Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
camel
|
Berichttitel: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 13:07 |
|
|
|
Het is weer zover. De baas heeft besloten dat ik een nieuwe toet mag uitzoeken. De kanstuls zijn economisch afgeschreven. Daarnaast is men afgestapt van het idee dat iedereen op dezelfde trompet moet spelen.
Nu was ik al vele maanden eerder bij toeval figuurlijk gestruikeld over de Jupiter (het Roger Ingram model) en die beviel mij erg goed. Helaas staat het testverslag daarvan op een site die inmiddels uit de lucht is.
In het kort: Goedkoop, en qua kwaliteit een regelrechte concurrent voor de duurste Yamaha modellen. De Jupiter wordt geleverd met een doos vol prullaria waarmee je je instrument helemaal naar je eigen smaak kan afmaken, en 2 stempompen. Een vierkante en een ronde. Mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar een ronde stembocht. Daar kan ik mijn lucht lekker in kwijt. Deze Jupiter krijgt veel minder aandacht dan hij verdient. Normaal gesproken betaal je minimaal 2300 euro voor een echt top instrument, deze kost verzilverd 1700. En speelt er heel wat duurdere trompetten voor naar huis. Qua klank is hij plooibaar, maar niet zwabberig. Het spelen erop is een klein feestje. Gemakkelijk, stemt goed, en mengt heel makkelijk in een sectie.
Zijn er ook minpunten? Ja. Zeer zeker. De afwerking (dus het solderen en de laklaag) vind ik bijzonder slordig. Ook het polijsten is niet altijd even secuur gedaan. Daarnaast, en dat vind ik een groter minpunt: het instrument voelt wat iel aan in je handen. Het solderen is met zo weinig soldeer gedaan, dat het voelt alsof je hem makkelijk uit elkaar kan rukken.
Dan de Stomvi. Ook Stomvi levert dit model met een ronde en een vierkante stembocht. Ook hier speelde de ronde voor mij het lekkerst. Maar verder geen prullaria. Een waanzinnig instrument. Kost 2400 euro. Eigenlijk is het speel gemak van deze stomvi gelijk aan de Jupiter. Stemt goed, heel comfortabel en mengt misschien nog wel makkelijker dan de Jupiter. Bij de Stomvi is het essentieler dan bij de Jupiter dat ik op straat toch met de vierkante stembocht speel, want die is net wat helderder. Voor de stomvi geldt het nadeel van de Jupiter niet. Het voelt alsof er een instrument in je handen zit. En niet een stukje papier. De afwerking is helemaal goed te noemen.
Minpunt van de Stomvi: die vreselijke amado waterkleppen. Deze zijn zelf wel goed uit elkaar te halen, maar ik vind het kleredingen.
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Stomvi. En dit puur vanwege de betere afwerking. En het solide gevoel. Als Jupiter ervoor kan zorgen dat de afwerking en de 'massiviteit' wat verbeteren, zou ik op termijn voor mezelf een Jupiter kopen. Want dat is met dit specifieke model helemaal niks meer om je voor te schamen.
Ik ben voor deze keer niet naar van Laar en Adams geweest. Ik ben geen overmatig fan van Bach en Yamaha. Bach is me gewoon te onzeker, en Yamaha vind ik maar steriele toetertjes. Hub van Laar, is gewoon niet de bouwer die trompetten maakt waar ik veel mee kan. Adams zou me gewoon te veel tijd in beslag hebben genomen. Dus ik ben voor mijn keuze met opzet naar 2 kleine zaken in het land gegaan.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 16:00 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Congrats Marnix! Gaaf! Is het deze? 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 16:02 |
|
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gonzo
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 16:03 |
|
Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17 Berichten: 541 Woonplaats: Nieuwegein
|
Mooie toeter speelt zalig! Heb m nog in mn handen gehad twee weken geleden. De twijfel was groot, maar heb zelf uiteindelijk de Somvi Master gekocht puur vanwege de wisselbare bekers 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 16:09 |
|
|
|
Ja, dat is een leuke gimmick, maar na een poos is de nieuwigheid eraf. Bovendien, net als bij de Jupiter: ik miste toch een bepaalde vorm van stabiliteit. Het is een erg zwakke constructie, die ook nog veel gevoeliger is voor rammeltjes. En dat vind ik de meerprijs niet waard.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mcb1996
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 17:21 |
|
Geregistreerd: 23 maart 2012 19:54 Berichten: 19 Woonplaats: Hollandsche Rading
|
|
Dat ziet er zeer netjes uit! Ik vind de Bach Stradivarius (die ik zelf heb) een zeer fijne trompet om op te spelen, maar ik denk dat dit ook wel heerlijk speelt!
_________________ 2006 - HAVA A 2009 - Toets B 2012 - Toets C
2011, 2012 - Dodenherdenking Utrecht 2013 - Begeleiden van Alain Clark
Muziek marathon - 2005 (4e), 2006 (2e), 2007 (4e), 2008 (4e), 2009 (5e), 2011 (6e)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gonzo
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 17:43 |
|
Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17 Berichten: 541 Woonplaats: Nieuwegein
|
Heb m gehaald in de uitverkoop bij Adams, prijsverschil tussen de master en de Mahler was precies 0 euro. Het klankverschil tussen de vergulde en de kleinere zilveren beker is best groot, juist daarom een leuke toevoeging. Moet er inderdaad wel een beetje voorzichtig mee doen. Als ik dat maar onthoud 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Re: Dubbel testje Stomvi Mahler Titan & Jupiter 1600i Geplaatst: 07 jun 2012 17:47 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
|
Jij ook gefeliciteerd met je nieuwe toeter, Ben!
|
|
| Omhoog |
|
 |