tim-f schreef:
Vind dit een probleem dat bij veel harmonieën/fanfares speelt. Als ik kijk naar mijn eigen harmonie zijn veel instrumenten in erg slechte staat, en dat ligt toch echt aan de omgang met een instrument. Er zou veel meer voorlichting gegeven moeten worden over het onderhoud van een instrument wanneer een vereniging dit in bruikleen geeft. Dit zou verenigingen op termijn ontzettend veel geld schelen.
Zonder dat ik dit topic een volledig andere draai wil geven: wie heeft er voorbeelden van hoe het wel kan, en misschien nog voorbeelden ter bevestiging van mijn opvatting?
oooh zeker, ook de fanfare waar ik speelde had deze problemen, en als ik kijk naar de instrumenten van de muziekschool hier(zweden), zelfde probleem. zeker bij de jeugd gaat het spelen bij een fanfare/harmonie vaak gepaard met muziek lessen, denk dat onderhoud van je instrument bij een van de eerste lessen zou moeten zitten, zo niet, voor of na de eerste orkest repetitie even uitgelegd moeten worden. waarom leren ze je wel hoe je je toeter vast houd, maar niet hoe je hem onderhoud?
het is vrij snel gedaan, en zal inderdaad behoorlijk wat geld schelen als iedereen beetje meer zorg draagt voor z'n instrument.
persoonlijk was het 1 van de redenen voor mij om een eigen instrumetn te kopen, want liep met instrumenten rond, waar de onderdelen letterlijk vanaf vielen. daardoor redelijk wat van de verenegings instrumenten gezien, iedere keer kreeg ik een nieuwe, noujah, andere verrotte oude.