat voor veel trompettisten een grote flexibiliteit geeft: makkelijk van laag naar hoog en van hoog naar laag gaan zonder het mondstuk van de lippen te hoeven halen. Maar de smalle randen van de Bach mondstukken zijn niet voor iedereen geschikt omdat die smalle randen bij veel trompettisten de bloedcirculatie in de lip spieren verdrukken waardoor zij heel snel vermoeid worden. Voor trompettisten die op Bach mondstukken willen spelen maar voor wie de smalle randen van Bach te smal zijn heeft Bach ook de bredere W rand. Maar een Bach mondstuk met een brede W rand zal je bij de muziekwinkel moeten bestellen want die hebben ze niet altijd op voorraad.
De 42 serie Bob Reeves mondstukken zijn de middelmaat mondstukken van Bob Reeves en zijn qua cup diameter te vergelijken met de Bach 5C. Voor Bob Reeves 42 serie mondstukken kan je kiezen uit drie verschillende afschoefbare randen: * de 42 rand is vrij breed en geeft een heel goed uithoudingsvermogen; * de 42W rand is een fractie breder dan de 42 rand en geeft een heel goed uithoudingsvermogen en voelt heel comfortabel aan; * de 42N rand is ronder en geeft veel trompettisten een grotere flexibiliteit: makkelijk van laag naar hoog en van hoog naar laag gaan zonder het mondstuk van de lippen te hoeven halen.
In combinatie met de voor jou ideale rand heb je op de 42 serie Bob Reeves mondstukken een heel goed uithoudingsvermogen en zijn deze mondstukken qua speelgemak nauwelijks te overtreffen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen