trompet.nl > forum > Toon onderwerp - help me please!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: help me please!
BerichtGeplaatst: 27 okt 2005 19:45 
Moderator

Hallo mensen, ik ben nu een paar weken aangemeld en heb met veel plezier kennis gemaakt en deelgenomen aan het forum. Ik zit met een probleem wat ik toch aan jullie wil voorleggen. Ik blaas op een Schilke b1 trompet, die me overigens goed bevalt. Onlangs echter heb ik de stempijp van de derde ventiel gestoten met als gevolg dat de ventiel vast zat. Na uitermate precies africhten van de stempomp t.o.v. het ventiel kreeg ik hem weer aan het lopen. Echter zoals je wellicht weet zit er geen waterklep aan de derde stempomp van de derde ventiel bij Schilke. Ik moet vreselijk voorzichtig te werk gaan om te voorkomen dat het ventiel weer gaat haperen als ik de stempomp heb "ontwaterd". Ga naar een vakman zul je zeggen en daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik wil echter van de gelegenheid gebruik maken om toch nog eens een ander instrument te proberen. OK de Schilke bevalt goed, maar toch zijn er altijd weer kleine dingetjes waarvan je denkt dat het nog (iets) beter zou kunnen. Ik heb natuurlijk al veel op het forum van Hub van Laar gelezen en ook van de merken van Brassimport gehoord/gelezen. Ik speel in een harmonie-orkest en een koper-ensemble, daar moet ik met mijn keuze natuurlijk rekening houden. Hoog is niet mijn allersterkste punt (maar dat is zo lees ik over het algemeen een gemeenschappelijk probleem) met C/D boven de balk houdt het, wil het enigszins een beetje zuiver blijven, wel op en dat het liefst niet teveel. M-boring ligt dus wel voor de hand. Zijn er die op een Van Laar in de harmonie/fanfare spelen, welke type? en hoe bevalt dat? Welke merken spelen nog meer lekker en zijn minstens gelijkwaardig aan Schilke? - help me please

Laatst bijgewerkt door diederik op 27 okt 2005 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2005 20:23 

Hans heeft mooie toeters en ook Hub kan je een perfecte toeter bezorgen, maar ik heb laatst de Schilke B1 getest (zie Sonic december) en vond die toch ook zeker erg lekker spelen. Die is volgens mij (met het juiste mondstuk) voor veel stijlen inzetbaar, dus ook voor de hafabra wereld lijkt me zo.

Op een Schilke B1 is overigens ook een hoge Q te spelen met de juiste studie, net zoals bij andere toeters van die kwaliteit.

Het is altijd leuk om andere toeters te checken, maar ik zou het geld in mijn zak houden en de toeter laten repareren door Hub van Laar. Dan kun je meteen je volgende eventuele toeter uitproberen.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 09:03 

erikveldkamp schreef:
Het is altijd leuk om andere toeters te checken, maar ik zou het geld in mijn zak houden en de toeter laten repareren door Hub van Laar. Dan kun je meteen je volgende eventuele toeter uitproberen.... :lol:

Precies wat ik je wilde aanraden: bel Hub en maak een afspraak om je toeter te laten repareren. Terwijl hij met je trompet bezig is kun jij mooi met zijn trompetten bezig!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 16:16 

volgens mij is een D3 al aardig hoog en heb je daar meestal wel genoeg aan bij een harmonie en je kan beter een mooie klank hebben dan lelijk maar wel gruwelijk hoog(vind ik)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 22:33 
Moderator

Elders op dit forum heb ik een tip van Erik gelezen en het derde ventiel (extra) schoongemaakt. Vanavond generale repetitie achter de rug. Gelukkig geen problemen dit keer met de derde ventiel. Morgenochtend concours om 11.20 al, na busreis van
anderhalf uur. Dus vroeg opstaan. Ik ga zo pitten. Bedankt voor het meedenken. Bij gelegenheid wil ik toch nog eens wat andere instrumenten testen maar dat zal wel rond kerst worden. Wat het hoog blazen betreft, inderdaad is c/d voor harmonie toereikend, maar er zijn wel eens van die nummers dat je met de slotnoot er nog eens extra bovenuit zou willen knallen. Soms lukt dat en soms ook niet. Heb bij Erik "Trompet workshop" besteld en daar ga ik lekker mee aan de slag......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2005 08:10 
Moderator

Ok ik ben maar een klassiek trompettist, maar ik wil je deze tip toch niet onthouden.

Afhankelijk van wat je problemen precies zijn, zou je ook kunnen werken aan de technische kant. Dus een paar technische boeken kopen, en op die manier aan je problemen werken. Dat scheelt toch al gauw een 1000 euro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2005 17:49 
Moderator

Concours achter de rug resultaat 81.67 , zeker niet onaardig.
Marnix, het probleem wat ik ter sprake bracht ging in feite over die derde ventil na het stoten van de stempomp. Zoals gezegd sinds vrijdagmiddag de ventil gereignigd volgens de tip van Erik en op de generale gisteren en vanmorgen tijdens concours geen problemen ondervonden. Alleen ben ik daarnaast altijd op zoek naar verbeteringen natuurlijk in de eerste plaats technisch maar daarnaast ook het materiaal. Als je ziet hoe ik ooit les heb gehad: een jaartje eenmaal per week naar de toenmalige eerste cornettist en daarna in het orkest en dat was het. Eerst veel later heb ik veel bijgeleerd op het gebied van ademsteun etc. Eigenlijk heb ik dus geen probleem in de harmonie en het koperensemble behalve wat ik al eens zei dat 10 a 12 uur rust na een (erg) zware repetitie voor mij weleens te kort is. (vandaag dus toevallig niet). Maar ik blijf het een uitdaging vinden om ook boven c/d te kunnen knallen. Onlangs hoorde ik stom toevallig The James Bond Selection van de Marinierskapel en als ik dan Frank v.d. Poel die slotnoot hoor uithalen....... ( Ik heb overigens niet de illusie dat ik daar ook maar ooit bij in de buurt kom) Maar uitdagingen moeten er blijven: zoals ik zei heb ik Trumpet Workshop bij Erik besteld en ga ik daar maar eens mee aan de slag. Bedankt voor de tips!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur