Ik wilde het eigenlijk nog een tijdje geheim houden maar uiteindelijk heb ik mezelf verraden door een foto op het forum te posten
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... 5&start=24 ; een oplettende lezer sprak mij hierop aan en prikkelde mij om mijn bevindignen omtrent dit bijzondere instrument op Trompet.nl te plaatsen. Welnu, bij deze.
k heb dit instrument verkregen via een inruil van mijn oude Straub SLAX. Op zich was dat een goed instrument maar kon toch niet tippen aan mijn oude Vincent Bach ML 37; met name de projectie was een heikel punt bij de Straub. Klinken deed ie wel als een klok.
Doch de Bach met 37 beker is niet echt een lekker warm instrument en ik wilde graag een trompet die de projectie van mijn Bach zou hebben maar dan met een wamer geluid. Mijn gedachten gingen uit naar eenVincent Bach met een 72 beker maar ik heb weinig vertrouwen in nieuwe Bach trompetten, vintage zijn ze moeilijk te vinden met een 72 beker.
Afijn, in het muziektijdschrift Sonic las ik een lovende test over de B&S MBX en laat die nou nét een 72 beker bezitten! Dus ik naar Terpstra in Amsterdam-Badhoevedorp want daar lag een gelakte MBX. Daar me 's lekker uitgeleefd op dat ding en het beviel me wel. Daarna naar Muller op de Raadhuislaan in Amsterdam en een deal gesloten omtrent de Straub. Ik wist dat hij dat ding heel graag hebben wilde en mijn Straub zag er na 4 jaar bespeeld te hebben nog spatnieuw uit.....
Ik speel nu sinds januari op de B&S en mijn bevindigen zijn enigzins ambivalent maar overwegend positief:
* De B&S heeft fantastische ventielen; veel beter dan het ventielblok van Bauerfeind dat in de Straub gemonteerd zit. Je zou de ventielen kunnen vergelijken met die van de duurdere Getzens, werkelijk topklasse!!
* Het instrument is heel goed in elkaargezet, niet zo slordig als bepaalde Amerikaanse " Topinstrumenten" ; zorgvuldig gesoldeerd, schuiven lopen probleemloos en het instrument is perfect in balans (bij een Bach ligt 't zwaartepunt bij de beker, die wil altijd naar beneden vallen).
* Qua projectie wint de Bach 37 't toch.... althans dat denk ik: Ik deed twee maanden geleden een concert met de B&S en was teleurgesteld, maar wellicht was ik nog niet geheel gewend aan het nieuwe instrument. Het zou zomaar kunnen dat dat niet aan de B&S op zich ligt maar aan de 72 beker: Een kennis van me heeft een Bach met 72 beker en die heeft vergelijkbare eigenschappen. Ook die lijkt wel de projectie te missen die ik van mijn Bach met 37 beker gewent ben. Wellicht een kwestie van tijd? Binnenkort ga ik de B&S weer 's on stage uittesten.
* Vooral het aanspreken in het lage en midden register - het hoge register is (helaas nog) niet mijn specialiteit, dus daar kan ik niet over oordelen- is voorbeeldig: alles is raak met een sound waar ik steeds weer enthousiast van word.
* Qua zuiverheid heb ik weinig te melden; gewoon naar de verwachting die ik heb bij een instrument uit deze klasse.
* ik heb voor een verzilverd exemplaar gekozen omdat ik de gelakte versie ontzettend lelijk vind.
Conclusie: Goed instrument, degelijk gebouwd met goede componenten, goede sound. In vergelijking met Vincent Bach ook nog 's prettig geprijst!
Nu nog leren trompetspelen.
Groeten uit Amsterdam, Theo.