trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monette mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 18 okt 2013 12:19 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Of je verhaal onzin is, kun jij bepalen.
Jij komt het beste tot je recht op grote toeters. (heb jij dan geen last van gebrek aan projectie?). Hulde daarvoor. Roel is ook zo'n ijzervreter die het best tot zijn recht komt op grote toeters. Dat je extra weerstand dan inderdaad toch in het mondstuk wil hebben, lijkt me niet meer dan een logisch vervolg.

Of je dan bij Monette goed zit, is wederom een kwestie van trial and error.

Ik vraag me wel af wat je bedoelt met een accoustisch grote beker. En wil je ook melden dat een steun in de stempomp maar een fractie is van wat een trompet tot een trompet maakt.

Maar nogmaals: je zal genoeg ervaring hebben om voor jezelf je voorkeuren te hebben bepaald.
Ik zou het niet kunnen, zo groot spelen...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 10:01 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Mijn 3 trompetten hebben allemaal een 11.75 boring. Dat is iets tussen 0.483 en 0.484 in dacht ik. Persoonlijk vind ik dat niet zo groot. Benge noemde dat MLPlus, goeie uitdrukking vind ik.Groot begint voor mij bij b.v. 0.468.
Inderbinen's zijn groot, en sommige Adams.
Van die 3 blaast de Yamaha 6345 zeker niet groter dan een standaard Bach 37. De Concept heeft een zeer waarneembare weerstand en de B700 is een beetje all over the place. Die tem ik een beetje met een zwaarder mondstuk en eigenlijk moet er minimaal ook nog een zware dop voor het derde ventiel op, vermoed ik. Met projectie als probleem ben ik nog niet zo bezig geweest, kan nog komen.

"Grote beker" kan tot verwarring leiden. Sommigen denken dan aan de diameter. Met de toevoeging "akoestisch" bedoel ik dan het zeg maar Schilke systeem: een L-, een ML- en een M-beker die alle dezelfde diameter hebben maar verschillen in taper.

Optisch vind ik een stembuis zonder steun het aantrekkelijkst.
Maar ik dacht dat het ongeveer zo zat dat een steun in de stempomp wordt gezet om de projectie en slotting te verbeteren ten koste van meer weerstand. Was dat niet de gimmick vd Hades, met die knobbeltjes als superoplossing?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 10:32 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
delano schreef:
Mijn 3 trompetten hebben allemaal een 11.75 boring. Dat is iets tussen 0.483 en 0.484 in dacht ik. Persoonlijk vind ik dat niet zo groot. Benge noemde dat MLPlus, goeie uitdrukking vind ik.Groot begint voor mij bij b.v. 0.468.
Inderbinen's zijn groot, en sommige Adams.
Van die 3 blaast de Yamaha 6345 zeker niet groter dan een standaard Bach 37. De Concept heeft een zeer waarneembare weerstand en de B700 is een beetje all over the place. Die tem ik een beetje met een zwaarder mondstuk en eigenlijk moet er minimaal ook nog een zware dop voor het derde ventiel op, vermoed ik. Met projectie als probleem ben ik nog niet zo bezig geweest, kan nog komen.

"Grote beker" kan tot verwarring leiden. Sommigen denken dan aan de diameter. Met de toevoeging "akoestisch" bedoel ik dan het zeg maar Schilke systeem: een L-, een ML- en een M-beker die alle dezelfde diameter hebben maar verschillen in taper.

Optisch vind ik een stembuis zonder steun het aantrekkelijkst.
Maar ik dacht dat het ongeveer zo zat dat een steun in de stempomp wordt gezet om de projectie en slotting te verbeteren ten koste van meer weerstand. Was dat niet de gimmick vd Hades, met die knobbeltjes als superoplossing?


Dat van die Hades: ik kan me herinneren dat er ook een 'normale' stempomp was gemaakt, maar die werkte in elk geval bij mij averechts.

Alles, wat je doet heeft een bepaalde uitwerking, dat zal jij ook wel gemerkt hebben inmiddels.
Ik heb voor mijn Schilke S32 (die een stempomp heeft die iets 4-kanter is dan de standaard Schilke, én een steun in de stempomp) een nieuwe stempomp laten maken. Heel erg 4-kant en zonder steun. Gevolg: groter geluid, makkelijkere projectie en noten klikken beter op hun plaats, zonder aan flexibiliteit in te boeten.

Die uitloop van de bekers bij Schilke: ik had ooit een CXL. Een enorm apparaat. Zo voelde het althans. Uiteindelijk was het voor mij pompen of verzuipen, en daar had ik geen zin meer in. Talloze mensen die er prachtig op zullen spelen, voor mij onhaalbare kaart. Maar ik kan me voorstellen dat het wel een prettig concept is.

Die Selmer van jou, die heeft de steun niet tussen leadpipe en ventielblok, toch? Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je die steun wel toevoegt...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 13:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
delano schreef:
Mijn 3 trompetten hebben allemaal een 11.75 boring. Dat is iets tussen 0.483 en 0.484 in dacht ik.

Dat is niet helemaal correct.
Ik heb hier ooit een overzichtje geplaatst dat ik nu uiteraard niet meer kan vinden, maar in het kort:

11,13mm - 0,438" (Connstellation)
11,3mm - 0,445" (Yamaha Bobby Shew)
11,66mm - 0,459" (Bach en nieuwe Yamaha ML)
11,68mm - 0,460" (Benge, oude Yamaha en Schilke ML)
11,71mm - 0,461" (Selmer TT)
11,73mm - 0,462" (Bach en nieuwe Yamaha L)
11,75mm - 0,462" (delano's Selmer B700?)
11,76mm - 0,463" (oude Yamaha en Schilke L)
11,79mm - 0,464" (Benge MLplus)
11,89mm - 0,468" (Bach en Schilke XL, Benge L)
11,94mm - 0,470" (Benge Lplus, Callet L)
12mm - 0,472" (Adams L)
12,29mm - 0,484" (Holton Banana horn)

De Selmer Concept TT heeft geen 11,75mm boring, maar 0,461", wat neer komt op 11,71mm. Je Yamaha heeft ook geen 11,75mm boring, maar -al naar gelang de leeftijd- een 11,73 of 11,76mm. Nu je betrouwbaarheid ten aanzien van boringgroottes ernstig ondermijnd is, waag ik mijn twijfels te hebben bij de boring van je B700, maar ik heb je het voordeel van de twijfel gegeven (één keer moet het toch goed zijn), en je in mijn lijstje gezet.

Geheel overbodig nog op te merken dat ik weet dat boringgrootte niet alles is wat een trompet zijn weerstand, speelgevoel, klank en karakter verleent, maar ik wilde dit toch even rechtzetten. Excuses als dat overlast veroorzaakt.

Nog iets anders: inmiddels doe ik veel sectiewerk weer op een enigszins aangepaste A5, dus niet meer joekelig groot. Omdat ik daar in principe op ontplof, op dat ML, probeer ik momenteel de combinatie met Monette PRANAatjes; een MFIII en een B3FS7. Conclusies zullen nog even op zich moeten laten wachten, omdat ik wegens een keelontsteking even niet helemaal fit ben. Eerst maar eens vanavond door zien te komen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 14:29 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nou...
Mijn Yammie is een oudere YTR6345 zonder letter en heeft volgens de Yamaha-lijst een boring van 0.463 = 11.76 mm.
De B700 werd gemaakt in ML en L. Selmer Paris zelf heeft geen enkele informatie over deze trompetten. Toen ik mijn L-bore tb B700 kocht heb ik alle info nageplozen en ben tot 11.75 mm (=0.4625) gekomen als conclusie. Volgens betrouwbare info van TH zou de ML-bore B700 0.460 zijn gemeten met digitale schuifmaat.

De Concept TT heeft ook een 11.75 mm boring, om precies te zijn: 11.7475 wat dan een 0.4625 boring oplevert.
Ik weet dat sommige teksten hier en daar op internet een boring van 0.461 (Mark Bradley op TH o.a.) noemen maar dat is onjuist. Hieronder wat ondersteuning. Overigens hadden volgens mij zowel de Concept TT als de Chorus 80J en de Sigma allemaal de 11.75 boring.
De fabriek gaf zelf op de site aan (voordat de trompetten daarvan geskiped werden) 0.462 wat idd een afronding naar beneden is.
Dus om een antwoord te geven: ja, de Yamaha is een honderdste mm groter.
Sorry dat ik voor het gemak daar rücksichtlos over heen walste.

http://www.brassreview.com/reviews/selm ... pt-tt.html

http://www.kesslermusic.com/SelmerParis ... tmatte.htm


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Oeps, nu was ik dus te snel met het aannemen van de juistheid van informatie op internet.

Mijn oorspronkelijke idee was dan ook het rechtzetten van jouw omrekeningen van mm naar inch. Die waren er nogal naast (...een 11.75 boring. Dat is iets tussen 0.483 en 0.484 in...) , en voordat dat een eigen leven gaat leiden heb ik het even gecorrigeerd: 11,75 is 0,462"

Daarna schoot ik mijn doel weer eens schromelijk voorbij door jou te beschuldigen van valsheid in geschrifte. Waarvoor mijn excuses.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Monette mondstukken
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 15:01 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Je hebt gelijk, over heen gelezen, ik wilde zeggen 0.462/0.463 maar dat is vermoedelijk onder invloed van bier en benge's mlp ietsjes opgeschoven.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.