trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een (goedkope) nieuwe of een gebruikte bugel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 14:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een (goedkope) nieuwe of een gebruikte bugel?
BerichtGeplaatst: 20 feb 2006 18:59 

Hallo! Ik ben helemaal nieuw bij trompet.nl. Ik heb zo'n 20 jaar geleden een jaar of twee trompet gespeeld (bij een showkorps). Daarna had ik wel een (tweedehands) cornet, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet zo veel meer mee gedaan.

Graag wil ik je mening over het volgende vragen:
Eigenlijk wil ik bugel gaan spelen en ik kijk al tijdje naar 'gebruikte' of 'tweedehands' bugels, maar steeds als ik daar dan een foto van zie, vind ik de vraagprijs té hoog. Nu denk ik niet dat ik prof ga worden en zou dus best genoegen kunnen nemen met een goedkopere nieuwe bugel, mist van redelijke tot goede kwaliteit.

Zo kwam ik o.a. bij www.thomann.de (mij persoonlijk al (goed) bekend vanuit de geluidstechniek) een bugel tegen, die kennelijk voor hen onder eigen naam is gemaakt.
Het apparaat is te vinden op http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-173762.html
Ik heb hen gevraagd om een eerlijke mening en advies (en ook daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad) en hun antwoord luidde:
Citaat:
It's a very good study flugelhorn. For beginners and for advanced, too. Some musicians take this instrument for marching outside (if the weather is bad). It's a good alround flugelhorn. The finish (laque) is not excellent, but the valves are good.
Gezien dit commentaar, zou ik de aanschaf wel aandurven... Wat denkt de kenner?

En dan heb ik nóg een vraagje: zou ik er beter aan doen zo snel mogelijk bugel te gaan spelen of maakt het niet uit eerst nog een tijdje cornet blazen?

groetjes,

Luc

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2006 21:29 

Om met de laatste vraag te beginnen...tja, eigenlijk een beetje een rare vraag, dat ligt m helemaal aan jezelf. Tis zeker niet zo dat je je bugelspelen verprutst doordat je nu nog een uurtje op je cornet speelt. Bovendien vind ik dat cornet en bugel spelen vrij dicht bij elkaar ligt (lijkt meer op elkaar dan trompet versus bugel/cornet).

Die bugel van Thomann lijkt me best aardig voor die prijs. Ik geloof dat ze door Kanstul gemaakt worden (althans ik weet dat sommige van de Thomann trompetten daar gemaakt werden).
Je zult je er vast geen buil aan vallen, en als het bugel spelen je goed bevalt kun je altijd nog een betere kopen (je hebt dan ook de tijd om eens rustig de tweede handjes op internet in de gaten te houden).

Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 08:45 

L J schreef:
Om met de laatste vraag te beginnen...tja, eigenlijk een beetje een rare vraag, dat ligt m helemaal aan jezelf. Tis zeker niet zo dat je je bugelspelen verprutst doordat je nu nog een uurtje op je cornet speelt. Bovendien vind ik dat cornet en bugel spelen vrij dicht bij elkaar ligt (lijkt meer op elkaar dan trompet versus bugel/cornet).

Ik heb hele andere ervaringen. Ik kan prima switchen tussen trompet en bugel (m'n bugelklank lijdt er nauwelijks onder), maar switchen tussen cornet & trompet of tussen cornet & bugel is voor mij veel moeilijker.

Ik heb de bugel van Thomann nog nooit bespeeld, dus kan je daar niet zoveel over vertellen. Voor 280 euri moet je het gewoon proberen denk ik. Doorverkopen kan altijd!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 11:53 

flugel schreef:
L J schreef:

Ik heb hele andere ervaringen. Ik kan prima switchen tussen trompet en bugel (m'n bugelklank lijdt er nauwelijks onder), maar switchen tussen cornet & trompet of tussen cornet & bugel is voor mij veel moeilijker.

Ik heb de bugel van Thomann nog nooit bespeeld, dus kan je daar niet zoveel over vertellen. Voor 280 euri moet je het gewoon proberen denk ik. Doorverkopen kan altijd!

Ligt ook weer persoonlijk geloof ik,
Bb-Trompet en Eb-cornet lukt me makkelijk met switchen, zonder dat de klank verloren gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 17:00 

Trompettor schreef:
flugel schreef:
L J schreef:

Ligt ook weer persoonlijk geloof ik,
Bb-Trompet en Eb-cornet lukt me makkelijk met switchen, zonder dat de klank verloren gaat.

dat klopt bij mij ook wel maar dan moet ik wel regelmatig op es-cornet spelen,als ik het een tijdje niet doe gaat mijn toon en intonatie wel een stuk achteruit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 17:03 

Absoluut,
dat ben ik met je eens.
Ik ben ook blij als ik morgen (waarschijnlijk) eindelijk mijn eigen Es krijg.
Dat ik zonder te lenen van een ander een regematig Eb spel heb bij het orkest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 14:19 

Dank voor alle reacties tot zover!

Dan heb ik nog een vervolgvraag - of zal ik daar een aparte thread van maken?
De Thomann bugel lijkt een G bugel te zijn? Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb of een G-bugel (als dit juist is) overal en altijd te gebruiken is (ik bedoel soorten orkesten e.d.).
Ik heb geprobeerd mijn licht hierover op internet op te steken, maar de gelezen artikelen hielpen me niet écht op weg!

groeten,

Luc

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 19:34 
Moderator

De "G" in FH600G heeft, denk ik, in het door jou bedoelde verband geen betekenis
kijk maar eens op www.thomann.de/thoiw7_thomann_tr6_bbtro ... dinfo.html

Daar staat ook in het type een "G"" terwijl het een gewone Bes-trompet is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur