trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schilke mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013 12:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2008 16:33
Berichten: 97
Schilke zijn inderdaad hele mooie afgewerkte cnc mondstukken.
Ik heb nog nooit een mondstuk gehad waar je de ringen van het draaien in de cup kon zien.
Dit in tegenstelling tot andere (duurdere) merken zoals Bob Reeves en zelfs Monette.
De toleranties zijn minimaal waardoor elk mondstuk identiek lijkt aan de ander van zijn type. (behalve de oudere modellen)
Bite / diameter en cup verschilt inderdaad per type maar dit is dacht ik ook de bedoeling, net zoals bij andere merken, zodat je jouw specifieke mondstuk uiteindelijk kunt vinden.
Dit is volgens mij wel zoeken naar de heilige graal zoals ik al eens eerder vermeld heb.

Misschien wel eens leuk voor een POLL (volgens mij nog nooit geweest)

Wie heeft zijn perfecte mondstuk gevonden? (merk en type)
Hoelang speel je er al op? (en wat voor muziek)
Wie wil bepaalde eigenschappen van zijn mondstuk veranderen zodat het perfect wordt ,zoals;
Iets meer of minder bite.
Iets rondere of plattere rand.
Cup diameter en of vorm.
Boring.
Backbore.
Wie heeft er zelf al eens geëxperimenteerd om deze eigenschappen naar zijn wens aan te passen?

_________________
Music is a doctor.
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door perez op 06 aug 2013 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013 12:42 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Hoewel ik geloof dat het nu pollentijd is, wordt het enkelvoud daarvan in jouw context geschreven als poll.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013 12:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2008 16:33
Berichten: 97
:oops: THNX is aangepast!

_________________
Music is a doctor.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 08 aug 2013 16:30 
Offline

Geregistreerd: 30 jul 2013 06:00
Berichten: 5
Allemaal hartelijk dank voor jullie tips. Ik ga het eens uitproberen bij Adams muziekcentrale.

Groeten,

Gulo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 26 jan 2022 16:26 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Maar waarom wil je überhaupt op een Schilke mondstuk spelen? De Schilke mondstukken zijn heel slecht ontworpen en spelen daarom overdreven zwaar.

Wél is waar zijn de trompetten van Schilke van een absolute topkwaliteit maar de mondstukken van Schilke zijn bedroevend slecht!

Ik adviseer je om je verder te oriënteren en ook mondstukken van andere merken uit te proberen. Probeer dan altijd eerst de middelmaat mondstukken die qua cup diameter vergelijkbaar zijn met de Bach 5C. Want daar op spelen de meeste trompettisten het makkelijkst.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de 42 serie Bob Reeves mondstukken. Daarom adviseer ik je om ook eens de Bob Reeves 42C mondstuk uit te proberen. Probeer dan op welk van de drie randen je het makkelijkst speelt: de 42 rand is vrij breed en geeft een heel goed uithoudingsvermogen, de 42W rand is een fractie breder en geeft een heel goed uithoudingsvermogen en voelt heel comfortabel aan, en de 42N rand is smaller en ronder en geeft voor veel trompettisten een grotere flexibiliteit.

Maar ook de mondstukken van Gary Radtke (GR) zijn van een absolute topkwaliteit en bieden een hele mooie heldere klank en een heel groot speelgemak.

Daarnaast hebben ook Bach, Hammond Design en Warburton hele goede middelmaat mondstukken met een goede klank kwaliteit.

Vraag bij muziekwinkels altijd eerst naar mondstukken die qua cup diameter overeen komen met de Bach 5C want daarop spelen de meeste trompettisten echt het makkelijkst.
Kijk daarbij welk type rand voor jou het meest geschikt is. Brede randen voelen vaak heel comfortabel aan en geven een goed uithoudingsvermogen. Smalle randen geven veel trompettisten een grote flexibiliteit. Maar smalle randen zijn niet voor iedereen geschikt. Bij veel trompettisten verdrukt een smalle rand de spieren waardoor men heel snel vermoeid wordt.
Probeer gewoon middelmaat mondstukken van verschillende merken uit.
Uiteindelijk kan je alleen zelf bepalen op welke mondstukken je het makkelijkst speelt.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 27 jan 2022 20:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Hoi Alfredo, ik ben verbaast over je bewering dat Schilke mondstukken maakt die overdreven zwaar spelen. Is dat je eigen ervaring? Je brengt het als een waarheid, en daarmee zit je fout. Er zijn trompettisten genoeg die voor Schilke kiezen en er fantastische muziek op maken. Natuurlijk op hun trompetten van uitzonderlijk hoge kwaliteit, maar zeker ook op hun mondstukken.

Kun je je stelling eens onderbouwen of eventueel terugnemen? Dankjewel alvast.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 02 feb 2022 23:12 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
De Bach 5C vind ik ook niet perse het makkelijkste mondstuk. Het is vrij diep en heeft een sterk afgeronde en daardoor dunne rim. Moet je maar net prettig vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schilke mondstuk
BerichtGeplaatst: 03 feb 2022 10:56 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2014 17:20
Berichten: 47
Ik dacht inderdaad altijd dat de 7C de "standaard" was...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.