trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Selmer, ondertussen ook Getzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Selmer, ondertussen ook Getzen
BerichtGeplaatst: 05 dec 2007 13:33 

Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met trompet spelen op een Getzen Eterna, fijn instrument maar niet heel geschikt voor hetgeen ik hem voor gebruikte (toen nog voornamelijk harmonie werk). Ik ben nu een jaar of 4 a 5 in bezit van een Selmer Chorus, destijds nieuw aangeschaft.
Na de aanschaf van de Selmer weet ik zeker dat ik me nog verder ontwikkeld heb, echter heb ik het gevoel dat sommige dingen op de Getzen gemakkelijker gingen als op mijn Selmer. Natuurlijk is dit moeilijk te toetsen omdat bijvoorbeeld hetgeen toen voor mij 'hoog' was nu al meer vanzelfsprekend is.

Ik heb 2 vragen:
* Heeft er iemand ervaring met Selmer trompetten? Ik kom ze hier weinig tegen.

* Kan het zijn dat een trompet je speelgedrag beetje bij beetje aanpast? Bij het testen van het instrument heb ik er vele geprobeerd en kwam op deze uit. Ik ben zeker niet over 1 nacht ijs gegaan.

Als er mensen zijn met ideeën hoor ik het graag.

Groeten,
Joost

Laatst bijgewerkt door Selmer op 13 dec 2007 12:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 11:42 

Niet allemaal tegelijk, ik kan het zo niet bijhouden!
:lol:

Profiel  

Berichttitel: Re: Selmer
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 12:06 

Selmer schreef:
* Heeft er iemand ervaring met Selmer trompetten? Ik kom ze hier weinig tegen.

Ja, ik heb de Chorus getest en was er niet zo kapot van. Weinig definitie. Niet echt makkelijk om goed in de kern te spelen. De TT vond ik wel goed.

Selmer schreef:
* Kan het zijn dat een trompet je speelgedrag beetje bij beetje aanpast?

Ja, dat is meestal zo. Maar je probeert met het geven materiaal het geluid te vinden dat in je hoofd zit. Vandaar dat veel trompettisten toch altijd wel weer hetzelfde klinken op een nieuwe trompet na de gewenningsperiode.

Selmer schreef:
Als er mensen zijn met ideeën hoor ik het graag.

Ik zit vol met ideeën... :lol:

Profiel  

Berichttitel: 80, 90 of 92?
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 13:48 

De Selmer Chorus waar Erik niet echt kapot van is wordt weer de hemel ingeschreven door Ruud Breuls (www.selmer.nl/index.php?option=com_remo ... einfo&id=1 - 14k -) dus de meningen over dit instrument liggen nogal uiteen.
Dat je beter uit de voeten kan met de Getzen zegt niet zoveel over het instrument, wellicht heeft de Getzen eigenschappen die beter matchen bij jouw manier van spelen. Dan denk ik aan boring, klankkleur, weerstand in het instrument etc.
Als dat zo is dan kan de Selmer de deur uit want trekken aan een dood paard daar wordt een mens alleen maar moe van.
Ik zou lekker op die Getzen gaan toeteren en mocht je toch iets nieuws zoeken dan zou ik een instrument zoeken die speeleigenschappen heeft die dicht bij de Getzen liggen.

Ik heb een stel Selmers in huis gehad. Een Radial Valve en een L990. Steengoede instrumenten volgens de huidige eigenaars, maar ik kon er geen harde lul van krijgen.

Maar uhhh, wat is er eigenlijk mis aan die Getzen? Ik ken iemand die klassiek op een Eterna speelt en niet bepaald onverdienstelijk, dus ik zie niet in waarom je dat ding niet in de harmonie zou kunnen inzetten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: 80, 90 of 92?
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 14:09 

Theo van Kampen schreef:
Maar uhhh, wat is er eigenlijk mis aan die Getzen? Ik ken iemand die klassiek op een Eterna speelt en niet bepaald onverdienstelijk, dus ik zie niet in waarom je dat ding niet in de harmonie zou kunnen inzetten.

De Getzen die ik nu nog heb is niet degene waar ik ooit op ben begonnen, deze was niet van mij en heb ik een jaar tot 2 jaar geleend. De Getzen die ik nu nog heb heb ik voor een habbekrats van de vereniging gekocht. Een tijdje op geblazen voor de lol (langs de Selmer), maar de stemming in de laagte en hoogte is niet meer wat het moet zijn. Als ik dus een andere toeter zou willen, heb ik hem niet zo in huis.

Theo van Kampen schreef:
Dat je beter uit de voeten kan met de Getzen zegt niet zoveel over het instrument, wellicht heeft de Getzen eigenschappen die beter matchen bij jouw manier van spelen. Dan denk ik aan boring, klankkleur, weerstand in het instrument etc.
Als dat zo is dan kan de Selmer de deur uit want trekken aan een dood paard daar wordt een mens alleen maar moe van.

Daar zit inderdaad de twijfel: Doorgaan met dit instrument en proberen mijn spel verder te verbeteren, of zou ik met een ander instrument bepaalde stappen vlotter kunnen nemen? Ik snap dat hier niemand een antwoord op heeft, maar wellicht zijn er mensen met ervaringen in die richting.

Theo van Kampen schreef:
Ik zou lekker op die Getzen gaan toeteren en mocht je toch iets nieuws zoeken dan zou ik een instrument zoeken die speeleigenschappen heeft die dicht bij de Getzen liggen.

Wellicht gewoon een nieuwe Getzen Eterna dan maar! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 14:30 

Ik heb een Selmer TT ik vind het een heerlijke toeter. Speelde laatst weer op mn oude bachje en ik vind het een hele vooruitgang :)

Profiel  

Berichttitel: Re: Selmer
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 14:31 

erikveldkamp schreef:
Ja, ik heb de Chorus getest en was er niet zo kapot van. Weinig definitie. Niet echt makkelijk om goed in de kern te spelen. De TT vond ik wel goed.

Tijdens het testen van de instrumenten heb ik de Chorus samen met een vergelijkbare tegenhangen van Bach (ML-boring 37", typenummer weet ik zo niet, een van de meest gangbare modellen) geprobeerd. Voor mijn gevoel zat er heel weinig verschil in aanzet en klank tussen de Bach en de Selmer. Tegenwoordig ben ik voor mijn gevoel beter in staat om verschillen tussen instrumenten te merken, maar toch kwam de Selmer het beste op me over.

erikveldkamp schreef:
Ik zit vol met ideeën... :lol:

Pas op! In dit gedeelte van het forum krijg je heel snel naar je hoofd geslingerd dat je HvL aan het promoten bent met die ideeën. :lol:

HvL is overigens wel een van de merken die ik zal testen bij het uitzoeken van een nieuwe toeter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2007 16:13 

Er zit een behoorlijk verschil tussen de Selmer Chorus en een Bach. Daar zit wat mij betreft een wereld van verschil tussen. Je ziet het ook terug in de verkoopcijfers.... :wink:

Iedereen die ik tot nu toe aangeraden heb om een HvL te kopen is erg tevreden dat ze die overstap hebben gemaakt. Zo kan ik ook iedereen aanraden om de PC bij het grof vuil te zetten en een Apple te kopen. Scheelt je een hoop frustratie... :wink:

Maar dit terzijde.

Je kunt op elk instrument en mondstuk de sterren van de hemel spelen als je genoeg studeert op een goede manier. Daar heb je geen dure toeter voor nodig. Vorige week hebben we in de studio een stuk opgenomen met een Dimavery euphonium. Die kost zo'n 300,-

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur