trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bigband trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bigband trompet
BerichtGeplaatst: 28 okt 2002 00:32 

Beste forum lezers,

Ik bespeel op dit moment een Getzen Capri, deze heb ik in bruikleen.

Ik wil graag voor mijn muzikale hobby-aktiviteiten in een Bigband een eigen 2e hands (bes) trompet aanschaffen. Wie kan mij aanbevelen welke merken/types trompet, mondstuk, etc... het meest geschikt zijn voor die typerende swingende bigbandmuziek, maar ook voor latin en funky stukken.

Ik heb zelf min of meer mijn zinnen gezet op een (nog nader te bepalen type) Getzen, maar allez, hier zijn de kenners... dus laat me niet langer in het ongewisse...

Ik zit te denken aan de prijsklasse 400-600 euro voor een 2e/3e handsje die goed loopt en goed klinkt. Uiterlijk is van ondergeschikt belang...

Misschien heeft er zelfs iemand nog iets in de aanbieding ???

Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Gegroet,
Bigband trompet :?:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2002 08:56 

je kan eerst proberen om een ondieper mondstuk te kiezen. dit kan al een heel verschil zijn. dat is wel iets waar je aan moet wennen. er zijn mondstukken van bv bob reeves de 43 en 42 modellen. deze heb je oa in de maten m (medium) s (ondiep) en es (extra ondiep). het zijn wel dure mondstukken maar ze zijn ook wel tweede hands te krijgen.
verder heb je bv het bobbyshew lead mondstuk van yamaha.
let wel het is een hele omschakeling als je nu op een diep mondstuk speelt.

dan heb je met een goedkope omschakeling al een stap in jouw richting gezet.

als je dan nog meer geld uit wil geven kan je een andere trompet kopen.
een niet al te dure en heel leuke toeter is de bobby shew van yamaha (6310z). zelf heb ik er pas nog een gekocht voor 600 euro. (nieuw kosten ze 1200 euro)
verder zijn er wel echte bigband/jazztoeters maar daar betaal je je scheel aan. neem bv de mf horn van holton. kosten nieuw dik 1600 euro. de calicchio kost nieuw bijna 2500 euro. verder heb je ook nog bepaalde types conn constelation die veel gebruikt worden.
ook bach wordt wel eens gebruikt. het zijn dan vaak de types met een 43 beker of met sterling zilveren beker. (en zelf zou ik de lichtgewicht bach nog wel eens willen proberen)

maar let wel: al deze toeters zijn tweede hands nauwelijks te krijgen. en dat komt niet omdat ze zo slecht zijn. en als je er een kan vinden moet je er niet van staan te kijken dat er grof geld voor gevraagd wordt.
tenzij je op een getzen wil blijven spelen. die kan je tweede hands volop krijgen. en je mag maar een keer raden waarom.

dan zal ik als ik jou was lekker op de capri blijven spelen en even doorsparen voor een echte toeter dan gaan sparen voor een eterna ofzo.

en een getzen in een bigband????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 12:55 

8O Hallo Jaws, :)
Ik ben al een stukje wijzer in de grote speurtocht....
ik begrijp dat je geen hoge pet op hebt met Getzen.

Ik heb altijd het idee gehad dat dit merk best goed was (voor zijn prijsklasse). Blijkbaar een paradigma van me. Ken beuren hè?

Met de info die je meldde, kan ik weer speuren naar nieuwe toeters en mondstukken.
Als je nog iets kwijt wil over suggesties, wel prijsgebonden helaas..., hoor ik ze graag van je!

Alvast bedankt tot dusver en... TOETER ZE !!!

Groet,
Bigband trompet :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 14:42 

dat ik geen hoge pet op heb van getzen moet je anders zien.
de studiemodellen van getzen (de 300 serie en de capri) vind ik zeker waar voor zijn geld!
maar wat ik bedoel te zeggen is als je toch 1500 euro aan een instrument uit zou geven, kan je net zo goed een gangbare toeter kopen. spaar dan nog twee maanden door en je heb een toeter die minstens net zo goed is en, wat ook wel aardig is, een toeter die zijn waarde behoud.

en nou is die waarde het laatste waar je op zou moeten letten natuurlijk. het instrument moet gewoon goed zijn voor jou.

maar het is niet voor niets dat iedereen op merken zoals bach en yamaha speelt. en verder zie je de speciale toeters zoals de mf horn en de caliccio voor de lichte muziek en de van laars voor klassiek.

ben trouwens wel benieuwd of van laar geen waanzinnige leadtrompet kan maken. heb er nl nooit iets van gehoord.

maargoed, voor weinig geld een echt merk kopen zal niet mee vallen. een instrument dat nieuw 1500 euro kost, koop je tweede hands niet voor 300 euro.
wat ik wel weet is dat de bobby shew van yamaha nieuw "maar" 1200 euro kost. misschien dat je een goedkope tweede hands kan vinden.
verder ken ik geen echte merken die gebruikt worden in bigbands die weinig hoeven te kosten. misschien een conn constelation maar daar heb ik weinig ervaring mee. Olds?? ik weet het verder ook niet.

maar probeer anders eerst gewoon een paar mondstukken.
de bobby shew lead van yamaha, bob reeves met de cupdiepten m,s, es of sv. misschien een bach met een d of e cup. marcinkiewicz heeft ook bobby shew lead mondstukken. kijk bv op mouthpiece express. worden thuisbezorgd voor 55 euro. incl. verzendkosten!!
persoonlijk denk ik dat je met zo'n mondstuk al een stuk op weg ben om lekker te knallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 19:23 

Hallo Jaws,

Ontzettend knap van je dat je dit hier even afratelt... Je zult wel heel wat ervaring hebben als ik het zo beluister.

:!: Ik ben je dan ook ontzettend dankbaar voor deze input. :!:

Het merk Olds heb ik nog niet eerder gehoord, wel iets met Lark of Larc. enig idee wat dat is en hoeveel die kosten?

Ik vermoed :? dat ik inderdaad richting Yamaha/Conn (want de Conn Constellation en de Bachjes zijn ook net te prijzig) moet gaan kijken met daarbij een aardig mondstuk, ik zal er enkelen gaan uitproberen, waar ik me prettig bij voel, die koop ik.

Dan voor de langere termijn kijken of ik dat bewuste instrument inruil bij een toeter-dealer en met genoeg cash iets nieuwers/beters ga aanschaffen...

Ik heb nu in ieder geval een idee in welke richting ik het moet zoeken, waar ik wel en niet op moet letten. Dus....

THNX!!!
BBT :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 20:04 

Zal ik zeker doen!
:P Tjezus Margraten is vlakbij, zal eens binnen wippen daar.
Ik sta versteld van de spontane reakties die ik hier krijg, chapeaux ! :wink:
Wat het beeld betreft, lukt al aardig, want deze site is ZEER informatief 8O
Bedankt!!!
Groet,
BBT

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 10:09 

Los van alle goede adviezen op Trompet merken gebied is de keuze van een goed mondstuk essentieel en voor mij persoonlijk nog wel belangrijker dan de trompetkeuze.
Ik heb zelf bijvoorbeeld ook nog zo'n heeeeel oude chinese Lark liggen die ik met ijzerdraad en duck-tape aan elkaar hou, maar met mijn eigen mondstuk spuit ook die er nog lekker op los (feesten en vrijgezellen partijen enzo). Ik wil maar zeggen....
Die Lark zelf raad ik je wel af hoor. Soort Waterlooplein toeter........

Overigens nog even over Getzen: als je een goede 2e hands Getzen Eterna op de kop kan tikken heb je echt wel een heel goede toeter hoor. In zijn tijd een van de meest populaire trompeten (eind jaren 70)
Maar even doorsparen voor een nieuwe toeter als bovenvermeld lijkt ook mij het beste!

Adams verkoopt tegenwoordig Kanstuls onde de eigen naam Manchester Brass.
schijnnen erg goede trompetten (voor relatief weining geld) te zijn. Ik krijg er zelf over 2 weken via via 1 in handenin handen om te testen.

Success!
8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur