trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boring
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boring
BerichtGeplaatst: 12 jan 2008 12:50 

Ik heb een longinhoud van 6,5 liter. Ben ik beter af met een grotere boring(en hoe groot dan?) of is een grotere stiftboring van het mondstuk voldoende? Zou één vd maanden een trompet willen aanschaffen vandaar.

Mijn favoriet: Trompet Bach New York 197

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2008 12:57 

Ik denk niet dat een grote longinhoud veel te maken heeft met de boring van een instrument. Sowieso zegt de boring van een instrument niet alles over de weerstand die je ondervind. De longinhoud neemt ook af naarmate je ouder wordt, dat proces begint al rond je 20e.

Probeer gewoon wat trompetten uit en je komt er vanzelf achter wat je prettig vindt spelen.

Profiel  

Berichttitel: Boring
BerichtGeplaatst: 12 jan 2008 13:08 

Ben er al 34 hoor :D Heb 10 jaar niks meer gespeeld. Nu terug een jaar bezig. Speelde vroeger bugel en vorig jaar een tweedehandscornet aangeschaft.

Zit soms met nogal veel "overschot" aan lucht in de longen tijdens het spelen. Zal te maken hebben met het feit dat het een cornet is, heeft sowieso meer weerstand dan een bugel.(Viel me eigenlijk zwaar tegen, bugel speelt veel makkelijker en trefzekerder)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2008 15:18 

Tsja voor blaasmuziek effectief ademhalen is meer als alleen zo snel en zo diep mogenlijk inademen. Te veel "dode" lucht (lucht die je niet uitademt tijdens het spelen) is ook niet handig.

Een korte cornet heeft ook meer weerstand als een trompet vanwege de extra bocht. ML is bij trompetten een gangbare maat (maar met M en L of stepped boring is ook niks mis), maar er zit nog steeds veel verschil in speel gevoel tussen trompetten met een ML boring. Dit komt bijvoorbeeld door verschillen in stempomp (vierkant, rond of reversed) Of elk ander onderdeel van de trompet. Dus of je ergens lekker op speelt en klinkt is gewoon een kwestie van uit proberen. Ooow en eerst natuurlijk een budget voor je zelf vast stellen want er zijn ook trompetten die de prijs hebben van een kleine auto.

Profiel  

Berichttitel: Re: Boring
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 09:51 

Johannetje schreef:
Ben er al 34 hoor :D Heb 10 jaar niks meer gespeeld. Nu terug een jaar bezig. Speelde vroeger bugel en vorig jaar een tweedehandscornet aangeschaft.

Zit soms met nogal veel "overschot" aan lucht in de longen tijdens het spelen. Zal te maken hebben met het feit dat het een cornet is, heeft sowieso meer weerstand dan een bugel.(Viel me eigenlijk zwaar tegen, bugel speelt veel makkelijker en trefzekerder)

Je pakt waarschijnlijk gewoon teveel lucht, waardoor je overbodige lucht binnen hebt die in de weg gaat zitten. Dode lucht, zoals hierboven al werd omschreven. Probeer wat minder lucht naar binnen te halen, hierdoor zal het blazen waarschijnlijk ook meer ontspannen gaan. Dit is tenminste wat ik zelf ervaren heb op dit gebied.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 18:09 

zelf 6.9 liter lucht,
standaart boring en nooit ergens last van!
probeer gewoon alles lekker open te houden,
kost meer lucht, maar je hebt zat, en geeft ook een meer open klank dan dat geknepen gedoe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 18:38 

Het begint een beetje op het topic "hoe hoog kan jij?" te lijken...
"ik heb wel x.x liter long inhoud!"...

Ik vraag me af hoe je dat weet (Henk Rensink? Dan kan ik je mededelen dat er niet s van die cijfers klopt).
Ten tweede is het totaal nutteloze informatie. Je hebt er niks aan bij het spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2008 17:25 

L J schreef:
Het begint een beetje op het topic "hoe hoog kan jij?" te lijken...
"ik heb wel x.x liter long inhoud!"...

Ik vraag me af hoe je dat weet (Henk Rensink? Dan kan ik je mededelen dat er niet s van die cijfers klopt).
Ten tweede is het totaal nutteloze informatie. Je hebt er niks aan bij het spelen.

Als je naar de dokter gaat en je vraagt hoeveel longinhoud je hebt weet je dit toch ook door op een apparaat te blazen,moet deze test jaarlijks doen op mijn werk bij medisch onderzoek en daar zit ik ook altijd rond 6,5 liter(dus welke cijfers kloppen hier niet?)
En ja dit komt van Henk Rensink en die beveelde me een mondstuk aan met grotere stiftboring en dit heeft me al flink vooruitgeholpen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur