trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mijn "nieuwe" cornetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 16:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn "nieuwe" cornetten
BerichtGeplaatst: 17 sep 2004 19:59 

Ik kom net terug van Hub van Laar waar ik mijn twee antieke cornetten heb opgehaald. Ik heb beide in de zomer op eBay gekocht en er waren nogal wat dingetjes die moesten worden gerepareerd. Hub heeft dit echt geweldig gedaan en ik ben hier heel erg blij mee.

De eerste is een Franse Besson uit 1899. Hub heeft deze chemisch gereinigd een steuntje vastgezet, de ergste deuken eruitgehaald en hem helemaal gepolijst. Nu is het of ik naar een nieuwe cornet kijk!

Het geweldige van Hub is dat hij echt verstand heeft van wat hij doet. Een paar deukjes in de bocht van de beker heeft hij laten zitten omdat het metaal in meer dan 100 jaar keihard is geworden en hij bang was dat het ging scheuren als hij die deuken eruit zou halen.

De tweede cornet is een Courtois Arban uit ongeveer 1878. Omdat de beker van deze cornet in heel slechte staat is, en deze beker weer heel hard is, heeft Hub niet veel aan deze cornet gedaan. Maar de dingen die hij heeft gedaan geven me wel voor het eerst de mogelijkheid om dit instrument goed te beoordelen.
Er was iets mis met de schroefdraad van de ventielen. Toen ik het instrument kreeg, heb ik heel veel moeite moeten doen om deze open te krijgen en daarna kreeg ik ze niet meer dichtgedraaid. Nu kunnen ze (hoewel moeizaam) gewoon open en dicht. Daarnaast zitten er nieuwe waterkurkjes op, want daar was na zo lange tijd niets meer van over. Ook heeft hij een stuk van mijn bes-beugel waar een scheur in zat afgehaald en er een nieuw stuk opgemaakt.
Hierdoor kan ik een instrument spelen dat niet ontzettend lekt. En ik moet zeggen dat het me heel erg meevalt. Deze klinkt net ietsje helderder dan de Besson die echt richting bugel gaat. In het begin dacht ik dat de stemming verschrikkelijk was, maar na drie toonladders werd dit veel beter, gewoon een kwestie van wennen dus.
De echte verrassing is voor mij de A-kant van dit instrument. Ik heb er ook een beugel voor A bij, en daar speelt hij echt goed mee. Dat is wel effe wennen, want je speelt niet dagelijks op een instrument in A.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2004 17:10 

Wat leuk een fysicus die na de TU nog even het conservatorium doet.
Daarna geschiedenis?
Ik heb op jouw web site in elk geval weer wat bij geleerd over de historische ontwikkeling van trompet/cornet. Komen er op nu foto's van de "nieuwe" oude cornetten?
Ik heb zelf een York Professional cornet van ca 1905, ook van Ebay maar in de USA opgekalefaterd, ook de ventielen verchroomd door Anderson plating.
Het is een fantastische toeter, beter dan mijn Conn New Wonder uit 1917 en zelfs beter dan mijn uitzonderlijk goede Bach Strad cornet uit 1968 "early Elkhart", volgens velen de beste.
Ik ben echt onder de indruk van de stand van de techniek op cornet gebied van ca 100 jaar geleden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur