trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ongegronde twijfel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ongegronde twijfel?
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 07:06 

Ik ben reeds 16 jaar trompetist en bij verschillende muziekverenigingen actief (geweest).
Sinds een jaar of 8 ben ik in het bezit van een eigen instrument van het merk King. Dit is een zwaar instrument met een grote boring.

Sinds begin dit jaar ben ik lid van een showcorps. Uniformiteit tijdens optredens is voor deze vereniging belangrijk. Ik geef ze daarbij geen ongelijk. Nu wil het dat mijn eigen instrument een zilveren lak heeft en de kleur van de instrumenten van de vereniging een gouden lak hebben. Het bestuur heeft mij hierop gewezen en zodoende heb ik een instrument van de vereniging meegekregen. Dit is een lichte Yamaha met een ML boring.
Ik heb dit instrument gedurende 7 à 8 weken elke dag bespeeld tijdens mijn thuisstudie en ook bij elke repetitie. In die periode heb ik 3 optredens verzorgt met dit instument.

Bij elk optreden en tijdens de studie thuis merkte ik dat ik de noten niet goed raakte. Bij het laag- en middenregister ondervind ik dit niet zo, maar in het hoge register "overspeel" ik de noten vaak en raak ik ze niet goed. In het begin was dit geen probleem gezien ik nog aan het intrument moest wennen, maar na een aantal weken begon me dit te irriteren. Ik heb in die tijd geen enkele keer kunnen blazen zoals men van mij verwacht en ik van mijzelf verwacht. Daarnaast merkte ik dat de tegendruk van het instrument voor mij te groot is.

Ik heb aangegeven aan de vereniging wat mijn bevindingen waren en dit is besproken door het bestuur. De conclusie hiervan is dat het bestuur mij niet op mijn eigen instrument wil laten spelen maar een ander alternatief zal overwegen, waaronder de aanschaf van een nieuw instrument voor mij.

Bij mij reist nu de twijfel. Ik wil niet dat ik de vereniging nodeloos op kosten jaag.

Klinken de bovenstaande "problemen" jullie bekend in de oren? Zo ja, kan dit liggen aan de specificaties van het instrument? Kan het eraan liggen dat mijn instrument nieuw was en door mij is ingespeeld en het instrument van de vereniging door iemand anders is bespeeld? Heb ik mezelf te weinig tijd gegeven om aan het instrument te wennen (m.a.w. ligt het aan mijn blaastechniek)?

Ik hoop dat dit een gezonde discussie op gang brengt en jullie mij kunnen helpen. Als er vragen zijn wil ik die uiteraard beantwoorden.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 08:29 

Als je gewend bent op een "zwaar" instrument te blazen en je krijgt een hele lichte in je handen dan kan het inderdaad zijn dat je het instrument snel overblaast. Ik speel zelf ook op een vrij "zwaar" instrument (mijn vriendin kan er bijv niet op spelen). Ik heb altijd veel lucht waardoor ik een "zwaarder" instrument prettiger vind. Ik kan ook niet goed uit de voeten op een heel licht instrument. Hier zit trouwens een groot verschil in kwalitateit, ik kan bijvoorbeeld op een lichte Van Laar wel uit de voeten, maar op een lichte Chinees niet... Die blaas ik helemaal dicht. Dus toch maar de vereniging een ander alternatief laten zoeken. Er zijn relatief voordelige "zwaardere" trompetten te koop waar jij waarschijnlijk goed op uit de voeten kan. Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 08:31 

Ik denk dat de kwaliteit van het instrument er inderdaad wel aan bijdraagt.

Wat me ook opvalt is dat ik lucht over heb bij het bespelen van de Yamaha en altijd voldoende lucht heb bij het bespelen van mijn eigen instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 19:45 

net als bij guus heeft ook mijn vriendin een lichtere trompet als ik en daar kan ik prima mee uit de voeten maar als het hoog moet raak ik de noten ook niet zo lekker en vooral als het ook nog hard moet.ik kom op deze lichtere trompet wel een fractie hoger als op mijn eigen maar zou toch niet willen ruilen.

Profiel  

Berichttitel: trompet
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 20:30 

Heb je wel eens op een andere trompet(ten) geblazen? wat voor mondstuk speel je op?

Profiel  

Berichttitel: Re: trompet
BerichtGeplaatst: 23 sep 2005 23:28 

brassheavy schreef:
Heb je wel eens op een andere trompet(ten) geblazen? wat voor mondstuk speel je op?

Ja dat heb ik.

Ik heb op meerdere types van Yamaha geblazen en een tijdje op een Besson.

Ik speel op een 7c mondstuk.

Martijndelange schreef:
of je king trompet laten lakken?

Heb ik over nagedacht, maar ben ik geen voorstander van. Niet omdat het niet haalbaar is, maar meer om nostalgische redenen denk ik... :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur