trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Probleem met 1e ventiel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Probleem met 1e ventiel
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 21:16 

Hallo, sinds 2 weken heb ik een Yamaha YTR8310ZS Bobby Shew. Is ca. 3 jaren oud maar zeer weinig bespeeld. Echt zgan !
Enige minpuntje is dat het 1e ventiel af en toe te traag omhoog komt als ie iets langer ingedrukt is geweest. Bij een triller met dit ventiel is er niets aan de hand.
Treedt pas op als het instrument goed warm is. Ventiel en huis zijn onbeschadigd.
Veelvuldig olien levert bijna geen verbetering op evenmin de soort olie. Yamaha,Fast of La tromba.
Bij een Yamaha 2335 die bijna dezelfde ventielen heeft, komt het probleem niet voor.
Wie weet raad ?
Gr. Jans

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 21:43 

sowieso niet te snel van olie wisselen. vaak zitten er nog resten van de ene olie op en dat kan slecht mengen met andere olie. dus als je verschillende olie merken wil gebruiken, maak dan steeds weer eerst de ventiel schoon.

sowieso een goede schoonmaakbeurt kan ook helpen. Laat iemand anders ff kijken of je de ventiel wel kaarsrecht indrukt. Vaak heb je het niet eens in de gaten, maar druk je ietsie pietsie schuin in en dan gaat hij vastlopen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Probleem met 1e ventiel
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 21:57 

jans01 schreef:
Hallo, sinds 2 weken heb ik een Yamaha YTR8310ZS Bobby Shew. Is ca. 3 jaren oud maar zeer weinig bespeeld. Echt zgan !
Enige minpuntje is dat het 1e ventiel af en toe te traag omhoog komt als ie iets langer ingedrukt is geweest. Bij een triller met dit ventiel is er niets aan de hand.
Treedt pas op als het instrument goed warm is. Ventiel en huis zijn onbeschadigd.
Veelvuldig olien levert bijna geen verbetering op evenmin de soort olie. Yamaha,Fast of La tromba.
Bij een Yamaha 2335 die bijna dezelfde ventielen heeft, komt het probleem niet voor.
Wie weet raad ?
Gr. Jans

Een trompet moet ook ingespeeld raken.
De ventielen zullen, als je er maar lang genoeg op speelt,
naar jouw hand gaan staan, maar dát duurt echt wel langer dan 2 weken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 23:46 

de trompet zal inderdaad moeten worden ingespeeld en dan gaan inderdaad de ventielen naar je handen staan, iemand vertelde mij dat toen hij zijn nieuwe yamaha trompet had gekocht hij ook problemen had met de ventielen, die zijn zelfs een paar maanden later nog een keer gepolijst en daarna ging het pas lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 15:13 

Het merk ventielolie kan ook belangrijk zijn in deze.
Er is al eens een topic opgestart waaruit bleek dat de ene trompet het juist wel goed deed met een bepaald merk ollie en de ander juist niet.
M.a.w. het is dus niet zo dat er 1 olie is die het beste zou voor alle trompetten.

Zo heb ik al eens aardige problemen gehad met mijn Yamaha in combinatie met de La Tromba olie die je noemt, deze schijnt te dik te zijn voor mijn Yamaha.
Op aanraden van de muziekzaak heb ik Hetman lubricant 2 gekocht, met deze olie geen problemen meer gehad.
En ja het klopt als je overschakeld naar een ander merk olie het verstandig is de oude olie eerst te verwijderen zowel van de ventielen als het ventielhuis.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 15:30 

Op oudere trompetten is er vaak door slijtage, iets meer ruimte ontstaan in het ventielhuis.
Bij mijn Conn Connstellation uit 1962 (tevens mijn geboortejaar :? ) is dat het geval.
Ik gebruik dan ook normale ventielolie (Fast) aangelengd met een flinke scheut
naaimachine-olie die veel dikker is, en dat werkt (meestal) heel goed,
(al blijft een Connstellation grillig op dat gebied :x ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 16:32 

Wat ik wel eens heb gedaan is trompet naar Steenbeek brengen. Met een fijne korrel zorgen ze dan dat er meer ruimte ontstaat in de ventielbuizen. Je moet de ventielen dan wel elke keer nadat je gespeeld hebt schoonmaken omdat de korrels eruit moeten. Er is een naam voor.. maar die weet ik niet meer...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 16:36 

Gewoon veel spelen, dan slijt het vanzelf goed in. Als het over een maand nog steeds zou is zou ik me pas zorgen gaan maken.

En ik denk niet dat het aan de ventiel olie ligt, want het is, volgens jou, niet zo bij de andere ventielen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur