trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Te groot: rim of backbore?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Te groot: rim of backbore?
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 08:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tijdlang op Warburton 6M cup met 7 backbore gespeeld.
Toen gevallen voor Yamaha 11B4GP, volgens de eurocent methode duidelijk groter dan de 6M. Heel goed mondstuk ook door het extra gewicht.
Laatste maanden heel veel gespeeld en toen begon de 11B4 krap aan te voelen. Daarom een Warburton 4M aangeschaft en op de 7 backbore geschroefd.
Het resultaat? Het speelt fantastisch, voelt heel goed aan. Toch wat aanpassingsproblemen. Met name mis ik iets in de focus van het geluid, ik heb het gevoel dat ik zit te forceren om dezelfde kern in het geluid te krijgen. Dat forceren maakt dat ik op een gegeven moment geheel uitgepierd ben. Nu zou dat kunnen liggen aan de grootte van de 4M cup, zou te groot kunnen zijn, maar zelf heb ik het idee dat het de backbore is. Mijn dagelijks instrument is een Henri Selmer B700 tuning bell trompet, redelijk grote boring (0.463 krap), behoorlijk ronde stempijp, geen steun erin, eigenlijk geen braces naar de beker enz. zeer free blowing zoals dat heet. De 11B4 is voorzien van een semi-narrow bb en geeft ook wat meer weerstand, vermoed ik, door het extra gewicht. En het is precies die weerstand, waar ik zo'n beetje tegen aan placht te leunen, die ik nu helemaal mis.
Daarom nu de samengestelde vraag: welke backbore van Warburton zou ongeveer overeenkomen met de Yamaha 11B4 bb? Of: welke Warburton zou ik moeten proberen, 5/6? Of: weet iemand waar ik ze eventueel kan uitproberen en dan niet bij Adams, dat is voor mij als openbaar vervoerspersoontje te lastig.

P.S. Ik heb ook Terry Warburton maar gemaild met deze vraag dus misschien komt daar ook nog iets uit.

P.P.S. Of is het toch dat de rim vd 4M te groot zou kunnen zijn?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te groot: rim of backbore?
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 12:32 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2007 20:30
Berichten: 70
Ik zou bij Thomann backbores 3 t/m 6 bestellen, uitproberen en wat je niet bevalt weer (tijdig) terugsturen. En eventueel ook nog een 5M erbij - al krijg je dan wel veel variabelen....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te groot: rim of backbore?
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 17:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Klinkt eigenlijk wel logisch en aantrekkelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te groot: rim of backbore?
BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 14:16 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2007 20:30
Berichten: 70
Ik heb zelf een wb backbore 6 op een 3M en die vind ik nog vrij open tov mijn vaste mondstuk, de marcinkiewicz Chuck findley. Zou best eens 5 of 4 willen proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.