Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
RogerB
|
Berichttitel: trompet voor Mahler Symfonie Geplaatst: 10 jun 2010 12:42 |
|
|
|
Ik ben benieuwd naar de meningen van jullie !
Welke trompet is de meest ideale voor het spelen van een Mahler symfonie? Bij opnamen van beroepsorkesten zie ik verschillende "voorkeuren". Bes-trompetten, C-trompetten, "Duitse" Bes-trompetten, "Duitse C-trompetten".
Ik ga Mahler 2 spelen op een Vincert Bach Strad. model 229 (25H) C-trompet. Heeft iemand ervaring met het spelen van werken van Mahler ?
Groeten,
Roger
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
NJFO-Thomas
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 12:55 |
|
Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54 Berichten: 517 Woonplaats: Zuiderwoude
|
|
Amerikaanse of Duitse c trompet zou ik doen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
A3aan
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 13:59 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46 Berichten: 764 Woonplaats: Utrecht
|
|
Lekker op je Bach C spelen, niks mis mee...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 14:38 |
|
|
|
speel het op het instrument waarop jij je het meeste thuis voelt. Het publiek zal het worst wezen of je het op piccolo bes-trompet of tuba doet. Als het maar klinkt zoals het moet klinken.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
RogerB
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 15:21 |
|
|
|
Wat een snelle reactie op dit forum zeg ! Ik ben nieuw op dit forum en het bevalt mij al prima!
Ik zal mijn vraag anders formuleren:
Het symfonie orkest, waar ik trompettist ben, gaat volgend jaar Mahler 2 uitvoeren. Ik ga tijdens deze symfonie (zoals gebruikelijk in een Symfonie Orkest) op mijn Vincert Bach Strad. C-trompet spelen. Als amateur heb ik niet de luxe om meerdere trompetten met de zelfde stemming te hebben! Dus de trompet staat al vast.
Met mijn vraagstelling bedoelde ik: dat ik bij beroepsorkesten geen eenduidigheid zie over met welke trompet (Amerikaanse-/Duitse-trompet en Bes-/C-trompet) Mahler gespeeld “moet” worden, terwijl bij andere componisten wel massaal gekozen wordt voor hetzelfde type trompet.
Zijn er op het forum ook collega-trompettisten die al eens Mahler gespeeld hebben? Tips? Het lijkt mij een hele uitdaging !
Groeten, Roger
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 16:05 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Mahler 2 is met 8 of 10 trompetpartijen geloof ik?? Met welk orkest ga jullie dat doen?
Ik dacht dat de Mahler de trompetpartijen in Bb schreef, an zal een Duitse Bb misschien historisch het meest correcte zijn. De profs trekken zich daar niet veel van aan, dus dat zou je als amateur al helemaal niet moeten doen, dan.
Maar als iedereen in de sectie een Bb gebruikt zou ik er niet zomaar tussen gaan zitten met een C. Andersom ook niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 16:10 |
|
|
|
Veel mahler partijen staan in Bes en of in F.
Ik geloof dat Mahler zelf qua trompetklank de amerikaanse trompet in gedachten had (niet de Duitse in elk geval, dit verhaal heb ik ooit eens van mijn docent gehoord).
Nogmaals: wat anderen doen, is hun persoonlijke keuze, wat JIJ doet is de jouwe. Ik zou in elk geval niet te snel naar de Duitse trompet grijpen, omdat het zo hoort, want of dat zo hoort is helemaal subjectief.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
toet'n!!
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2010 17:11 |
|
|
|
haha! Hier heb ik laatst een week college over gehad...."authentieke uitvoeringen en authenticiteit in de muziek".
conclusie van die hele week: we worden het nooit eens.
Wat ik ervan vind:
Hedendaagse authentieke uitvoeringen zijn (in mijn ogen) niet interessant aangezien uitvoeringen tijd(geest)gebonden zijn.
Kom bij mij niet aan met een clavecimbel bijvoorbeeld, daar word ik gillend gek van omdat mijn gehoor gewend is aan piano (en waarschijnlijk het gehoor van de meeste mensen tegenwoordig).
Clavecimbel mag dan in sommige gevallen "meer authentiek" zijn dan piano, maar als je er niemand een plezier mee doet kun je beter voor piano kiezen.
Dit geldt natuurlijk ook voor de oneindige reeks aan trompettypen :wink:
Een "goede" uitvoering is niet gebonden aan een bepaald type instrument (en dus authenticiteit)...zolang je het maar goed over kunt brengen op het publiek.
Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 10 jun 2010 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |