Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Jaws
|
Berichttitel: Wat bepaald feedback? Geplaatst: 03 aug 2007 09:04 |
|
Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57 Berichten: 529 Woonplaats: Zuid-Beijerland
|
|
Wat zorgt er dus voor dat je jezelf terug hoort. Is dat alleen de beker of zijn er meer factoren?
_________________ www.qwark.nl
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 aug 2007 10:03 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Feedback bestaat volgens mij uit twee componenten: het geluid (trillingen via de lucht), en de trillingen direct van het instrument.
Ik denk dat er heel veel dingen zijn die deze twee factoren bepalen, maar v.w.b. het geluid wordt, naar mijn mening, een groot deel bepaald door de beker, bekervorm, flare en einddiameter.
De trillingen die je rechtstreeks krijgt wordt voor een groot deel bepaald door gewicht van het instrument en mondstuk en de bouwwijze van het instrument (plaatsing van braces etc.).
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 aug 2007 09:43 |
|
|
|
Er zijn verschillende factoren voor verantwoordelijk. Helemaal precies weet ik ook niet hoe het zit, maar de vorm van de beker en de rand van de beker hebben er zeker mee te maken. Mijn Oiram geeft heel veel feedback. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met de brede beker (130mm) en misschien ook wel met dat het een grotere beker is qua uitloop (flare). De nieuwe Yamaha's geven ook meer feedback omdat ze een nieuwe rand hebben gekregen, die gebaseerd is op de Bach trompetten van vroeger. Normaal is de rand rond, bij deze is ie half rond, dus de achterkant is plat.
Dan merk je bij trompetten die veel gewicht hebben doordat ze dikke wanden hebben dat er geen geluid "lekt". De buizen resoneren niet zo als dunnere pijpen, dus dan komt het geluid alleen maar uit de beker. Dan krijg je minder feedback.
En zo zullen er nog wel meer factoren zijn.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|