Citaat:
Punt is alleen dat sommige mogelijkheden die een nieuwe trompet je biedt, pas uit de verf komen als je er een tijdje op speelt.
Dat is zeker waar! Het best test je een trompet door er een paar weken op te spelen.
Helaas wordt je, om begrijpelijke redenen, die kans niet vaak geboden door de verkoper.
Het is al heel mooi als je er 1 of 2 op zicht mag meenemen voor een paar dagen.
Daarom vind ik het ook fijn om een goede trompettist mee te vragen als je tot aankoop
hebt besloten, misschien je docent?
Citaat:
Hoe kan je de 'verborgen' mogelijkheden van een nieuwe trompet ontdekken in dat kwartiertje/halfuurtje dat je in zo'n hokje zit te spelen?
I
Dat is ook lastig, maar moet het in dat halve uurtje?
Je kunt toch best een aantal trompetten testen in een paar uur (zeker als je een collega
bij je hebt), om vervolgens een dag of wat later weer eens terug te komen om de
meest aansprekende modellen nog eens opnieuw te testen?
Citaat:
Ik heb trouwens sowieso nog wel een probleem met die kleine hokjes waar je vaak in wordt gezet om proef te spelen. Zodra je een beetje power geeft kan je de klank slecht beoordelen. Zijn er nog tips om hier rekening mee te houden?
Persoonlijk vind ik het juist prettig om in een kleine droge ruimte een trompet te testen,
in een kerk klinken we allemaal en op iedere trompet goed.
Een droge ruimte maakt het blazen wel zwaarder maar je kunt wel alles goed horen.
Naar mijn mening kun je juist in zo'n hok de trompet goed beoordelen, ook als het om het
volume gaat. Eventueel kun je ook tegen zo'n plexiglas schildje aanspelen waardoor je
jezelf heel direkt kunt horen.
Test de trompetten door er dezelfde dingen op te spelen, en nogmaals, houdt vooral
rekening waarvóór je de trompet gaat gebruiken.
Als je valt voor een mooie donkere (met weinig boventonen) sound maar je moet er lead
op spelen in een big band of popsectie, dan wordt het nog hard werken om er een helder trompetgeluid van te maken...
Succes!