Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: 4-ventielsbugel met kwintventiel Geplaatst: 09 jan 2008 18:29 |
|
Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12 Berichten: 285 Woonplaats: Sint-Oedenrode
|
|
Beste mensen
Afgelopen dagen heb ik een rapport geschreven getiteld: "Ontwikkeling van een 4-ventielsbugel met kwintventiel ter overbrugging van het gat tussen de grondtoon C en de lage Ges". Dit rapport kan door ieder gratis bij mij aangevraagd worden door een verzoekje te sturen naar mijn e-mailadres dat te vinden is bij mijn profiel. Ik stuur het rapport dan per e-mail op. Je moet me wel je eigen e-mailadres geven. Het rapport heeft tien pagina's.
Ik heb in dit rapport een 4-ventielsbugel met een kwintventiel vergeleken met een 4-ventielsbugel met een kwartventiel zoals dat meer gebruikelijk is. Ik kom tot de conclusie dat de vier lage tonen die net boven de grondtoon liggen met een kwintventiel veel zuiverder zijn dan met een kwartventiel, tenminste als er bepaalde niet gangbare vingerzettingen gebruikt worden. Doordat de afwijking maar gering is, zijn, om zonder embouchurewisseling zuiver te kunnen spelen, triggers op het 3e en het 4e ventiel nodig die maar een beperkte slag hebben. Maar zelfs zonder triggers zou vanaf de grondtoon C met een beperkte embouchurewisseling een chromatisch toonladder omhoog gespeeld moeten kunnen worden.
Het voordeel van een 4-ventielsbugel is dat het bereik naar beneden vergroot wordt tot bijna een octaaf onder de grondtoon. In het rapprt staat een figuur die in één oogopslag het verschil laat zien tussen beide opties en die ook toont hoever de verlenging die door bepaalde ventielcombinaties wordt gerealiseerd afwijkt van de theoretisch benodigde verlenging.
Het idee is eenvoudig te testen door van een 4-ventiels bugel met een kwartventiel de bijbehorende stembuis zo ver te verlengen totdat dit ventiel precies een kwint verlaagt. Als iemand een dergelijk bugel heeft zou ik graag met hem in contact komen zodat we het instrument tijdelijk kunnen ombouwen om te bewijzen dat mijn theorie ook in de praktijk werkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 jan 2008 18:33 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Ja, mooi.
Maar waarom zou je? Als je je tijd had gebruikt om te studeren op zuiverheid, was dat allang geen probleem meer voor je.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: 4-ventielsbugel met kwintventiel Geplaatst: 09 jan 2008 18:39 |
|
|
Adriaan Kragten schreef: Het idee is eenvoudig te testen door van een 4-ventiels bugel met een kwartventiel de bijbehorende stembuis zo ver te verlengen totdat dit ventiel precies een kwint verlaagt. Als iemand een dergelijk bugel heeft zou ik graag met hem in contact komen zodat we het instrument tijdelijk kunnen ombouwen om te bewijzen dat mijn theorie ook in de praktijk werkt.
Succes ermee...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
The Joker
|
Berichttitel: Re: 4-ventielsbugel met kwintventiel Geplaatst: 09 jan 2008 19:45 |
|
Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54 Berichten: 1203 Woonplaats: Enschede
|
Adriaan Kragten schreef: Als iemand een dergelijk bugel heeft zou ik graag met hem in contact komen zodat we het instrument tijdelijk kunnen ombouwen om te bewijzen dat mijn theorie ook in de praktijk werkt.
Anders bel je Serge N. even op....
_________________ ========> PLAY ANYWAY <========
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pim
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 jan 2008 20:40 |
|
Geregistreerd: 30 apr 2006 16:01 Berichten: 352 Woonplaats: Hilversum
|
|
en weer een rapportje, geweldig.
ik heb je vorige rapporten gelezen, waarbij je met heeel veel cijfers in de ronte smijt,
maar wat ik een beetje mis is onderbouwing. dat wil zeggen, hoe kom je aan die cijfers,
een afwijking van 0.1%? geweldig, maar 0.1% van wat? en vooral hoe heb je dat gemeten? je komt met vrij weinig voorbeelden, behalve de eerder genoemde massa aan cijfertje, en vooral je stelligheid waarmee je het schrijft, wat andere er ook van vinden, het is zo, dus kun je er maar beter aan wennen?
kortom ik vind het geen geweldig sterke verhalen, maar ik zal ook dit rapport wel lezen, als ik het van je mag ontvangen( je krijgt zo een mailtje) om te kijken of dit rapport een wat sterkere opzet heeft. daarnaast sluit ik mij bij marnix aan, gebruik je tijd om te studeren en niet op rekenen, dan kom je een stuk verder in t leven.
_________________ dyslectjies... dislektis.. dyeisle... uhm... niet goed kunnen schrijven
"Death smiles upon us all, all we can do now, is smile back"
"live and be happy, tomorrow will be worse"
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jan 2008 06:33 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
pim schreef: ....daarnaast sluit ik mij bij marnix aan, gebruik je tijd om te studeren en niet op rekenen, dan kom je een stuk verder in t leven.
... ik hoop dat "de instrumentenmakers" daar anders over denken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
bartjefrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jan 2008 08:32 |
|
Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08 Berichten: 1053 Woonplaats: Stein
|
|
Ik vind het bewonderingswaardig dat je zo fanatiek met deze stof bezig kunt zijn. Wel twijfel ik aan de praktische relevantie. Het is voor jou ongetwijfeld interessant om dit soort rapporten te schrijven, maar gezien het gebruik en de vraag naar 4-ventielsbugels weinig relevant.
@Marnix & rest: ik zie niet in waarom Adriaan niet met dit soort zaken bezig kan zijn, als hij daar zelf voldoening uithaalt. Oke, de tijd die je in het schrijven van een rapport steekt kun je ook steken in studeren, maar dat geldt voor zoveel dingen. Je kunt ook elke nacht een uurtje minder slapen en in dat uur studeren.
Mijn conclusie: weinig praktische relevantie maar vooral blijven doen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jan 2008 09:26 |
|
|
|
Wat is de toegevoegde waarde in muziekwereld van zo'n instrument.?
By the way niet iedereen speelt op een normale bugel net zo beheerst laag dan hoog.
Als je lager wilt dan bugel ga je toch naar F-hoorn of nog groter.
_________________ Yamaha Xeno 8335RGS. Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978). Bob Reeves 43M, 43C JK 1.5 C Bugel Thomann DennisWick 2bfl
|
|
| Omhoog |
|
 |