trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vollere klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vollere klank
BerichtGeplaatst: 12 maart 2006 23:06 

Hoi allemaal,

Ik speel op een van Laar model 5 in onder andere bigband en popband, maar ook bij een fanfare. Het enige mondstuk dat ik gebruik is een Giardinelli 6m.
Over de combinatie trompet/mondstuk ben ik uitermate tevreden, behalve bij de fanfare.
In een nieuw stuk moet ik zacht een solo spelen die vrij laag is. Het geluid is ontzettend dun en ik krijg het niet voller. Ik heb zelf het vermoeden dat het aan mijn mondstuk zou kunnen liggen omdat ik dus in principe op een leadmondstuk speel.
Wat zou een mondstuk kunnen zijn waarop ik in de laagte ook een vollere klank krijg en wat qua maat vergelijkbaar is met mijn 6M? Of ligt het misschien niet aan het mondstuk maar moet ik op het gebied van techniek anders gaan spelen bij een dergelijke solo?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2006 08:36 

gewoon lekker een 1 1/4 c proberen van arnold en sons..........??????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2006 11:46 

Vincent Bach 1,5 C
Maar zoals altijd bij mondstukken, het blijft een zeer persoonlijk verhaal!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2006 15:38 

Dit klinkt misschien heel vreemd, maar ik ga mijn "klassieke" fanfarejobs eens een tijdje op een cornet met een megadiep Denis Wick 2 mondstuk doen, bij wijze van experiment. Tot nu toe zijn de resultaten bemoedigend, de balans is beter (als je bigband speelt ben je nu eenmaal gewend wat meer "aanwezig" te spelen dan in een fanfare of harmonie wenselijk is) en solopassages komen er met een heerlijk romig warm geluid en gemak uit. Ik begrijp niet waarom steeds meer fanfare- en andere blaasorkesten gaandeweg overstappen van cornetten naar trompetten. Ik zag dat in het Nederlands Fanfare Orkest ook twee trompettisten, en twee cornettisten meedoen.

Om op jouw vraag terug te komen, ik denk niet dat het aan je mondstuk ligt, als ik erg mijn best doe, klink ik op mijn superplatte Monettekopietje ook rond en vol. Ik zou het, als ik jou was, meer in de ademtechniek zoeken, dan ik het materiaal. Mocht dat niet lukken, of te weinig resultaat opleveren, Giardinelli heeft toch ook nog 6C en 6B underparts, kun je mooi dezelfde rand houden.

Succes

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2006 15:59 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Dit klinkt misschien heel vreemd, maar ik ga mijn "klassieke" fanfarejobs eens een tijdje op een cornet met een megadiep Denis Wick 2 mondstuk doen, bij wijze van experiment. Tot nu toe zijn de resultaten bemoedigend, de balans is beter (als je bigband speelt ben je nu eenmaal gewend wat meer "aanwezig" te spelen dan in een fanfare of harmonie wenselijk is) en solopassages komen er met een heerlijk romig warm geluid en gemak uit. Ik begrijp niet waarom steeds meer fanfare- en andere blaasorkesten gaandeweg overstappen van cornetten naar trompetten. Ik zag dat in het Nederlands Fanfare Orkest ook twee trompettisten, en twee cornettisten meedoen.

Om op jouw vraag terug te komen, ik denk niet dat het aan je mondstuk ligt, als ik erg mijn best doe, klink ik op mijn superplatte Monettekopietje ook rond en vol. Ik zou het, als ik jou was, meer in de ademtechniek zoeken, dan ik het materiaal. Mocht dat niet lukken, of te weinig resultaat opleveren, Giardinelli heeft toch ook nog 6C en 6B underparts, kun je mooi dezelfde rand houden.

Succes

In ons orkest is ook vrij lang met cornetten gespeeld, dat de laatste cornet "om" is, is nog niet eens zo lang geleden. Maar de toenmalige dirigent wilde niet 3 trompetten en 1
cornet als sektie. (de cornet speelde de 2e partij)
Het enige wat ik kan bedenken is dat het iets te maken kan hebben met het type muziek dat steeds meer door HAFA wordt gespeeld. In een grijs verleden, toen ik naast trompet in de bandjes nog cornet in de harmonie speelde, speelde je vaak als eerste cornet veel melodiepartijen met de clarinetten mee. Ook waren er toen trompetpartijen maar dat betrof dan meer signaalachtig werk. Het lijkt wel of de cornetpartijen gaandeweg zijn
uitgekleed en vervolgens zijn verdwenen en de trompetpartijen zijn geevolueerd, uitzonderingen daargelaten. Tegenwoordig zie je dus vrijwel geen aparte partijen meer
voor trompet en cornet. Maar ik geef toe dat er behoorlijk wat muziek voor handen is
die je wellicht beter met 3 cornetten dan 3 trompetten kunt spelen en omgekeerd.
Vroeger hadden we zelfs een eerste en tweede Bugel in de Harmonie. Deze partijen kwamen vrijwel helemaal overeen met de clarinetten, dit zie je, bij mijn weten althans, helemaal niet meer. (in de harmonie uiteraard)

Maar on-topic: Op mijn Taylor speel ik met een Schilke 16c4 mondstuk (=ongeveer Yamaha16c4GP), met welke combinatie je heel mooi "rond" kunt spelen. Maar mijn voorgangers op dit topic zeiden het hal, het is natuurlijk enorm persoonlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2006 20:40 

Wat het mondstuk betreft.
Een lead mondstuk heeft de typische eigenschap om het in de hoogte beter te doen dan in de laagte daarvoor is het nu eenmaal een leadmondstuk.
Echter kan dt per persoon verschillen er zullen er best wel zijn die het daarmee in de laagte ook wel voor elkaar krijgen.
Om het voor jezelf minder moeilijk te maken kun je toch beter een allround mondstuk nemen, persoonlijk zou ik dan een 3C of een 5C nemen.
Als je gelijk een 1.5C neemt is het verschil wel erg groot bovendien loop je dan de kans dat je ook flink inlevert wat betreft bereik en uithoudingsvermogen als je nu bent gewend aan een lead mondstuk. :?

Wat de cornet betreft heb ik persoonlijk dezelfde ontwikkeling meegemaakt.
Voor jaren terug bewust de keuze gemaakt voor een cornet omdat deze beter mengde met de rest van het orkest.
Bij het wisselen van dirgent kwam er een frisse wind door ons orkest waarbij ook de discussie onstond om de cornetten te vervangen door trompetten.
Het argument was dat door de ontwikkeling van de muziek de laatste jaren trompetten beter passen in de huidige muziek van de hafa.
Kijk maar eens naar de ontwikkeling van de lichte muziek in de hafawereld.
(De ouwe overture's bestonden inderdaad uit cornet en trompetpartijen, waarbij de cornet het meeste solowerk deed en de trompet eigenlijk 2e rangs werk deed.)
Bovendien is met een trompet t.o.v. een cornet het contrast ook groter met de bugel of klarinet groep, de balans met deze groepen moet de bespeler echter natuurlijk zelf vinden.

De keuze's met de bijbehorende argumentatie's zullen zowel voor het mondstuk als de keuze voor cornet en trompet weer heel persoonlijk zijn. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2006 14:01 

Een Giardinelli 6M is trouwens niet echt een uitgesproken leadmondstuk, dus voordat je met materiaal gaat stunten zou ik je willen aanraden, zoals je zelf al aangeeft, eventueel samen met een leraar, je ademtechniek eens onder de loep te nemen. Daarmee kun je heel veel bereiken op het gebied van klank. Een Bach 3C is niet zoveel groter en dieper als jouw huidige mondstuk.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2006 18:10 

Misschien repeteer je erg veel in de hoogte, en weinig in het pedaalregister.
Je rang wordt daardoor erg klein en het lage spel dunner.
Niet vergeten dus het lage register mee te nemen in je dagelijkse oefeningen.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer je het pedaalregister bijhoudt, dat het je ook ten goede komt in het hoge register.
Je "gat" blijft mooi open, je weet wel elk gat he? hahaha

Succes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur