trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Piccolo trompet "De Prins Gebrs"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Piccolo trompet "De Prins Gebrs"
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 14:33 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
ik heb voor een redelijke prijs een 2e hands Piccolo trompet gekocht. Het is geen slechte trompet, maar ook geen toppertje. Het is al met al best een leuk instrument.
Het is alleen jammer dat er geen Bes pijpje bij geleverd is. Op zich geen grote ramp natuurlijk, maar het was wel fijn geweest als dat pijpje er wel bij gezeten zou hebben.

Nu bedacht ik me dat ik via de bouwer zelf wel aan een Bes pijpje zou kunnen komen. Maar ik ik geen idee waar ik deze bouwer moet zoeken. Ik ken het merk helemaal niet. Ook via Google kom ik niet verder. Misschien dat er forumiasten zijn die mij op weg kunnen helpen.

Het gaat om een:
Picolo A trompet

tekst op de beker:
"De Prins Gebrs"
Antwerpen
België
[/i]


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 15:32 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Weet toevallig dat er een museum (van het ambacht gebr Prins) is ( wellicht bestaan ze niet meer als instrumentenbouwer )
informeer daar eens http://www.wommelgem.be/diensten/cultuur/musea.htm

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 17:12 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
diederik schreef:
Weet toevallig dat er een museum is ( wellicht bestaan ze niet meer als instrumentenbouwer )
informeer daar eens http://www.wommelgem.be/diensten/cultuur/musea.htm


heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb direct contact opgenomen met een van de op de website genoemde contactpersonen. Maar dan kom ik niet verder. Het bedrijf bestaat sinds een jaar of 10 niet meer.
Daarvoor bouwde het bedrijf al langer geen instrumenten meer omdat het eenvoudigweg niet meer te doen was om op ambachtlijke wijze instrumenten te bouwen. Het bedrijf was geen partij meer voor de grote merken die machinaal produceerden.
Wel bleven zij (ingekochte) instrumenten verkopen totdat het bedrijf voorgoed haar deuren sloot.
De nakomelingen van het bedrijf hebben de inventaris van het bedrijf in bruikleen gegeven aan het MUSEUM VAN HET AMBACHT "GEBR. DE PRINS". Onderdelen die aanwezig worden daarom niet verkocht maar alleen getoond.

Maar goed, mijn wens is met dit verhaal niet vervult.
Gelukkig ken ik, of eerlijk gezegt mijn vriendin, een vakman die zulke onderdelen zeer keurig kan maken, voor een zeer prettig prijsje.
Ter info, deze vakman woont niet in het zuiden des lands.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 18:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
Ik zou als ik U was even naar Hans Smit rijden in Bussum,hij heeft en trekbank en kan zo en paar pijpjes maken,vaak voor een zeer schappelijk bedrag .Hij heeft mij een paar keer zeer goed geholpen met leadpipes. Topper....scheelt een lange rit naar het zuiden en waarschijnlijk goedkoper


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 18:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2005 13:49
Berichten: 325
Peter Amersfoort schreef:
Ter info, deze vakman woont niet in het zuiden des lands.


;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 18:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
dus..... kan beter noten lezen gelukkig (alhoewel)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 20:25 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2003 10:53
Berichten: 90
misschien een gekke vraag, maar hoe weet je dat het een piccolo in A is ?

Ik heb thuis ook een piccolo van de Prins gebr. liggen. Kort model, 4 ventielen, maar zo moeiljk bespeelbaar dat het moeilijk is om te zeggen of het in A of Bes is ...
Ik heb een dik jaar geleden dezelfde zoektocht als jou gedaan, met het zelfde resultaat, verder dan dat museum geraakte ik ook niet ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 09:35 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
captain schreef:
misschien een gekke vraag, maar hoe weet je dat het een piccolo in A is ?

Ik heb thuis ook een piccolo van de Prins gebr. liggen. Kort model, 4 ventielen, maar zo moeiljk bespeelbaar dat het moeilijk is om te zeggen of het in A of Bes is ...
Ik heb een dik jaar geleden dezelfde zoektocht als jou gedaan, met het zelfde resultaat, verder dan dat museum geraakte ik ook niet ...


Tja, de weerstand en de intonatie zijn even wennen wanneer je geen piccolo gewend bent. Ook het gebruik van de 4e ventiel gebied wat oefening. Maar goed, het is niet de eerste keer dat ik op een piccolo speel, en het went snel.

Voor zover ik weet zijn de meeste piccolo's in A/Bes stemming. Er zit doorgaans een extra (mondstuk) pijpje bij. De ene is langer dan de andere. (het A pijjpje is langer)
Het ene pijpje gebruik je als je de Bes stemming wilt gebruiken en het andere pijpje voor als je de A steming wilt gebruiken.
Met een stemapparaat kun je aflezen in welke stemming een bepaald pijpje staat.
Wanneer je geen stemapparaatje hebt kun je ook een de C spelen op je Bes trompet en deze toon vergelijken met de C op de piccolo. Als het Bes pijpje er in zit komen die tonen overeen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.