Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Lucas
|
Berichttitel: Conn Connstelation 38 B Geplaatst: 18 okt 2008 12:57 |
|
|
|
Wat zijn jullie ervaringen met de Conn Connstelation 38 B?
Hoe kan ik een foto toevoegen?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
richaar-cdl
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 09:39 |
|
|
|
Deze toeter was vooral in de jaren 70 en misschien nog een beetje jaren 80 waanzinnig populair onder trompettisten (de maynard fergusson generatie, als ik da zo even versimpeld mag zeggen).
Vandaar dat je ziet dat voor een mooi exemplaar nog best wat geld moet worden neergelegd. Tuurlijk heeft het wel wat zo'n legendarische toeter, maar persoonlijk vind ik hem niet meer van deze tijd.
De ontwikkelingen in trompetland hebben bepaald niet stilgestaan de laatste 30 jaar. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van allerlei moderne technieken. Ook als je op zoek bent naar een 'grote' trompet als een constellation zijn er nu veel betere alternatieven. Qua stemming, comfort, ventielwerk etc zijn zij vaak stukken beter
_________________ "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Lucas
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 10:18 |
|
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 10:46 |
|
|
|
Ik heb jarenlang met veel plezier op een Olds Recording gespeeld.
Had als carnavalstrompet een nog veel oudere Conn Victor.
Het is niet voor niks dat veel mensen trouw zijn aan deze instrumenten. Het geluid, comfort, en de bouwkwaliteit hebben zich reeds bewezen.
Dat kun je van nieuwe merken als Eclipse, Taylor, etc niet zeggen. Die bestaan simpelweg nog geen 40-50 jaar. Dat wil niet zeggen dat ze het niet zouden halen, alleen maar dat deze merken nog maar moeten zien of ze net zo legendarisch worden als Olds, Conn, Schilke, Martin etc.
Maar hoe dan ook is bij oudere instrumenten maar net wat je krijgt. Iemand die geen zorg droeg voor het instrument, verkoopt in de regel een barrel. Iemand die er gewoon goed mee omging en goed onderhoud deed, verkoopt een instrument waar je nog jaren plezier van kan hebben.
Dus als jij deze Conn wil hebben, ga vooral kijken. Let op ventielen, en eventuele rotte plekken. Als hij dan ook nog eens lekker speelt, meteen kopen.
Ik zou graag willen weten wat richaaaar bedoelt met niet van deze tijd. Gezien het feit dat er nog steeds mensen op deze instrumenten spelen van klassiek tot modern, lijkt het me nogal onzinnig om te vertellen dat een instrument uit de tijd zou zijn. Dus gaarne een uitleg met goeie argumenten.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 12:54 |
|
|
camel schreef: Ik zou graag willen weten wat richaaaar bedoelt met niet van deze tijd. Gezien het feit dat er nog steeds mensen op deze instrumenten spelen van klassiek tot modern, lijkt het me nogal onzinnig om te vertellen dat een instrument uit de tijd zou zijn. Dus gaarne een uitleg met goeie argumenten.
Trompetten zoals een Connstellation zie je niet of nauwelijks meer in bigbands zoals vroeger toen ze nog mateloos populair waren. Tegenwoordig heeft men een wat slanker gecentreerd geluid in een trompetsectie, vandaar dat dit soort toeters uit de tijd zijn. Ze mengen niet goed genoeg met Schilkes, Yamaha's, Bachs, ed. Dat wil niet zeggen dat sommige jazzsolisten er nog steeds met veel plezier op spelen. Die hoeven niet te mengen met een sectie, en hebben een veel individueler geluid, dus dat is een ander verhaal.
Daarbij heb je nog dat toeters zoals de Connstellation, maar ook de Martins en meer van dat soort legendes, niet de best stemmende toeters zijn. Zeker niet als je ze vergelijkt met moderne toeters. Je moet er ook veel harder op werken.
Als Richaar dat bedoeld met uit de tijd, dan ben ik dat met hem eens.
Maar zoals altijd gaat het over smaak. Als jij een Constellation fantastisch vind spelen en klinken, moet er vooral op gaan spelen. Zolang je dat maar niet in mijn trompetsectie gaat doen... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Lucas
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 16:11 |
|
|
|
Ok, bedankt!
Prachtige site heb je trouwens, Erik Veldkamp! Bedankt voor het vele materiaal.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 17:54 |
|
|
erikveldkamp schreef: Trompetten zoals een Connstellation zie je niet of nauwelijks meer in bigbands zoals vroeger toen ze nog mateloos populair waren. Tegenwoordig heeft men een wat slanker gecentreerd geluid in een trompetsectie, vandaar dat dit soort toeters uit de tijd zijn. Ze mengen niet goed genoeg met Schilkes, Yamaha's, Bachs, ed. Dat wil niet zeggen dat sommige jazzsolisten er nog steeds met veel plezier op spelen. Die hoeven niet te mengen met een sectie, en hebben een veel individueler geluid, dus dat is een ander verhaal. Daarbij heb je nog dat toeters zoals de Connstellation, maar ook de Martins en meer van dat soort legendes, niet de best stemmende toeters zijn. Zeker niet als je ze vergelijkt met moderne toeters. Je moet er ook veel harder op werken. Als Richaar dat bedoeld met uit de tijd, dan ben ik dat met hem eens. Maar zoals altijd gaat het over smaak. Als jij een Constellation fantastisch vind spelen en klinken, moet er vooral op gaan spelen. Zolang je dat maar niet in mijn trompetsectie gaat doen... 
Maar toch heh. Mijn Olds Recording is ook verre van de best stemmende toeter ter wereld. Hij moet alle Yamahaatjes voor laten gaan wat dat betreft. Maar mengen, dat doe je toch zelf voor een deel. Soms kost dat wat meer moeite dan anders. En ik ken het instrument zo goed, dat ik al automatisch de intonatie corrigeer, zonder dat me dat extra moeite kost. Dat was mateloos wennen aan de Kanstul, die beter stemt. Maar omdat ik gewend was om bepaalde noten anders te intoneren, leek het wel of de Kanstul rattevals was...
Gewenning is hier het toverwoord.
En wees gerust: ik zal niet heel snel bij jou in de sectie stappen. Dat is mijn werk niet. Ik zou je om meer redenen dan alleen maar het mengen in de weg zitten 
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 okt 2008 18:13 |
|
|
|
Een Olds Recording zou nog wel mengen in een sectie, maar een Connstellation is een heel ander verhaal.
Dat jij (Marnix/Camel) er aan gewend bent om minder materiaal te spelen dan nodig, betekent nog niet dat je dat andere mensen dat ook moet gaan aanraden. Voor dat geld voor een Constellation, kun je net zo goed een moderner/beter instrument kopen dat in alle omstanden beter functioneert.
Maar als Lucas de Connstellation een mooie toeter vind, dan moet je daar voor gaan. Want die is enig in zijn soort. Alleen de Kanstul Mariachi lijkt erop. Verder is het een uniek instrument.
Ik geef alleen maar aan, wat de negatieve kanten van zo'n Connstellation is. Als je daar geen problemen mee hebt dan zou ik er voor gaan.
|
|
| Omhoog |
|
 |