trompet.nl > forum > Toon onderwerp - instrument laten glasstralen en vergulden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: instrument laten glasstralen en vergulden
BerichtGeplaatst: 22 jul 2003 16:18 

hallo allemaal,

Ik heb gehoord dat je je instrument kan laten glasstralen en kan vergulden. Wat zijn hier de voordelen van, heeft er iemand ervaring mee, en hoe duur zou dat ongeveer worden als je dat bij instrument laat doen.

Ik zit er over te denken om dat bij mijn instrument te doen zodra ik een nieuwe aanschaf, want het ziet r wel vet uit :D . Dus als iemand informatie heeft hoor ik dat graag.

Alvast bedankt

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: glasstralen
BerichtGeplaatst: 22 jul 2003 18:18 

Het klankverschil is bij alle afwerkingen (zilver,lak, verguld, mat ect.) miniem omdat het laagje op het metaal erg dun is in vergelijking met de dikte van de buis. Je moet dit soort dingen alleen doen voor de look. Vergulden kost zo'n 700 Euro afhankelijk van dikte van de laag en hoeveel karaats en hoeveel werk ze aan het polijsten en uitdeuken van de trompet hebben voordat hij verguld wordt.
Je hoort wel eens dat een goudlaagje een warmere klank geeft maar dat is alleen maar zo als je er een dikke laag op doet. Goud hecht niet op messing en er moet dus een hechtlaagje tussen. Ik heb het net gecheckt bij Pfeiffer en dit kan gedaan worden met nikkel (af te raden), zilver of koper.

Trouwens om de oppervlakte mat bte krijgen hoef je niet te glas/zandstralen. je kunt ook opschuren (mat, satijn of brushed gold). Ik ga dit binnenkort laten doen. Hieronder een link van een bewerkte Schilke in satin gold.

http://geocities.com/drunkiq/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2003 09:06 
Moderator

Dat ziet er wel heel gelikt uit zeg!! Beetje jammer dat ze het schroefje van de 3e pomp vergeten zijn....... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2003 11:28 

Wie weet een adresje om te glasstralen en wat zijn de kosten. Heb een oude olds en de lak is er helemaal vanaf. Nu wil ik deze laten glasstralen.
Zo te lezen maakt het voor de klank niet veel uit.

Weet jij toevallig een adres Veldkampbrass??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2003 11:45 

marnix schreef:
Dat ziet er wel heel gelikt uit zeg!! Beetje jammer dat ze het schroefje van de 3e pomp vergeten zijn....... :wink:

Volgens de site is dit omdat dat schroefje van roestvrij staal is en niet verguld kan worden. Als ik zoveel geld aan een trompet zou uitgeven, zou ik toch ook wel een nieuw schroefje kopen! :wink:

Een bijkomend voordeel van mat vergulden (en de reden dat Monette daar ooit mee begonnen is) is dat het onderhoudsvrij is. Door het matte krijg je geen vingerafdrukken op je trompet. Goud is een edel metaal en daardoor krijg je geen aanslag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2003 12:45 

Zou je je instrument ook bij een straal bedrijf kunnen laten stralen of is het verstandiger om het via een muziekhandel te laten doen??

Hoe zit het met het onderhoud als je hem mat laat stralen zonder vergullen? Moet je instrument wel eerst ontlakt worden of kan het met de lak er nog op??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2003 15:22 

Tim schreef:
Zou je je instrument ook bij een straal bedrijf kunnen laten stralen of is het verstandiger om het via een muziekhandel te laten doen??

Hoe zit het met het onderhoud als je hem mat laat stralen zonder vergullen? Moet je instrument wel eerst ontlakt worden of kan het met de lak er nog op??

De lak hoeft er niet af, dat gebeurt vanzelf haha
Er wordt onder hoge druk glasgruis op het instrument gespoten, een beetje zoals ze ook bij gevelreiniging uitvoeren. Als je hem niet laat vergulden is het op zich geen probleem alleen je krijgt hem nooit meer schoon. Als je niet in een orkest speelt waarbij het uiterlijk van belang is, zoals een harmonie-orkest, is dat geen probleem, anders krijg je geheid trubbels met de dirigent.

Dat het niet uitmaakt voor de klank is absoluut niet waar! Het karakter van het instrument verandert totaal omdat het metaaloppervlak met ong. 30% wordt vergroot.

Hou er wel rekening mee dat niet elk instrument geschikt is om te laten stralen. Ik weet zeker dat de Schilke op de foto van de link hierboven, er niet op vooruit is gegaan. Lichtgewicht instrumenten zijn namelijk niet geschikt om te laten stralen. Het briljante van de klank gaat er namelijk geheel af (geloof me ik heb er inmiddels ervaring mee) en het instrument slaat dood.

Als je er meer over wilt weten neem dan maar contact met me op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2003 15:59 

Er is ook wel meer met die Schilke gebeurt, want de gouden versie (na behandeling) heeft een losse beker, en de zilveren (voor behandeling) niet.
Die gouwe ziet er wel prachtig uit...... 8)
Als de klank zo veranderd, ga ik het maar niet met de mijne proberen. :(

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur