Berichttitel: King Liberty 2B H.N. White Cleveland ohio 1938 restauratie?
Geplaatst: 24 mei 2011 21:17
Ik heb vandaag een King Liberty 2B H.N. White Cleveland Ohio van 1938 op de kop kunnen tikken. Ik heb ze al eens lichtjes gedemonteerd en na een poetsbeurtje zou het binnenwerk er wel goed uit zien denk ik. De ventielen echter zijn een beetje gecorrodeerd. Er zitten putjes in, vooral aan de onderzijde. Er is geen teken van groeven of scheve slijtage. Ook zijn er twee ventielen die een beetje fitten aan de dichting bovenaan. ( ik kan de lucht op mijn vingers voelen als ik erop blaas). Mijn vraag: hoe ver kan je gaan om zo'n instrument te restaureren? De ventielen replaten? Ik lees regelmatig wat mee op dit forum en weet dat er mensen zijn die me hier wel mee van enige expertise kunnen voorzien.
Berichttitel: King Liberty 2B H.N. White Cleveland ohio 1938 restauratie?
Geplaatst: 25 mei 2011 06:47
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
Als je de buisjes uit het ventielblok haalt, kan je dan -als je 't desbetreffende ventiel indrukt- als je aan de leadpipe zuigt en met je duim de gaten in 't ventielblok afdicht, een vacuum maken? Als dat min of meer zo is zou ik de ventielen gewoon laten voor wat ze zijn als ze soepel heen & weer gaan. Hoogstens wat dikkere olie als ze een beetje lekken. Eerst maar 's kijken of je 'm goed vind klinken. Enig idee wat de boring is?
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
Berichttitel: Re: King Liberty 2B H.N. White Cleveland ohio 1938 restaura
Geplaatst: 26 mei 2011 13:13
Fijne tip, ik zal het vanavond eens proberen. De boring is een 0.458. Het zal voor mij nog wat zoeken worden naar het juiste mondstuk bij deze trompet. Op mijn cornet speel ik met een 3B dennis wick en soms een bach 7C. Voor trompet heb ik ook nog een bach 7C liggen maar dat is toch niet echt helemaal okay met deze King trompet. De klank van de trompet is heerlijk, luid en rijk. Vooral in de lage noten "knort" de trompet fijn.
Maar wat maakt 't nou uit wat voor mondstuk je erinsteekt? 't Is toch gwoon een klassiek gebouwde trompet? Ik bedoel, ik speel op een Conn 22B uit 1924 en gebruik 't zelfde mondstuk als waar ik op speelde toen ik nog een Yamaha 8310 Z en een Bach 37 gebruikte. Ik zou gewoon het mondstuk erin steken waar je goed mee uit de voeten kan.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
Berichttitel: Re: King Liberty 2B H.N. White Cleveland ohio 1938 restaura
Geplaatst: 27 mei 2011 09:12
Theo,
ik heb gisteren je raad eens opgevolgd en de trompet is nog redelijk vacuum als je er eens goed aan zuigt. Ook alles waar ik zo aan kon geraken eens goed gepoetst, en jongens wat een verschil. De klank wordt met de dag mooier. Bedankt voor het advies.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen