Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Ruli
|
Berichttitel: Monette in Nederland Geplaatst: 03 feb 2006 17:55 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Velen zullen het een belachelijke vraag vinden maar ik stel hem toch.
Zijn er trompettisten in Nederland die momenteel op een Monette spelen?
Ik ben namelijk erg benieuwd naar deze instrumenten en naar hun speel- en klankeigenschappen. Soms wordt er een op Ebay te koop aangeboden maar ze zijn te kostbaar om ongezien te kopen. Ik zou graag eens een paar minuten(het is te kort maar het is tenminste iets) zo´n instrument willen bespelen.
Wie kan mij helpen?
groet
Ruli
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 00:21 |
|
|
|
Als je een Monette achtige sound zoekt zou ik zeker een Taylor (bij Brassimport) een Edwards Generation X (Adams) of een Getzen Genenis uitproberen. Ik vind die trompetten op hetzelfde nivo als een Monette voor een veel schappelijker prijs. En ze zijn wel uit te proberen in Nederland.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 01:16 |
|
|
|
Dat ga ik ook zeker doen, de Taylor tenminste. Brassimport staat al op mijn lijstje.
Maar het gaat mij vooral om de Pitch center van het instrument waar Monette het uitgebreid over heeft op zijn site. Sinds kort speel ik op een Monette mondstuk(B1-5M). Alles wat Monette beweerd kom ik tegen en is waar. Neem bijvoorbeeld de hoge C, die moe(s)t ik met mijn 1C Bach Megatone altijd iets opduwen. Wist ik niet… maar de verhalen lezend en het nieuwe mondstuk blazend, kan ik niet anders concluderen dat het echt zo is. Nu kan ik hem gewoon rechtdoor spelen. Mijn bereik is uitgebreid, ik haal nu de double high C, zachtjes maar daar is aan te werken…hoop ik.
In de instrumenten van Monette gaat die Pitch dus verder… zegt ie. Dat van dat mondstuk viel gelukkig goed uit via Ebay, maar ik durf de gok niet te nemen met enkele 1000-en Euro’s. Ik heb de site van Monette bestudeerd en alle testjes gedaan en IT WORKS!! Ik ben super nieuwsgierig of het ook echt werkt bij zijn trompetten.
Ik heb ook de (vernieuwde) site van Taylor bekeken en die rept dus niet over die Pitch. Ik heb het hem dus maar gevraagd, en hij mailde dat hij niet zo geloofde in de wetenschappelijke benadering die Monette er op nahoudt. Ik denk dan dat die Pitch dus zeker niet in zijn instrumenten te vinden is. En waarom zou hij ook, de rest van de wereld speelt ook op trompetten die Monette “conventioneel” noemt en is daar heel tevreden mee.
Ik ben ook heel tevreden met mijn Stradivarius Silverbell. Met een beetje mazzel mag ik nog een jaar of 30 trompet spelen, en waarom zou ik dat niet op het allerbeste instrument doen wat er is… een Monette of een Taylor…of…toch mijn Silverbell?! Anders zal ik blijven denken dat het misschien wel beter/makkelijker kon.
Buiten dat ik graag even op een Monette zou willen spelen ben ik eigenlijk wel benieuwd of er ueberhaupt Monette trompetten zijn in Nederland.
Groet
Ruli
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Henry
|
Berichttitel: Monette Geplaatst: 04 feb 2006 01:19 |
|
Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24 Berichten: 336 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Zoals gezegd Roel!!!!!
Ik heb nooit op een Monette gespeeld maar de Taylor gaat als de brandweer.
Superkwaliteit. Geweldige toon. En ook best exclusief.
En zoals Erik al zei: De Edwards (ook op gespeeld) en de Getzen zijn ook een goed alternatief.
Ik zal er nog 1 aan toe voegen: De Kanstul 1500A. Ook een heel vette toeter!
Keuze te over dus.
En over dat pitch-center spelen: Taylor (en de Edwards ook) doen dat ook!
Gelijk in de kern van de toon blazen.
Heeft overigens ook een nadeel: Bewust buigen van je noten wordt een stuk moeilijker!
Groet,
Henry
_________________ Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 08:28 |
|
|
|
Ik snap wel waarom Taylor niet zo in Monettes onderbouwing gelooft. Zaken als de pitch vinden, kun je namelijk doen door te studeren.
Ik speelde zelf monette, en toen ik hem verkocht in Duitsland, had ik genoeg geld voor 2 hele mooie conventionele toeters.
Er zijn in Nederland wel degelijk monettes te vinden
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 08:41 |
|
|
|
Dat pitch center verhaal is een bla bla verhaal naar mijn bescheiden mening. Ik heb daar niets speciaals van gemerkt bij mijn Monette B993. Hij stemde niets beter dan elk topmodel dat ik de laatste tijd getest heb. Dat kan ook niet omdat mijn Hub van Laar perfect stemt (voor een trompet). Daarnaast heb ik diverse opnames van topmuzikanten die ook niet altijd stemmen op een Monette.
Hoe zwaarder je een toeter maakt, hoe meer je naar het centrum van de noot geduwt wordt. Die is namelijk veel kleiner in vergelijk met een lichte toeter. Dat merk je al als je zware doppen op je toeter zet.
Hub , maar ook andere instrumentenmakers hebben allemaal speciale apparatuur om een instrument op te meten via de computer om zo tot de beste stemming mogelijk te komen voor een instrument. Daar zou ik dan geen Monette voor hoeven.
Nogmaals, als je minstens 6000,- over hebt voor een Monette dan is het een interesante toeter. Maar vergeleken met zijn concurenten is hij minstens 2x duurder maar niet zo veel beter.
Ik speelde gisteren nog op een mat vergulde Taylor Chicago die ook perfect speelde. Die stemde natuurlijk perfect en had ook een donker fluwelen geluid met het juiste mondstuk.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 16:42 |
|
|
|
Hoi allen,
Niet om jullie af te kammen hoor, ik ben heel blij DAT er gereageerd wordt.
Dat spelen in de Pitch is natuurlijk te studeren. Ik heb nooit anders gedaan tot nu toe. Mijn noten stemde prima. Maar lees nu even goed wat ik schrijf:
… ik kom erachter dat ik die noten, zoals Erik al eens meldde in een andere draad, onbewust moet opdrijven. Dat moet, anders is je hoge C gewoon niet goed. Monette zegt dat ie daar wat aan gedaan heeft en ik merk dat wanneer ik op zijn mondstuk speel, ik die C gewoon rechtdoor kan spelen. Dat gedeelte is dus geen blabla… voor mij tenminste. Monette zegt ook dat je zijn instrumenten niet met conventionele mondstukken moet spelen. En ik begrijp NU waarom. Zou het instrument helemaal gebouwd zijn om in de pitch te spelen( is het Nederlandse woord “kern” de juiste benaming?) dan zou je dat deels te niet doen door een conventioneel mondstuk erop te zetten. Erik zegt dat ie op zijn Monette ook een gewoon mondstuk gebruikte… speelde blijkbaar toch goed genoeg. Maar hij vindt dat Pitch verhaal bla bla, het lijkt er dus op dat het verhaal voor hem niet opging. Daarom wil ik het ook zelf ondervinden.
Ik ben toch niet de enige die het merkt?... of wel?
ROEL, zeg jij er dan wat van, met je Kanstul kopie!! Merk jij wat van die Pitch?
ALS, ik zeg ALS, die Pitch center inderdaad ook in zijn instrumenten zit heb ik er wel wat centen voor over. En anders ga ik gewoon door op mijn Bach… met mijn Monette mondstuk, want dat werkt ECHT!!
Groet
Ruli
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 feb 2006 17:32 |
|
|
|
tja ach, als jij dat wil, dan moet je gewoon heel lief aan iemand die een monette heeft vragen of jij erop mag spelen.
Dan merk je het vanzelf wel.
Maar als je bach met monette mondstuk bevalt, waarom dan veel geld uitgeven>?
Ik ben serieus terug gekomen van monette, om dezelfde reden als jij ermee begonnen, maar uiteindelijk zijn die monettes totaal niet flexibel . Dus dat lever je in, en dat is voor mij een te groot compromis. Dan maar liever werken aan het slotten van de noten en een goede pitch vinden. En hoe meer uren je studeert, hoe beter je je instrument leert kennen.
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |