Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Dirk
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 nov 2006 12:12 |
|
|
|
maar Erik, hoe wil je je lippen vertikaal aanspannen? Als je mmmmmm doet dan zet je je lippen toch horisontaal klem op elkaar?
_________________ Every great artist has his off-days.... Charles Colin.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 nov 2006 12:37 |
|
|
|
Ik heb het niet over vertikaal aanspannen gehad.
De mondspier is een kringspier, je zult dus altijd een ronde aanspanning hebben, alles trekt naar binnen, horizontaal en vertikaal als je het aanspant. De wangspieren spannen echter ook aan (als je hoger speelt) en trekken zo de mondspieren naar buiten. Daarom blijven de mondhoeken redelijk op dezelfde plaats. Alles moet in balans zijn. De spieren bliven zoveel mogelijk op hun plaats maar worden wel meer aangespannen als je hoger gaat spelen. Daarom zie je bij trompettisten met een goed embouchure ook zo weing bewegingen rondom het mondstuk, wat ze ook spelen.
Sommige methodes (zoals BE) houden zich echter meer bezig met lipcompressie. de lippen krullen iets naar binnen. Ik ben daar niet zo'n voorstander van.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
rproost
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 nov 2006 20:17 |
|
Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06 Berichten: 344 Woonplaats: Zutphen
|
|
Waarom niet?
Veel trompetters zijn er laaiend enthousiast over...
Men zegt dat het DE manier is om met minimale kracht voldoende weerstand in de embouchure te krijgen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 nov 2006 20:38 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 nov 2006 00:49 |
|
|
|
Precies, ik heb geen zin in weer een discussie over BE. Daar heb ik al genoeg over gezegd en dat is allemaal terug te vinden.
|
|
| Omhoog |
|
 |