trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Es Cornet of Es Trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Es Cornet of Es Trompet?
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 22:54 

Dilemma.

Ik ben van plan om een Es trompet te kopen, voor gebruik in onze kapel (soort van Egerlander kapel). We hebben af en toe muziek ervoor geschreven staan, en ook voor kerst kan er wat mee gedaan worden.
Ik heb een mooie trompet gevonden die ook nog D buizen erbij heeft zitten. Het dilemma is nu dat ik niet weet welke ik nou het best kan nemen: Een Es trompet (met D), of een Es cornet (zonder D)?
Als we er even van uit gaat dat ze allebei fijn spelen, en allebei ongeveer even duur zijn, en het bij mijn kapel niets uitmaakt of ik een cornet of trompet gebruik, welke kan ik verder het meest mee?

wat ik dus eigenlijk wil weten, is welke van de twee de meeste toepassingen heeft buiten dat waar ik hem voor wil gebruiken. Denk daarbij aan bv. brass bands die alleen Cornetten willen en geen trompetten oid.

Alle info is welkom!

Schenkelaars bugel

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 23:51 

Ja.. Het kan allebei natuurlijk. Als je die d waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken zou ik de escornet nemen, dan kan je ook in brassbands spelen als je dat leuk vindt. Met een es trompet kan je weer goed haydn en hummel spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 08:25 

Het is de afweging waar je het instrument verder voor wilt gebruiken.

Voor klassieke muziek en trompet concerten heb je meer aan een trompet. Met een cornet kan je bij brassbands terecht.

Ik heb zelf toen een es-cornet gekocht toen ik dezelfde afweging moest maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 09:50 

Het leuke van een instrument waar ook D buizen bij zitten is dat je er ook nog wat aan hebt als je in een band met gitaristen speelt. Deze spelen vaak in A (drie kruizen). Als je dan een Es-instrument hebt dan komen voor jou er nog drie kruizen bij waardoor je in Fis (6 kruizen) moet spelen wat bijna niet te doen is. Als je nu een D-instrument hebt dan komen er twee mollen bij waardoor je in G speelt (1 kruis) als de gitaristen in A spelen. Dit is nu juist heel gemakkelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 10:39 

even een vraag aan de brassband spelers hier: Officieel moet je daar met een Es cornet spelen, maar hoe staan de dirigenten gemiddeld t.o.v. een trompet i.p.v. een cornet? wat vinden ze daarvan?
Dan heb ik het dus NIET over brassbands waar je voor moet solliciteren en zo, dus gewoon brassbands zoals je die in dorpjes vindt.

Mijn dilemma is nog steeds niet opgelost. In de buurt zijn zover ik weet geen brass bands, en alhoewel ik de bladmuziek van een paar klassieke concerten in Es wel heb, weet ik niet of ik die wel ooit aan zal raken...

Schenkelaars bugel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 14:56 

Rijnmond is kampioen geworden met Pascal vd Velde op es trompet. Als je het goed doet hoor je bijna geen verschil. Er heerst natuurlijk wel een cultuur in brassbands, mensen die daar aan meedoen zullen je es trompet niet waarderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:30 

Adriaan Kragten schreef:
Het leuke van een instrument waar ook D buizen bij zitten is dat je er ook nog wat aan hebt als je in een band met gitaristen speelt. Deze spelen vaak in A (drie kruizen). Als je dan een Es-instrument hebt dan komen voor jou er nog drie kruizen bij waardoor je in Fis (6 kruizen) moet spelen wat bijna niet te doen is. Als je nu een D-instrument hebt dan komen er twee mollen bij waardoor je in G speelt (1 kruis) als de gitaristen in A spelen. Dit is nu juist heel gemakkelijk.

Als je met een "band met gitaristen" een pop- rock- of anderssoortig coverbandje bedoelt ben ik het niet met je eens. Dit "voortekenvoordeel" wordt ruimschoots gecompenseerd met het enorme klanknadeel dat je hebt. Ga je popmuziek spelen dan is iets anders dan een bestrompet gewoon geen optie!

Als je klassieke gitaristen bedoelt, en met "band" een klassiek orkest, dan mag je bovenstaande opmerking als niet geschreven beschouwen.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 18:35 

Hoewel er duidelijke voorkeur is voor een es-cornet, zal menig brassband je niet naar huis sturen als je goed bent en met een es-trmp aankomt. Er is altijd een tekort, aan es-cornetten.
Grote kans dat die Band ook nog een es-cornet ter beschikking heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur