trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk voor de highnotes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 07:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: maar hoe?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 16:37 

Wat de screamboy verordeneerd nl. dat we vooral veel moeten studeren, daar zit wel wat in. Maar hoe gaan we het aanpakken? De een heeft 't over luchtsnelheid, de ander heeft het over lipcompressie. Sommigen drukken ons op het hart vooral de tong laag te houden anders wordt de toon te dun. Dan krijgen we nog waar en hoe je je onderkaak moet zetten en waar je het beste je mondstuk neerpoot. Non-pressure is er ook eentje en lipbindingen zijn eigenlijk geen lipbindingen. Kan je fluiten? etc.
Veel informatie en 't is allemaal waar, maar de combinatie en de hoeveelheid informatie werkt op menig goedbedoellende amateur (zo U wilt gevorderde) nogal verwarrend en kan er de oorzaak van zijn dat veel talent in de kiem gesmoord wordt om maar te zwijgen over de bergen frustraties die om de hoek liggen als we in het wilde weg, al dan niet onder begeleiding van een (slechte) leraar, uur na uur zonder resultaat die toeter van duizenden euro's aan onze lippen zetten.
Ik heb jaren gezocht naar een methode die het kwartje doet laten vallen, die al die informatie op zo'n manier tot me brengt dat het me eindelijk een beetje duidelijk wordt.
www.mysterytomastery.com heeft een studieboek dat stap voor stap op een voor simpele zielen -als ik- duidelijk uitlegt hoe trompetspelen nou eigenlijk werkt. En belangrijker, 't bijgeleverde cd-tje laat ook horen waar het om gaat. En gelukkig gaan de oefeningnen niet in twee bladzijden gelijk door naar c3.
Ik heb het een paar weken terug neergelegd in een ander forum, nl. problemen en oplossingen maar helaas was de respons nogal ondermaats; ik had eigenlijk wel een reactie van Erik Veldkamp verwacht, wie weet komt het nog, want Erik is toch zo'n beetje de embouchurevraagbaak van Trompet.nll........
Als je de basis van het trompetspelen niet beheers, hoe wil je dan op een goede manier verder (de hoogte in)?
Enig nadeel is wel dat het boek in het engels is. Maar gelukkig heeft de schrijver er rekening mee gehouden dat zijn boek wellicht ook over de grens zal gaan; m.a.w. 't is goed te doen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 17:18 

Als het boek voor jou werkt moet je er vooral mee doorgaan. Dat geld voor alle methodes overigens.

Ik heb de 5 gratis lessen doorgelezen en daar staat al een hoop in waar ik anders over denk, zoals de rol van de tong en wat hij uitlegt over luchtsnelheid. Maar er is nog wel meer.

Een boek waar ik wel in geinteresseerd ben en wil aanschaffen is Basic Plus

http://www.basicsplus.info/

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 26 sep 2006 19:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: maar hoe?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 17:19 

Theo van Kampen schreef:
Veel informatie en 't is allemaal waar, maar de combinatie en de hoeveelheid informatie werkt op menig goedbedoellende amateur (zo U wilt gevorderde) nogal verwarrend en kan er de oorzaak van zijn dat veel talent in de kiem gesmoord wordt om maar te zwijgen over de bergen frustraties die om de hoek liggen als we in het wilde weg, al dan niet onder begeleiding van een (slechte) leraar, uur na uur zonder resultaat die toeter van duizenden euro's aan onze lippen zetten.

www.mysterytomastery.com heeft een studieboek dat stap voor stap op een voor simpele zielen -als ik- duidelijk uitlegt hoe trompetspelen nou eigenlijk werkt. En belangrijker, 't bijgeleverde cd-tje laat ook horen waar het om gaat. En gelukkig gaan de oefeningnen niet in twee bladzijden gelijk door naar c3.

De sleutel tot hoog spelen heeft nog niemand precies gevonden. En inderdaad je hele opsomming is een lijst van dingen die er mee te maken hebben. Wat je daarna zegt is alleen van groter belang voor iedereen. Het is inderdaad veel te veel. Alleen je moet er voor zorgen dat je elk klein apsect appart aanpakt en tijdens het doen van die oefeningen moet je er voor zorgen dat je alle andere mogelijke frustratiepunten zo laag mogelijk houdt. Als je probeert je lipopening zo groot mogelijk te houden voor een groter geluid dan moet je niet je ook nog een gaan focussen op ademsteun, fingertechniek enz enz.

Dat mystery to mastery niet helemaal serieus werdt genomen kwam door de manier waarop het wordt verkocht. En als ik het zo hoor dan zal het ongetwijveld een boek zijn waar je iets mee kunt. Alleen zijn er zo veel andere boeken die ook super goed zijn. En als je op pagina 5 van de oefeningen al op een c3 zit dan betekend het niet dat zo'm boek voor louter semi-profs of veredelde amateurs is. Er zijn boeken waar dat in gebeurt en dan moet je bij jezelf nagaan; 'Kan ik die vorige oefeningen dan wel zo goed spelen dat ik al deze oefening aan kan?'. Want als het een boek is met structuur en een duidelijke lijn in de oefeningen dan zal dat wel niet het geval zijn.

(dit alles trouwens compleet 'off topic')

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 19:12 

Ik zou zeggen: Denis wick 4E
Very shallow cup
16.50mm
5.17mm
3.74mm
V-type
Very successful 'screamer' jazz model

zo als bovenstaande al zegt extreem hoog spelen is hiermee geen probleem, ik speel al 5 jaar op dit mondstuk en ben elke dag nog blij dat ik hem gekocht heb...

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2006 19:52 

criminelis schreef:
Ik zou zeggen: Denis wick 4E
Very shallow cup
16.50mm
5.17mm
3.74mm
V-type
Very successful 'screamer' jazz model

zo als bovenstaande al zegt extreem hoog spelen is hiermee geen probleem, ik speel al 5 jaar op dit mondstuk en ben elke dag nog blij dat ik hem gekocht heb...

Ook daar wordt dus verschillend over gedacht.
Persoonlijk denk ik dat je meer met de techniek kunt doen dan met het mondstuk.
Na enige inzet en doorzettings vermogen speel ik op een 1.5C net zo hoog als op een kleiner mondstuk.
Veel tijd erin steken kilometers maken met die trompet zo werkt het ook in de sport.
Daarnaast voor jezelf uitzoeken welke techniek voor jou het beste werkt.
Als de techniek uiteindelijk goed is kan een kleiner mondstuk wel helpen ze zijn er voor gemaakt.

Laatst bijgewerkt door trumpetvos op 27 sep 2006 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2006 19:59 

Ik speel op mijn gewone mondstuk ook precies net zo hoog als op mijn lead mondstuk, maar het lead mondstuk maakt het me gemakkelijker inzoverre dat er meer sizzle in het geluid zit en ik het iets langer volhoud.

We vallen in herhaling; heeft er echt niemand ervaring met GR of Warburton?

Denis Wick vind ik qua sound niet zo heel geschikt voor bigband, maar ook dat is een mening.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 00:07 
Moderator

van warburton gebruik ik voor het hogere gil en smijtwerk de 8s, icm een 10* BB.

werkt prima

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 06:29 

Warburton 4M-7* voor het normale werk en een Kanstul monette kopie B4LD voor het hogere gil werk(voorzover ik kan gillen :) )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur