Yamahaddatdangezegd schreef:
Dit klinkt misschien heel vreemd, maar ik ga mijn "klassieke" fanfarejobs eens een tijdje op een cornet met een megadiep Denis Wick 2 mondstuk doen, bij wijze van experiment. Tot nu toe zijn de resultaten bemoedigend, de balans is beter (als je bigband speelt ben je nu eenmaal gewend wat meer "aanwezig" te spelen dan in een fanfare of harmonie wenselijk is) en solopassages komen er met een heerlijk romig warm geluid en gemak uit. Ik begrijp niet waarom steeds meer fanfare- en andere blaasorkesten gaandeweg overstappen van cornetten naar trompetten. Ik zag dat in het Nederlands Fanfare Orkest ook twee trompettisten, en twee cornettisten meedoen.
Om op jouw vraag terug te komen, ik denk niet dat het aan je mondstuk ligt, als ik erg mijn best doe, klink ik op mijn superplatte Monettekopietje ook rond en vol. Ik zou het, als ik jou was, meer in de ademtechniek zoeken, dan ik het materiaal. Mocht dat niet lukken, of te weinig resultaat opleveren, Giardinelli heeft toch ook nog 6C en 6B underparts, kun je mooi dezelfde rand houden.
Succes
In ons orkest is ook vrij lang met cornetten gespeeld, dat de laatste cornet "om" is, is nog niet eens zo lang geleden. Maar de toenmalige dirigent wilde niet 3 trompetten en 1
cornet als sektie. (de cornet speelde de 2e partij)
Het enige wat ik kan bedenken is dat het iets te maken kan hebben met het type muziek dat steeds meer door HAFA wordt gespeeld. In een grijs verleden, toen ik naast trompet in de bandjes nog cornet in de harmonie speelde, speelde je vaak als eerste cornet veel melodiepartijen met de clarinetten mee. Ook waren er toen trompetpartijen maar dat betrof dan meer signaalachtig werk. Het lijkt wel of de cornetpartijen gaandeweg zijn
uitgekleed en vervolgens zijn verdwenen en de trompetpartijen zijn geevolueerd, uitzonderingen daargelaten. Tegenwoordig zie je dus vrijwel geen aparte partijen meer
voor trompet en cornet. Maar ik geef toe dat er behoorlijk wat muziek voor handen is
die je wellicht beter met 3 cornetten dan 3 trompetten kunt spelen en omgekeerd.
Vroeger hadden we zelfs een eerste en tweede Bugel in de Harmonie. Deze partijen kwamen vrijwel helemaal overeen met de clarinetten, dit zie je, bij mijn weten althans, helemaal niet meer. (in de harmonie uiteraard)
Maar on-topic: Op mijn Taylor speel ik met een Schilke 16c4 mondstuk (=ongeveer Yamaha16c4GP), met welke combinatie je heel mooi "rond" kunt spelen. Maar mijn voorgangers op dit topic zeiden het hal, het is natuurlijk enorm persoonlijk.