trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderhoud
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 17:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: onderhoud
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 10:33 

Ik heb afgelopen winter een nieuw instrument gekocht. Mijn oude instrumentje van de vereniging deed ik regelmatig onder de douche om deze schoon te spoelen (vraag me af wat dat schoonmaakte..). Ik durf dit niet goed te doen met het nieuwe instrument. Hoe onderhouden jullie je instrument? Gewoon eens per jaar naar de vakkundige maker om het instrument schoon te maken? Ik heb ook wel eens iets gehoord over een ultrasonisch bad.. heeft iemand hier ervaring mee??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Hendrik-Jan de tuinman
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 11:01 

Onderhoud = behoud.
Een gloednieuwe toeter zo uit de doos hoef je natuurlijk niet in een ultasoon bad ofzo te leggen. Om te voorkomen dat wat dan ook aan de binnenkant van de buizen gaat vastkoeken kan je af en toe een druppeltje ventielolie in de leadpipe brangen en die krachtig door het instrument heenblazen. Eén keer per maand een ragertje met Dubro door de leadpipe en de stembuis, goed naspoelen met lauw water is wat ik doe.
De ventielen uit de toeter nemen als ze blijven hangen en oliën niet meer helpt, ze dan afvegen met een niet pluizende doek (oud T-shirt), de gangetjes van de ventielen ook met een puntje van dat doekje doorraggen alsmede de cylinders. Handig is zo'n schoonmaakdingetje die fluitisten hebben om een doek door hun pijp heen te trekken. Ventielen goed olien en voorzichtig weer terugdoen. Als je dan toch bezig bent kan je gelijk de binnenkant van de buisjes inspecteren en je conclusies trekken.
Overigens, als je voor het toeteren zorgt dat de binnenkant van je broodmolen schoon is zal je merken dat je toeter nauwelijks smerig zal worden...

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 16:15 

Ik stop mijn trompet 1 keer per maand in bad. Hier doe ik Yamaha Brasssoap in.
Paar uurtjes er in laten en met de borstel erdoorheen.
Dan droog maken en alles opnieuw invetten en smeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 16:38 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo nauwkeurig in ben, in de zin van dat ik het niet vaak genoeg doe. 1 keer in de 2, 3 maanden, en dat is het dan wel. Ik leg de toeter in bad, laat het vollopen met lauw water (pas op, nooit heet water gebruiken!). Paar uurtjes laten liggen, dan met de borstels door de buizen. Ventielhuis goed schoonmaken, en de ventielen opnieuw oliën, alsmede de pompjes opnieuw (met mate!) invetten. Mondstuk spoel ik wel een keer in de 2 weken door, en na het spelen maak ik het mondstuk steeds schoon met zo'n speciaal borsteltje.

Heb het al lang niet meer gedaan, maar aangezien de toeter naar Adams gaat voor een revisie binnenkort doe ik het ook gewoon niet
:P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 20:40 

Ik heb op mijn trompet (ongeveer 3 jaar oud) blaasjes gekregen. Nu vraag ik mij af hoe dat kan, want ik veeg ze iedere keer als ik gespeeld heb af, dus in principe zou het niet van het vocht kunnen zijn.

Weet iemand hier raad mee?

Groetjes,
Annick

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 21:50 

Waar heb je dat ?
Misschien last van zure zweet?
(ik zeg het misschien helemaal verkeerd, maar ik bedoelhet goed.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 22:02 

Nog een andere vraag, slijt een ontlakt instrument (aanmerkelijk) sneller dan een gelakt/verzilverd/verguld exemplaar? En is deze ook gevoeliger voor zuren enz? Ik heb namelijk regelmatig groene handen na het spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 22:27 

Het klinkt vrij logisch dat het eerder afgeeft, maar het groen op je handen, dat is niet zo snel je instrument. Eerder de troep die erpo gaat zitten omdat je geen beschermlaag hebt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur