trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Op zoek naar mijn heilige graal
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 jun 2024 18:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 01:04 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Heb me vergist, had het mondstuk uitgeleend. Moet een JK3CW zijn, maar dan met eerder genoemde Schilke ondiepte.

Ik ben heel toevallig aan die Schilke gekomen en het bleek dat ik er heel makkelijk hoger mee blies en dat de laagte moeilijker ging. Aangezien ik niet laag wil spelen en dat in de toekomst ook weinig zal doen, komt dat goed uit. De JK3CW heeft een prettige rand voor mij, maar is te diep. Ik wil dus die kant op experimenteren.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 07:26 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Dat over de laagte moet je me toch eens uitleggen.
:mrgreen:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 12:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ben ook benieuwd. Het is in ieder geval een heel aparte benadering vh trompetspelen. :?:
Toen ik nog trombone speelde had ik ook grote problemen met het lage register, het klonk niet en ik was ook niet echt trefzeker. Nu weet ik dat dat veroorzaakt werd door een verkeerd gevormd embouchure, maar geen leraar die mij er ooit op gewezen heeft.
Nu studeer ik me suf op het lage register, dat moet juist staan als een huis vind ik.
Overigens zijn sommige trompetten erg gevoelig voor de gap op dit punt. Op mijn Yamaha 6345 is het lage register echt vaag met een mondstuk met een te grote gap.
Mijn Selmer is wat vergevingsgezinder op dat punt.
Overigens, Lucien, misschien moet je een gewone (en misschien wat oudere)
VB 3C proberen. Die heeft een 3 rim en een tamelijk ondiepe cup, de JK's zijn op de MtVernon Bachs gebaseerd en zijn relatief wat dieper. Ik heb nog een JK 3C voor cornet liggen (zijn identieke cups met de trompetequivalent), heb even gemeten en de JK cup is ongeveer een mm dieper.
Anders een 3D proberen of een Yamaha 11 of 13 B4.
Verder begreep ik dat je vrij kort geleden begonnen bent met trompetspelen. Dan zou ik me absoluut meer zorgen maken over de laagte dan over de hoogte. Dat laatste duurt sowieso wat langer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 21:20 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Lucien, wellicht heb je het juiste mondstuk al in huis, ... die 3CW?

Het is niet verkeerd om eens wat anders te proberen. Doe ik af en toe ook, ... en de meesten hier ook. Heb je ergens een goed gevoel bij, dan blijf je erbij, ga je terug naar wat je had, ... of ga je verder op zoek.

Na verloop van tijd kom je er vanzelf achter dat de grootste vooruitgang door jezelf wordt bepaald, veel minder door het materiaal.

Anders gezegd, ik zou dat laag-hoog bereik vooral niet in de diepte van je mondstuk zoeken, maar in jezelf.

Niet letterlijk, ook de goede adviezen hier kennende, min of meer lees ik dit ook in de reacties van de andere 2.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 11 nov 2012 14:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ok, eindelijk weer boven water.

Ten ik begon met spelen, ontdekte mijn leraar al bij les 1 dat ik makkelijk "hoog" kon spelen en dat het lage wat moeilijker gaat. Bij de meesten is het precies omgekeerd volgens hem. Bij toeval kwam ik aan die Schilke. Toen bleek dat ik vanaf de F op de balk (F2?) en net daarboven -waar ik toch normaal wel wat moeite voor moet doen- veel makkelijker aankon. Met de C en de D heb ik dan echter wel wat moeite. Dat heb ik niet op het Jupiter 7C mondstuk. Ik zou eerder nooit geloofd hebben dat diepte zoveel uitmaakt.

De JK 3CW vind ik een heerlijk mondstuk, maar ik wil een iets ondiepere cup zoals van die Schilke. Ik neem aan dat jullie nu begrijpen waarom. De JK 3CW heb ik overigens weggegeven.

Ik vind hoge tonen gewoon mooi. Ik vind een sopraansaxofoon ook veel mooier klinken dan een alt. Daarom hou ik ook van het geluid van de klarinet.
Een damesstem vind ik over het algemeen ook mooier dan een herenstem.

Als ik mocht kiezen, zou ik geen enkel nummer spelen dat onder de E gaat.

Superhoog op trompet vind ik weer lelijk.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 11 nov 2012 22:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:
Als ik mocht kiezen, zou ik geen enkel nummer spelen dat onder de E gaat.


Nou, dan ga je toch lekker lead spelen? Probleem opgelost lijkt me.
Volgens mij maakt JK ook een 3D en mocht je heel graag een W willen hebben dan kan je bij JK een 3DW laten maken.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 11:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Ik speel nogal eens een mopje lead, en kom de noten onder de E toch vaak genoeg in de partijen tegen. Gelukkig maar...

Een 13A-achtige cup op een JK 3CW-rand gaat er wellicht voor zorgen dat je last krijgt van "bottoming out". Ik weet de Nederlandse term niet, als die al bestaat, maar het komt erop neer dat je met je lippen de bodem van de cup raakt, zodat d trilling stopt.
Schilke's 13A4(a) is een extreem efficiënt lead-mondstuk, waarvan de alpha-angle voor veel mensen te extreem is, iets dat het "bottom out"-effect versterkt. Ga je vanuit die cup naar een 3-rand, dan wordt dat probleem nog groter.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar mijn heilige graal
BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 12:38 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Theo van Kampen schreef:
Nou, dan ga je toch lekker lead spelen? Probleem opgelost lijkt me.


Ooit een beginneling lead zien spelen? Ik kan me de komende 3 jaar geen capsones veroorloven. Daarna ook niet, eigenlijk.

Daar past een mooie bijbelse tekst bij:

Wie zich verheft, zal vernederd worden.

Nee, ik speel gewoon wat me voorgeschoteld wordt en zeur niet.

Roel schreef:

Een 13A-achtige cup op een JK 3CW-rand gaat er wellicht voor zorgen dat je last krijgt van "bottoming out". Ik weet de Nederlandse term niet, als die al bestaat, maar het komt erop neer dat je met je lippen de bodem van de cup raakt, zodat d trilling stopt.
Schilke's 13A4(a) is een extreem efficiënt lead-mondstuk, waarvan de alpha-angle voor veel mensen te extreem is, iets dat het "bottom out"-effect versterkt. Ga je vanuit die cup naar een 3-rand, dan wordt dat probleem nog groter.


Wat ben ik blij dat ik op dit forum zit. Zo leer je nog eens wat. Ik vroeg me inderdaad af of het niet kon gebeuren dat mijn lippen tegen de bodem van de cup aan zouden komen. Heb dat weggewuifd als een domme gedachte.

Nu weet ik in ieder geval waar ik rekening mee moet houden en waar ik tegen aan kan lopen.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.