trompet.nl > forum > Toon onderwerp - lekkende ventielen bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: lekkende ventielen bugel
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 07:04 

Ik heb een bugel met lekkende ventielen, nu is mijn vraag heeft dit effect op het aanspreken van bepaalde noten?
Tot een G2 gaat alles goed, daarboven is het puinhoop.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 08:12 

Ron,

Als je op een vergelijkbare bugel zonder lekkende ventielen het probleem niet hebt, lijkt me dat het het instrument is. Mijn ervaring op bugel is echter dat het allemaal wat moeilijker is in de hoogte. De controle en toonkwaliteit zijn moeilijker in de hand te houden als op trompet.
Als je probeert met alleen natuurtonen te blazen is denk ik de invloed van het 'slechte' ventielhuis nihil en moet je dus gewoon klank hebben.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2007 23:34 

Boven de G2 is het op de meeste bugels een puinhoop, de Courtois voorop. Er zijn tegenwoordig een aantal positieve uitzonderingen, zoals Van Laar, Endres en Eclipse. Maar het is nog steeds zo dat je meestal beter binnen de balk kan blijven. Het instrument is daar gewoon niet voor gemaakt :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2007 23:37 

Boven de G2 is het op de meeste bugels een puinhoop, de Courtois voorop. Er zijn tegenwoordig een aantal positieve uitzonderingen, zoals Van Laar, Endres en Eclipse. Maar het is nog steeds zo dat je meestal beter binnen de balk kan blijven. Het instrument is daar gewoon niet voor gemaakt :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 15:42 

we hadden het na 1 keer ook wel begrepen hoor ...... :wink:

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 16:24 

Hans schreef:

even een vraagje tussendoor:
hoe komt het dat de meeste bugels zoveel problemen hebben in de hoogte en trompetten een stuk minder?
mijn yamaha stemt ook boven de balk wel goed maar ik had laatst een oude courtois van een leerling in mijn handen en dat was inderdaad niks.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 13:45 

Zo daar ben ik weer. Bijna 2 weken zonder internet gezeten :evil: .

Het heeft te maken met de bouw van een bugel, tov een trompet. Een bugel is veel wijder en conisch gebouwd, en het mondstuk is veel dieper. Een trompet heeft een veel langere leadpijp en kortere beker dan een bugel, het ventielblok zit ongeveer halverwege. Bij een bugel heb je dus een andere onderlinge verhouding tussen leadpijp (ofwel mondstukbuis), beker en ventielblok.

Als het past, zul je merken dat met een trompetmondstuk een bugel iets makkelijker te spelen is dan met een bugelmondstuk (en dan natuurlijk ff niet op de klank letten). Dat komt omdat je met het ondiepere trompetmondstuk meer controle hebt. Maar het blijft gokken bovenin.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2007 12:33 

Als de ventielen versleten zijn kan je een aangepaste ventielolie gebruiken voor ventielen met meer speling, bv. Hetman Classic Piston. Dan is ie gelijk een stuk dichter.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur