trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Advies aanschaf piccolo
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 08:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies aanschaf piccolo
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:13 

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de aanschaf van een gebrukte piccolo trompet. Ik overweeg namelijk om er een aan te schaffen als bij-instrument voor het spelen van nummers in de hogere registers in een coverband (popmuziek dus). Mijn budget is 500 tot 750 euro.

Hebben jullie tips m.b.t. merken en types (welke zijn hier geschikt voor, waar moet ik op letten etc.). Ik vind namelijk alleen info over tamelijk slechte instrumenten (bijv. een veredelde bloemenvaas uit India), of hele dure apparaten (1200 tot 3000 euro). Ik ben juist op zoek naar iets wat er tussenin zit.

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!

Groeten
Joran

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:18 

Piccolo voor de hoge partijen in een popband.... :cry:
Maargoed, als je het toch wilt weten, het probleem is dat er niet zo veel in die 'tussenin-klasse' zit.
Misschien een tweedehands Getzen o.i.d. (zie onder vraag en aanbod op deze site, bovenaan, ik weet niet of 'ie nog te koop is:http://www.trompet.nl/aanbod/piccolo.shtml).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:22 

Evt. zou je een van de Fasch piccolo's kunnen proberen (zelf geen ervaring mee). Ze hebben tegenwoordig een kleppen picc en een kopie van de Yamaha 9820c:
http://stores.ebay.de/fasch-instrumente

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:31 

Ik heb zelf in het verleden mijn cornet in Dld (Keulen) gekocht.
Nu zie ik dat ze daar een getzen eterna piccolo tekoop hebben staan voor 850 euro.
Mijn ervaringen met deze winkel zijn prima.

Link

Succes met je zoektocht

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:35 

Informeer ook 'ns bij http://www.markus-leuchter.de. Hebben nog wel 'ns aardige occasions staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 11:46 

Oke, waarom wil je een piccolo voor in een popband? Dat past toch echt helemaal niet qua geluid?
En ik weet niet of je al eens op een piccolo gespeeld hebt, maar dat doe je ook niet " zomaar even ". Denk dat je van een koude kermis thuiskomt als je verwacht even die hoge nootjes eruit te knallen.

Ik zou je ten zeerste afraden om een piccolo te kopen voor dit doel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 12:05 

Wow! Bedankt voor al deze (vooral snelle) tips!

Ik ben me er terdege van bewust dat je niet zomaar even op een piccolo speelt en ben ook zeker bereid om hier (tijd) in te investeren.

Verder vind ik het nogal stellig als je zegt dat een piccolo niet geschikt is voor popmuziek. De Beatles (om maar eens wat muzikanten te noemen) hebben toch aardig wat platen verkocht van Penny Lane (ook met een piccolo trompet partij) zie:
http://www.youtube.com/watch?v=z4rFUAeTMjo

Popmuziek kan dus naar mijn mening ook heel subtiel zijn. Voor dit soort soft pop nummers wil ik hem gaan gebruiken. Niet voor hermes house band achtige (semi carnavals) muziek, waar overigens ook niets mis mee is. Daarnaast ben ik iemand die graag experimenteert en niet altijd over gebaande loopt, maar dat moet iedereen voor zich weten.

Tot slot:
Ik ga zeker kijken naar de suggesties die hierboven zijn gedaan en laat het jullie hier weten als ik wat aangeschafte heb (en hoe het bevalt om er pop mee te spelen uiteraard). Bedankt allemaal tot zover!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 12:51 

joran76 schreef:
Verder vind ik het nogal stellig als je zegt dat een piccolo niet geschikt is voor popmuziek. De Beatles (om maar eens wat muzikanten te noemen) hebben toch aardig wat platen verkocht van Penny Lane (ook met een piccolo trompet partij) zie:
http://www.youtube.com/watch?v=z4rFUAeTMjo
!

In Penny Lane is er specifiek gekozen om een klassiek deuntje op piccolo in het nummer te zetten, wat ook erg leuk klinkt inderdaad. Dit is wel een erg specifiek voorbeeld.
Over het algemeen denk ik (en ik denk velen met mij) dat een piccolo geluid gewoon niet mooi is in een pop/cover band. In Penny Lane werd het gebruikt als effect, als solo instrument, maar het meeste popband blaaswerk is gewoon sectie-werk met sax/trombone.

Als jij tijd en geld in een piccolo trompet wil steken om voor bepaalde nummers leuke deuntjes alla Penny Lane te spelen moet je dat vooral doen. Succes. Misschien zoekt Shakira nog een trompettist voor de live uitvoeringen van Hips Don't Lie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur