trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is een kopere mondstuk giftig?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 13:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 00:34 
Offline

Geregistreerd: 08 apr 2014 00:27
Berichten: 4
Code:
goede nacht,

Ik zal mij later nog eens goed voorstellen, maar ik had nu toch een dringende vraag. Mijn mondstuk was ruw geworden en door het schuurpapier effect bijna niet meer te gebruiken. Een kennis heeft deze voor mij gepolijst en hij speelt weer als vanouds. Echter is de rand hierdoor puur koper geworden. Ik weet dat je dit na elke sessie moet spoelen ivm bacteriën. Toch vraag ik mij nu af is het bespelen van een mondstuk met de lippen op puur koper giftig?

Ik zou zeer dankbaar zijn als iemand hier een antwoord voor mij heeft zodat ik gerust kan spelen of toch een nieuw mondstuk kan kopen.





Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 07:07 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Hallo,
Hier is geen eenduidig antwoord op maar in principe is koper een giftig element. Giftigheid gaat echter altijd samen met hoeveelheden waar je aan blootgesteld word: dit is een beetje afhankelijk van de zuurgraad van je speeksel en de kwaliteit van het koper.
Er zijn nogal wat mensen met een allergische reactie op koper. met name op je lippen heel vervelend, maar kan ook met "raw brass" instrumenten op je handen voorkomen. (Dit kan zelfs ook met zilver optreden, dan is vergulden nog een optie).
Als je een bekend merk monstuk speelt, kan je 'm makkelijk vervangen. Ik dacht dat het opnieuw verzilveren van een mondstuk niet zo duur was, dus dat kan je ook overwegen. De meeste muziekzaken/reparatieateliers kunnen dit voor je verzorgen. Dit is ook beter voor het mondstuk: koper (eigenlijk: messing, een legering van koper en zink) is veel minder corrosie bestendig als zilver, en zal dus snel weer als schuurpapier aanvoelen. Door telkens te polijsten zal het mondstuk toch van vorm veranderen.
Het schoonhouden van bacteriegroei geldt eigenlijk voor elk mondstuk: je ziet soms dierentuintjes voorbijkomen..... :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 11:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Daarbij ontstaat op het koper onder invloed van vocht, temperatuur, lucht, de zuurgraad van je speeksel nogal makkelijk koperoxide. En dat is niet alleen "in principe" giftig....

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 12:01 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
flugel schreef:
Daarbij ontstaat op het koper onder invloed van vocht, temperatuur, lucht, de zuurgraad van je speeksel nogal makkelijk koperoxide. En dat is niet alleen "in principe" giftig....


Het blijft een kwestie van hoeveelheden: je valt niet ineens dood neer. Waterleidingen zijn van koper, zelfs koperen pannen bestaan nog, Bier/wiskey wordt gemaakt in koperen ketels. Voordat je een kopervergifitging oploopt...
koperoxide wordt met het zuur in je maag gewoon weer koperionen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_(element)
hier staat een stukje over toxicologie en veiligheid. Gaat wel over puur koper, maar geeft aan dat we ook wat koper nodig hebben.....
De allergische reactie is meestal de meest vervelende.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 18:42 
Offline

Geregistreerd: 08 apr 2014 00:27
Berichten: 4
Bedankt voor het snelle antwoord!

Dit mondstuk is in dit gevalt niet bedoeld voor mijn trompet. Het gaat om een bach megatone mondstuk voor een tuba. Vrij prijzig voor een studentje haha. Vandaar dat ik deze "oplossing" wilde proberen. Ik begrijp dus dat ik alleen kans loop op een zekere allergische reactie op het koper. Ik proefde gisteren ook een duidelijke kopersmaak na het spelen. Dit alleen is al niet heel erg fijn.

Over verzilveren hoor ik verschillende verhalen. Ik hoor vaak dat het mondstuk anders speelt na het verzilveren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 21:58 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat is een kwestie van afwegingen maken.
Als je een nieuw mondstuk koopt, is hij in 99% van de gevallen verzilverd of verguld. En dus weet je nooit of het ding anders speelt. Want je bespeelt ze zelden zonder afwerking.

En puur voor je gezondheid kun je hem beter gewoon laten verzilveren.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 22:49 
Offline

Geregistreerd: 08 apr 2014 00:27
Berichten: 4
Voor mijn eigen geruststelling ga ik hem toch maar laten verzilveren of een nieuwe kopen. Hier heb ik een paar vragen over:

Heeft iemand ervaring met het overnieuw laten verzilveren van een mondstuk? En speelde deze daarna anders dan toen deze nieuw werd gekocht?

Is er een groot verschil tussen een verzilverd en een verguld mondstuk?

Ik kom de laatste tijd vaak immitatie mondstukken tegen met dezefde maten als bach maar dan een heel stuk goedkoper. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn deze gelijk aan de bach mondstukken of is het niet te vergelijken?

Sorry voor de vele vragen maar ik speel graag op 'zekerheid'


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een kopere mondstuk giftig?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014 23:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Kopieen van Bach zijn zelden helemaal hetzelfde. Dit omdat Bach zelf al niet in staat is geweest om consistent te zijn.

JK of a&s maken goeie mondstukken, met ongeveer dezelfde maatvoering.

Vergulde mondstukken klinken in mijn beleving niet heel anders, maar voelen wel wat warmer aan. En ook gelijk wat stroever op de lippen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.