trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ruimte mondstuk - leadpipe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2005 17:46 

De gap is niet goed als de trompet daardoor niet goed speelt. Je hebt een gap nodig om het verschil in de dikte van de stift van het mondstuk en de dikte van de leadpipe te overbruggen. Omdat ieder mondstuk verschillend is maakt de gap dit verschil goed. Daarnaast kun je nog het speelgevoel iets wijzigen door de gap groter of kleiner te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2005 20:02 

Hoi, ik heb mijn gap ook nagemeten.
Op mijn Smith and Watkins was hij 13 mm, en op mijn lidl flugelhorn (Tsjechisch) is er hele maal geen gab.
De reciever is een stukje pijp van ongeveer een 10 centimeter, rara pollitiepet.
En die flugel is nog een handgemaakte ook, waar een Tsjechische beroepstrompettist jaren de sterren uit de hemel mee heeft geblazen, snappen jullie het nog ?

Groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2005 23:10 

perez schreef:
Ik heb even naar Kanstul gemaild en men streeft er inderdaad naar om een gap van 1/8" te handhaven, schrijft Zig.
Nu heb ik me voorheen nooit met een gap bezig gehouden, nu weet ik het bestaan ervan ......en blijkt hij veel te groot te zijn.
wat is wijsheid, laten verkleinen of gewoon doortoeteren omdat ik geen problemen heb.

Psychisch gaat het nu wel kronkelen bij mij :? ...hoe speelt het met een correcte gap?

Maar eens een nachtje over slapen 8)

mss door een ervaren vakman laten aanpassen en proberen maar. je kunt het erna altijd teruzetten als je het niets vond.

receiver losmaken en ietsje verder over de leadpipe schuiven doen ze dan denk ik....
heb ik eens foto's van gezien van dergelijke aanpassing. (was toen met een strad.. de gap was vanuit de fabriek veel te groot)

mss is hub wel te vinden voor dergelijke aanpassingen

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2005 14:32 

Het gaat er niet om dat we allemaal dezelfde gap zouden moeten hebben.
Het idee is dat als iets op een bepaalde manier ontworpen is, je bij de fabricatie binnen bepaalde toleranties moet blijven om een product te krijgen dat werkt zoals het ontworpen is. Die toleranties zijn een deel van het ontwerp. Als jouw trompet speelt zoals jij het wil moet je er niet aan gaan sleutelen want dan speelt hij zoals dat andere exemplaar die je niet meegenomen hebt toen je je trompet kocht..
Bij Bach trompetten en een heleboel andere merken die Bach-achtige trompetten maken (de meeste dus) is die 1/8 inch gap in het ontwerp opgenomen. Wijkt de jouwe hiervan af, dan speelt hij dus anders dan ontworpen en of dat goed of slecht is bepaal jij.
Wat voor gap die Smith and Watkins hoort te hebben weet ik niet.

Een flugelhorn is andersom ontworpen:
trompet: lange conische leadpipe en cylindrisch lichaam, nauwe beker
flugel: korte cylindrische leadpipe, conisch lichaam, wijde beker
Bij een trompet zit het conische gedeelte VOOR de ventielen+pompen
Bij een flugel zit het conische gedeelte NA de de ventielen+pompen

De variatie in lengte is dus bij een trompet ontworpen NA de leadpipe en bij een fluegelhorn VOOR de beker.
Daarom maakt de gap geen flauss aus bij een flugel en komt het bij een trompet nogal nauw.
8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2005 18:12 

Keimooi en duidelijk antwoord, waarvoor mijn hartelijke dank.
Ik ga achter de gab van de Smith and Watkins aan om te checken of ik niet teveel afwijk van hun ontwerp.

Groeten

Profiel  

Berichttitel: GAP,GAP en nog eens GAP
BerichtGeplaatst: 20 dec 2005 17:43 

Een gap van ca. 3 mm schijnt okay te zijn.Een en ander heeft ook te maken met uitzetten van metalen. Ik heb wel van fabrikanten en top trompettisten begrepen,dat helemaal geen gap niet goed is het mondstuk mag in geen geval tegen het begin van de receiver stoten. Natuurlijk moet je nooit aan de trompet zelf gaan boren. Waar je wel wat aan kunt doen is het mondstuk.Als je dat verprutst kost het minder dan een trompet.Heb je daarbij hulp nodig, stel je dan even in verbinding met Pfeifer,die zijn die klussen gewend.
Vr.groet
Antoni :P :P

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: intonatie
BerichtGeplaatst: 11 jan 2006 20:41 

ik weet niet precies wat jullie bedoelen, maar als ik een bob reeves mondstuk gebruik op mijn 8310z of een curry precision mondstuk maakt wel degelijk best veel uit , met het Curry mondstuk moet ik de stembuis veel meer uittrekken om goed af te kunnen stemmen, ik weet niet of dit normaal is , misschien heeft iemand anders hier ook zo'n ervaring mee?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur