trompet.nl > forum > Toon onderwerp - B&S Challenger MBX
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: B&S Challenger MBX
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 08:50 

Ik wilde het eigenlijk nog een tijdje geheim houden maar uiteindelijk heb ik mezelf verraden door een foto op het forum te posten http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... 5&start=24 ; een oplettende lezer sprak mij hierop aan en prikkelde mij om mijn bevindignen omtrent dit bijzondere instrument op Trompet.nl te plaatsen. Welnu, bij deze.

k heb dit instrument verkregen via een inruil van mijn oude Straub SLAX. Op zich was dat een goed instrument maar kon toch niet tippen aan mijn oude Vincent Bach ML 37; met name de projectie was een heikel punt bij de Straub. Klinken deed ie wel als een klok.
Doch de Bach met 37 beker is niet echt een lekker warm instrument en ik wilde graag een trompet die de projectie van mijn Bach zou hebben maar dan met een wamer geluid. Mijn gedachten gingen uit naar eenVincent Bach met een 72 beker maar ik heb weinig vertrouwen in nieuwe Bach trompetten, vintage zijn ze moeilijk te vinden met een 72 beker.
Afijn, in het muziektijdschrift Sonic las ik een lovende test over de B&S MBX en laat die nou nét een 72 beker bezitten! Dus ik naar Terpstra in Amsterdam-Badhoevedorp want daar lag een gelakte MBX. Daar me 's lekker uitgeleefd op dat ding en het beviel me wel. Daarna naar Muller op de Raadhuislaan in Amsterdam en een deal gesloten omtrent de Straub. Ik wist dat hij dat ding heel graag hebben wilde en mijn Straub zag er na 4 jaar bespeeld te hebben nog spatnieuw uit.....

Ik speel nu sinds januari op de B&S en mijn bevindigen zijn enigzins ambivalent maar overwegend positief:

* De B&S heeft fantastische ventielen; veel beter dan het ventielblok van Bauerfeind dat in de Straub gemonteerd zit. Je zou de ventielen kunnen vergelijken met die van de duurdere Getzens, werkelijk topklasse!!
* Het instrument is heel goed in elkaargezet, niet zo slordig als bepaalde Amerikaanse " Topinstrumenten" ; zorgvuldig gesoldeerd, schuiven lopen probleemloos en het instrument is perfect in balans (bij een Bach ligt 't zwaartepunt bij de beker, die wil altijd naar beneden vallen).
* Qua projectie wint de Bach 37 't toch.... althans dat denk ik: Ik deed twee maanden geleden een concert met de B&S en was teleurgesteld, maar wellicht was ik nog niet geheel gewend aan het nieuwe instrument. Het zou zomaar kunnen dat dat niet aan de B&S op zich ligt maar aan de 72 beker: Een kennis van me heeft een Bach met 72 beker en die heeft vergelijkbare eigenschappen. Ook die lijkt wel de projectie te missen die ik van mijn Bach met 37 beker gewent ben. Wellicht een kwestie van tijd? Binnenkort ga ik de B&S weer 's on stage uittesten.
* Vooral het aanspreken in het lage en midden register - het hoge register is (helaas nog) niet mijn specialiteit, dus daar kan ik niet over oordelen- is voorbeeldig: alles is raak met een sound waar ik steeds weer enthousiast van word.
* Qua zuiverheid heb ik weinig te melden; gewoon naar de verwachting die ik heb bij een instrument uit deze klasse.
* ik heb voor een verzilverd exemplaar gekozen omdat ik de gelakte versie ontzettend lelijk vind.

Conclusie: Goed instrument, degelijk gebouwd met goede componenten, goede sound. In vergelijking met Vincent Bach ook nog 's prettig geprijst!
Nu nog leren trompetspelen.

Groeten uit Amsterdam, Theo.

www.luxuriamusic.com

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 09:07 
Moderator

72 is een redelijk grote beker, dus je moet meer lucht erdoor heen jensen om goed te projecteren. Maar daar krijg je dan wel een ( vind ik ) mooier geluid mee dan met een 37.

De MBX vond ik qua afwerking ook erg mooi, alleen ik snap niet zo goed het idee achter het ontbreken van de steun tussen leadpipe en ventielhuis. Dat voelde ik meteen als instabiel. Ik vermoed, maar dat is een vermoeden, dat als die er wel had gezeten, dat het makkelijker zou projecteren.

Ome Theo goes B&S. gefeliciteerd met je nieuwe toet 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 09:16 

Volgens mij is de MBX ook niet gemaakt om heftig te projecteren als ik de specificaties zo lees. Hij heeft een grote 72 wat vooral een breed uitstralend geluid oplevert, reversed leadpipe en 2 steunen minder. Dat betekent dat hij weinig weerstand heeft wat niet bevorderlijk is voor de projectie. Ik heb de test niet gelezen maar schat zo in dat ie gebouwd is voor een doelgroep die op zoek is naar een open toeter zoals jazzsolisten.

Een Bach ML37 heeft juist veel weerstand, wat helpt bij het projecteren en spelen in het hoge register. Luister maar eens naar Jerry Hey of Charley Davis, dan hoor je wel dat er sizzle in zit als je wil. Die spelen ook nog gewoon op een 3C mondstuk...[/b]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 10:36 

Gefeliciteerd met je aanwinst!
De MBX lijkt mij een leuk alternatief als je voor een prettige prijs op zoek bent naar een trompet met een warme klank. Alleen jammer dat ik in de buurt van Belgisch Limburg niet meteen een dealer vind die ze op voorraad heeft. Tenzij iemand op dit forum mij de weg kan wijzen ...

Is het een concurrent voor de 6330B van Yamaha? Of ben ik daar mis in? :?:

Profiel  

Berichttitel: update
BerichtGeplaatst: 05 mei 2008 10:16 

Inmiddels heb ik enige malen de BMX on-stage mogen uittesten in diverse omstandigheden; van min of meer ideaal -d.w.z. dat ik schuin vóór de basversterker kon staan-, tot hopeloos -recht voor de gitaarversterker......- en de Challenger hield zich voortreffelijk staande!
Waarschijnlijk ben ik nu beter gewend aan de respons van het instrument, we zijn inmiddels al weer 4 maanden samen zie je :D .

Kortom, de B&S Challenger MBX is een aanradertje voor iedereen die een vol klinkend instrument zoekt met fijne speeleigenschappen (heerlijke ventielen, makkelijk aansprekend en goede zuiverheid) en verder kijkt als zijn neus langs is.

Nogmaals, hoe het instrument zich gedraagd in de stratosfeer weet ik niet, maar een kennis van me die 'm eergisteren uttestte met mijn Parduba 6 1/2 mondstuk erop zij me: "met dit mondstuk gaat 't wat lastiger vanaf d''', maar dat geeft niet. Daarboven wordt geen muziek meer gemaakt, alleen nog maar herrie"

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur