trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Martin Committee
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Martin Committee
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 15:10 

Ik ben op zoek naar een jazztrompet met een warme klank. Weet iemand welke nieuwe trompet vergelijkbaar is met de betere Martin Committee (1940s)?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 15:30 

Misschien is de Hub van Laar Oiram wat voor jou. Diverse prof. jazztrompettisten spelen er inmiddels op (Eric Vloeimans, Rob Bruijnen, Sanne van't Hek). Ik heb er zelf ook 1 besteld.

http://www.erikveldkamp.nl/hubvanlaaroiram.html

Profiel  

Berichttitel: Hmmmm!
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 16:11 

B&S MBX wellicht? of een Bach met 72 beker? Die Selmer 75 die ik te koop had had ook wel een lekker warm geluid. O ja, de LeBlanc Arturo Sandoval niet te vergeten....
Kortom, keuze zat.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 17:22 

De LeBlanc van Arturo is gewoon een Schilke kopie, de X3 als ik me niet vergis. Ik zou dat geen trompet met een warm geluid willen noemen. Gewoon een lichte toeter met een grote boring.

De MBX is ook een lichtgewicht trompet en ook niet echt gemaakt om wat warmer te klinken. Het is een wat lichtere allround trompet.

Als je over jazztrompetten praat die wat warmer moeten klinken dan zit er meestal ook wat meer gewicht aan. Zoals de Getzen Genesis of Monette Prana 3 of Prana 7 of de Oiram zoals ik al zei.

De Selmer K-modified die ik vroeger speelde klonk ook wat warmer en is soms nog wel te vinden voor een schappelijke prijs. Maar een Bach of een oude Connstellation 38B werkt ook altijd goed voor jazz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 21:25 

De Van Laar Oiram lijkt mij inderdaad wel een leuke jazztoeter. Ik vrees echter dat dit een beetje hoog gegrepen is voor mij. Ik ben ik niet meteen de getrainde speler die zo'n topinstrument verdient.

Hoe zit het met de nieuwe Yamaha 6330B? Till Brönner was toch de nieuwe Chet Baker (citaat Sonic!) dat op een Martin Committee uit 1952 speelde.

En klopt het dat de nieuwe Martin Committee enkel het uiterlijk gemeenschappelijk heeft met de oude?

Enkele jaren terug heb ik in Frankfurt op een Straub CU-X3 gespeeld. Een vrij licht instrument met een enorm warme klank. Helaas heb ik de gelegenheid niet meer gehad om dit instrument eens grondig te 'testen".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2007 21:56 

Die Yamaha heb ik nog niet gespeeld maar lijkt me ook een goede optie. De Straub en de Oiram zullen elkaar niet zoveel ontlopen kwa prijs.

Ik zou geen nieuwe Committee kopen, voor dat geld zijn er betere alternatieven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 09:30 

Er is een verschil tussen een toeter met een warm geluid en een martin committee warm geluid. Dit is een vrij specifieke sound en er zijn behoorlijk wat mensen die die sound willen hebben, maar geen zin hebben in de intonatieproblemen van de oude martins. Bovendien zijn ze heel zeldzaam. De enige toeter die qua sound in de buurt schijnt te komen is de Lawler C7, maar de meningen van degenen die spelen op oude martins zijn ook daarover niet hetzelfde. Om meteen te zeggen dat een Oiram misschien in de buurt komt is wat kort door de bocht denk ik, of Erik moet de martin en de oiram naastelkaar hebben geprobeerd. Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me sterk, omdat het een specifieke martin sound is en volgens de de kenners is de echte sound niet geëvenaard, behalve enigszins bij de Lawler. De nieuwe martins schijnen qua sound en kwaliteit nog voor geen 10% inde buurt te komen, het hele concept van de toeter is anders, het zijn ook allang niet meer dezelfde bouwers. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen toeters zijn met een warm geluid. Zoek eens naar een Bach Vindabona (dit schijnt echt een "warmte monster" te zijn), of een Selmer K-modified, daar zijn degenen die een warm geluid zoeken lyrisch over. Maar de "smokey" sound, ik betwijfel het. Check eens op trumpetherald.com de topics die over de committee sound gaan, dat is wat dagen leesplezier. Los van alles, om als eerste het cliche te gebruiken, je eigen sound in je hoofd en een mondstuk schelen bergen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 09:45 

Jens schreef:
Om meteen te zeggen dat een Oiram misschien in de buurt komt is wat kort door de bocht denk ik, of Erik moet de martin en de oiram naastelkaar hebben geprobeerd.

Misschien heb je problemen met lezen, maar ik heb niet opgeschreven dat de Oiram in de buurt komt van een Martin. Ik reageerde op de vraag naar een jazztoeter met een warm geluid. Daaraan voldoet een Oiram zeker, luister maar naar Eric Vloeimans.

Verder ken ik geen toeter die in de buurt komt van een oude Martin Committee. Maar dat was ook geen toeter met een specifiek warm geluid. Er speelden destijds ook genoeg leadtrompettisten op zoals Maynard Ferguson, Conrad Gozzo, Horst Fischer e.v.a. Waarom iedereen denkt dat hij een warm geluid produceert, heeft te maken met Miles Davis en tegenwoordig met Chris Botti. De meesten vergeten alleen dat ZIJ een warm geluid hebben en het prettig vonden/vinden om op een open toeter te spelen. Het heeft niet zoveel met de Martin zelf te maken.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 01 jun 2007 09:49, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur