Yamahaddatdangezegd schreef:
Mijn ervaring is dat uitgeboorde mondstukken nooit lekker spelen. Ik heb een paar modellen van JK en Schilke bespeeld, die uitgeboord waren, en de intonatie was ronduit slecht en het speelgevoel vooral heel raar. Over dat boren: een backbore is niet helemaal conisch en ook niet cylindrisch van vorm, als je daar met een cylindrisch of conisch boortje in gaat vrotten, verpest je het oorspronkelijke ontwerp.
Zelf speel ik op een mondstuk waarvan de throat aanzienlijk groter is dan 4,0 mm, maar de overige afmetingen zorgen ervoor dat de respons en balans van het mondstuk klopt, waardoor de intonatie en het speelcomfort, voor mij althans, erg goed zijn. Nu ben ik wel iemand die gewend is behoorlijk veel lucht te gebruiken.
@Baszsz: Ik heb het hier al eens eerder gepost, en aangezien jij een frequente gebruiker van dit forum bent zul je het wel al eens gelezen hebben, maar als jij het idee hebt dat je backbore te klein is, kan het ook zijn dat je ademtechniek nog niet "volgroeid" is om op een grotere backbore te spelen. Hij voelt dan te klein aan, maar is eigenlijk te groot. Ik kom dat fenomeen bij mijn leerlingen wel eens tegen.
Dat zou ook nog kunnen, het was voor mij meer als experiment bedoeld en niet meteen devinitief.
maar ik zie wel, ik ben iig wat wijzer geworden en zal er nog eens een nachtje over slapen of ik het wel wil.
Bedankt voor de adviezen!!