Ik sta op het punt om een nieuwe trompet aan te schaffen. Momenteel speel ik op een King 601, een echte beginnerstrompet waar ik inmiddels wel overheen ben gegroeid. Na diverse instrumenten te hebben geprobeerd, waaronder o.a. de Yamaha Xeno, Bach Stradivarius, Bach Omega en een Getzen Eterna, sprong voor mij de Conn 1B Vintage One er uit. Spreekt goed aan en er zit een erg mooie klank in.
Het toeval wil dat een lid van m'n harmonie met een Conn Constellation uit de jaren ’60 kwam aanzetten. Volgens de kenners is de kwaliteit uit deze jaren beter dan de huidige trompetten. Weet niet zeker of ie uit Elkhart komt, dat zou ik even moeten opzoeken. Moet zeggen dat er inderdaad een mooie klank in zit, (nog) wat warmer dan in de Vintage One. Er zitten (uiteraard) wel diverse gebruikssporen op en de ventielen lopen niet zo lekker als die van de nieuwe Vintage. Bovendien past mijn eigen mondstuk er niet op omdat de leadpipe daar te nauw voor is.
Zit nu in dubio; gaan voor de kwaliteit van weleer, of gaan voor een nieuwe toeter waar alles tiptop van in orde is. Heeft er iemand tips/suggesties?
Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24 Berichten: 336 Woonplaats: Eindhoven
Beste Jorn,
De keus tussen nieuw en een oldtimer maak je niet met je verstand maar met je gevoel. Verstand zegt: koop nieuw!! Maar zaken als klank, nostalgie maar zeker ook naam zouden je richting Connstellation kunnen sturen.
What to do?
Heel simpel: Probeer de beide toeters eens naast elkaar te krijgen. Misschien mag je de Connstellation van je collega-muzikant een dagje lenen.
Speel eens een dik kwartier op de Vintage. Vervolgens geef je je lippen min. 10 min. rust en speel een kwartier op de Connstellation.
Probeer zoveel mogelijk gelijkwaardige oefeningen te spelen.
Dan kun je je een redelijk beeld vormen van zaken als klank, intonatie en trefzekerheid. Tevens kun je op die wijze zien op welke toeter je harder moet werken.
1 probleem: Je mondstuk: Je MOET!!!! echt met dezelfde mondstuk-afmetingen spelen.
Succes
_________________ Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*
Of je hebt aan je mondstuk zitten rotzooien of er is aan de toeter gerotzooid waar je mondstuk niet inpast. Als dat die oude Constellation is zou Ãk die niet kopen.
Die nauwe leadpipe is inderdaad wat vreemd. Misschien dat ze in die tijd andere maten hanteerden? Met mijn mondstuk is niets mis; die van een collega-trompettist paste ook niet. Het is, gezien de afmetingen van het instrument, in ieder geval geen cornet.
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
Ik denk idd toch dat je even moet kijken bij de conn loyalist.
Het verschil tussen een Connstellation trompet en cornet is niet zo makkelijk te herkennen. Eigenlijk alleen door de letter A (cornet) of B (trompet) op de receiver en door de plaats van de verdikking op de leadpipe: onder de pinkring (trompet) of een centimeter of drie verderop (cornet).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen