trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ruimte mondstuk - leadpipe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2005 20:16 

Omdat elk mondstuk anders is? Ik weet het niet hoor, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 00:33 

mi trompeta schreef:
Omdat elk mondstuk anders is? Ik weet het niet hoor, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring :?

Klopt als een zwerende vinger! Niet elk mondstuk valt even diep in de receiver. Calicchio's zijn geloof ik wel afgestemd op het gebruik van Bob Reeves mondstukken, net zoals Schilke mondstukken erg goed op Schilke trompetten passen. Daarbij zal de gap bij Calicchio/Reeves wel optimaal zijn voor leadgebruik, en bij Schilke/Schilke gewoon nul.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 23:13 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
mi trompeta schreef:

Klopt als een zwerende vinger! Niet elk mondstuk valt even diep in de receiver. Calicchio's zijn geloof ik wel afgestemd op het gebruik van Bob Reeves mondstukken, net zoals Schilke mondstukken erg goed op Schilke trompetten passen. Daarbij zal de gap bij Calicchio/Reeves wel optimaal zijn voor leadgebruik, en bij Schilke/Schilke gewoon nul.

dat is een mooie conclusie, die ik an sich niet wil bestrijden, maar hoe goed de gap ook aansluit, of qua grootte is, maar ik weiger aan te nemen dat een schilke mondstuk ook de perfecte match is tussen speler en instrument. Wat ik bedoel te zeggen is dat ook daar weer een grote touch persoonsgebonden ellende bij komt. Ikzelf speel hoofdzakelijk Bach ( ojeeeee ) maar het mondstuk dat ik gebruik is in de verste verte geen bach...

Motto: niet te veel piekeren over de gap, maar gewoon wat het beste voelt, en klinkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2005 12:44 

Geheel ten overvloede: ik ben het met Marnix eens dat Schilke mondstukken op Schilke instrumenten lang niet voor iedereen de passende oplossing zijn, maar ik bedoelde even dat de gap dan precies nul is. Dus passend qua passing, haha! (Slijtage daargelaten)

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2005 16:05 

tommy schreef:
Citaat:
Zie de fantastische tekening van Tommy.

thanks 8)

het gaat idd niet over de totale lengte... maar over het feit dat een te grote gap voor ongewenste turbulentie zorgt....
ht feit dat ze met een gap werken zal wel zijn omdat een beetje turbulentie wsl beter is dan geen...
ik heb een trompet (straub EX-G) met verstelbare receiver... je kunt je gap dus heel groot maken maar ook helemaal dicht...
helemaal dicht speelt ie goed, blaast makkelijk en heeft een warme toon.
als je hem verder open zet blaast ie wat zwaarder en klinkt ie ook helderder..
ook 'slot' hij beter (lees: meer) als je hem wat open zet.(wsl daarom dat een gap toch gewenst is)

helemaal open speelt gewoon niet lekker...

nico schepers heeft er eens wat zitten op toeten en vond hem te zwaar blazen..
toen ik de gap helemaal dicht zette, schrok hij er van dat het zo veel verschil maakte

Tommy vergeet het belangrijkste:
De leadpipe is de plaats waar steeds de eerste node van elke noot valt ongeacht de stand van de ventielen of pompen. De mensuur van de leadpipe is nauwkeurig berekend om de valse noten van de trompet recht te trekken binnen zekere grenzen. Dit is een wirwar van compromissen. Als je mondstuk verder van de leadpipe af komt (of dichterbij) verander je een variabele waar in het ontwerp marginaal rekening mee wordt gehouden. Als je 'gap' een centimeter langer is, verschuiven alle eerste nodes een centimeter en klopt het plaatje niet meer.
Hoeveel invloed dit heeft verschilt per merk en type trompet en mondstuk en bespeler.
Als je geen probleem hebt, heb je geen probleem. ....
al is het probleem niet altijd even duidelijk en merk je het mogelijk pas als het opgelost wordt. Menig trompettist die een andere toeter wil die meer ...... klinkt/aanspreekt zou geholpen kunnen worden met een aanpassing aan de receiver.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2005 17:47 

ik was dat niet vergeten hoor... ik heb er gewoon nog nooit van gehoord en snap er geen bal van :wink:

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur